کشورهایی که از چین جنگنده می خرند
اکنون، چین ممکن است شروع به صادرات جت های جنگنده مدرن تر به کشورهایی مانند امارات کند. برخی از کشورها به طور تاریخی جت های جنگنده چینی خریداری کرده اند (و برخی هنوز هم این رویه را ادامه می دهند).
از آنجایی که موقعیت روسیه به عنوان صادرکننده بزرگ جت های جنگنده همچنان در حال نزول است، برخی این سوال را مطرح می کنند که چه کشوری جای آن را خواهد گرفت.
در حالی که پاسخ به این سوال چند وجهی است، یکی از کشورهایی که می تواند به بازار سابقاً متعلق به روسیه دست یابد، چین است. با این حال، صادرات جت های جنگنده چینی چندان افزایش نخواهد یافت (در حالی که داسو فرانسه تولید جت های رافال خود را افزایش می دهد).
تا همین اواخر، بیشتر جتهایی که چینیها تولید میکردند، نسخههای تحت لیسانس یا مشتقات هواپیماهای روسی/شوروی بودند (و از موتورهای روسی استفاده میکردند). اما اکنون، چین ممکن است شروع به صادرات جت های جنگنده مدرن تر به کشورهایی مانند امارات کند.
برخی از کشورها به طور تاریخی جت های جنگنده چینی خریداری کرده اند (و برخی هنوز هم این رویه را ادامه می دهند). در اینجا شما را با ۵ کشوری آشنا می کنیم که معمولاً از چین جت جنگنده می خرند.
۱- پاکستان
پاکستان ۲۰ فروند جت چینی J-10C و بیش از ۱۵۰ فروند جت اشتراکی JF-17 دارد
جنگنده های ساخت چین | J-10C و JF-17 (تولید مشترک) و F-7PG Skybolt |
دیگر هواپیماهای چینی | Y-12, Karakorum-8 |
کل بودجه نیروی هوایی | ۱.۳ میلیارد دلار |
پاکستان از دیرباز یکی از بزرگترین شرکای صادراتی چین بوده است. پاکستان به عنوان متحد نزدیک چین موقعیت عجیبی دارد و در عین حال از روابط نزدیکی با ایالات متحده نیز برخوردار است. نیروی هوایی پاکستان موقعیت ژئواستراتژیک این کشور را منعکس می کند زیرا از هواپیماهای غربی مانند F-16، C-130 Hercules، Mirage، Saab AWACS و هواپیماهای چینی مانند J-10C Vigorous Dragon و Ilyushin Il-78 های روسی تشکیل شده است.
شاید قابل توجه ترین جت جنگنده ناوگان هوایی پاکستان جت جنگنده JF-17 Thunder باشد که یک جنگنده چند منظوره ساخت مشترک چین و پاکستان است. برخی Thunder را یک فاجعه بزرگ خواندهاند، زیرا رکورد بحث برانگیز و نرخ سانحه بالای آن، توانایی اش را برای رقابت با یک دشمن همتا زیر سوال میبرد. علاوه بر این، بخش اعظم قطعات این جنگنده و سرهم بندی JF-17 در چین انجام می شود.
۲- بنگلادش
بنگلادش حدود ۳۶ فروند جنگنده چینی Chengdu J-7 در اختیار دارد
جنگنده های ساخت چین | Chengdu J-7 |
دیگر هواپیماهای چینی | Hongdu JL-8 |
کل بودجه نظامی | ۳.۶ میلیارد دلار (شامل نیروی زمینی، دریایی و هوایی) |
بنگلادش یک کشور دچار مشکلات اقتصادی و بی پول است که جت های جنگنده چینی را خریداری کرده است. شایان ذکر است که بنگلادش آخرین کشوری بود که MiG-21 برای آن ساخته شد. این جنگنده ها تحت لیسانس در چین و با نام Chengdu J-7 ساخته شده و مدتها پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تولید آن ها ادامه داشت (آخرین نمونه در سال ۲۰۱۳ برای نیروی هوایی بنگلادش تولید شد).
علاوه بر ۳۶ فروند هواپیمای Chengdu J-7 دریافتی از چین، بنگلادش تعدادی جت آموزشی Hongdu JL-8 نیز از چین خریداری کرده است. بنگلادش در حال حاضر حدود ۸ فروند MiG-29 Fulcrum روسی قدیمی در خدمت دارد (میگ-۲۹ها توانمندترین جت های جنگنده بنگلادش هستند).
۳- زامبیا
زامبیا حدود ۶ فروند جنگنده Hongdu JL-10 و ۱۰ فروند جنگنده Shenyang J-6 در اختیار دارد
جنگنده های ساخت چین | Hongdu JL-10, Shenyang J-6 |
دیگر هواپیماهای چینی | Xian MA60, Harbin Y-12, Harbin Z-9, Hongdu JL-8 |
کل بودجه نظامی | ۳۷۷ میلیون دلار (شامل نیروی زمینی، هوایی و دریایی) |
بسیاری از کشورهایی که هواپیماهای نظامی چینی را خریداری کرده اند کشورهای آفریقایی هستند. کشور زامبیا در جنوب قاره آفریقا کشوری است که هواپیماهای جنگی نیروی هوایی آن به طور کامل از هواپیماهای چینی – یعنی Hongdu JL-10 و Shenyang J-6 تشکیل شده است.
جنگنده Shenyang J-6 یک کپی تحت لیسانس از MiG-19 قدیمی ساخت شوروی است که برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ به پرواز درآمد. اکثر J-6 ها اکنون در سراسر جهان بازنشسته شده اند، اما برخی از نیروهای هوایی (مانند زامبیا، سودان، و کره شمالی) ) به نظر می رسد که هنوز آنها را فعال نگه داشته اند. Hongdu JL-10 یک جنگنده سبک بسیار مدرن تر است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ وارد خدمت شد.
۴- سودان
سودان حدود ۲۰ فروند جنگنده Q-5، هشت فروند J-6 و ۲۰ فروند J-7 چینی در اختیار دارد
جنگنده های ساخت چین | Nanchang Q-5, Shenyang J-6, Chengdu J-7 |
دیگر هواپیماهای چینی | Hongdu JL-8, Guizhou JL-9 |
بودجه نیروی هوایی | نامشخص (جنگ داخلی) |
نیروی هوایی سودان در حال حاضر درگیر یک جنگ داخلی بزرگ است و بسیاری از هواپیماهای این نیرو در این درگیری منهدم شده اند (برخی روی زمین نابود شدند). هنوز مشخص نیست که چه تعداد از هواپیماهای نیروی هوایی سودان هنوز فعال هستند.
در جنگ داخلی سودان دیده شده است که از هواپیماهای ترابری آنتونوف ساخته شده در دوران شوروی به عنوان بمب افکن موقتی استفاده شده است. سودان از دیرباز روابط ضعیفی با غرب دارد، بنابراین بیشتر هواپیماهای نیروی هوایی این کشور از چین یا اتحاد جماهیر شوروی هستند.
سودانیها از هواپیماهای جنگنده ساخت چین، از جمله Nanchang Q-5 (هواپیمای حمله زمینی مبتنی بر Shenyang J-6)، Shenyang J-6 و Chengdu J-7 استفاده میکنند. علاوه بر این، نیروی هوایی سودان از هواپیماهای سوخو-۲۴، سو-۲۵، میگ-۲۱، میگ-۲۳ و میگ-۲۹ که ساخت شوروی هستند در ناوگان هوایی خود سود می برد.
۵- کره شمالی
کره شمالی حدود ۱۰۰ فروند جنگنده Shenyang J-6، Chengdu J-7 و Shenyang F-5 در اختیار دارد
جنگنده های ساخت چین | Shenyang J-6, Chengdu J-7, Shenyang F-5 |
دیگر هواپیماهای چینی | Shenyang FT-2, Shenyang F-5 |
کل بودجه نظامی | ۱.۴۷ میلیارد دلار (شامل نیروی هوایی، زمینی و دریایی) |
کره شمالی شاید یکی از عجیب ترین نیروهای هوایی در جهان را داشته باشد. بسیاری از کشورها (مانند سودان و زامبیا) به جت های مدرن گران قیمت نیاز ندارند زیرا هر دشمن محتمل آن ها نیز مانند خودشان فاقد سلاح های مدرن است. با این حال، به نظر می رسد کره شمالی در حال سرمایه گذاری برای حفظ مجموعه چشمگیر خود از هواپیمای عتیقه است که به عنوان یکی از چشمگیرترین موزه های پروازی جهان عمل می کند. دشمنان بالقوه کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا هستند – که همگی از مدرن ترین هواپیماهای جهان استفاده می کنند، موضوعی که نیروی هوایی کنونی کره شمالی را ناتوان و بی فایده می کند.
کره شمالی علاوه بر هواپیماهای ساخت شوروی، از هواپیماهای چینی قدیمی مانند شنیانگ جی-۶، چنگدو جی-۷ و شنیانگ اف-۵ (مشتق شده از میگ-۱۷) استفاده می کند. کره شمالی بین ۹۷ تا ۱۲۰ فروند از هر یک از این هواپیماها در اختیار دارد و مشخص نیست که چه تعداد آن ها در وضعیت پرواز هستند.
منبع: روزیاتو