(ویدئو) طرح باورنکردنی بلندترین آسمانخراش جهان با قابلیت ذخیره‌ی انرژی

(ویدئو) طرح باورنکردنی بلندترین آسمانخراش جهان با قابلیت ذخیره‌ی انرژی

این سازه حیرت انگیز که ارتفاع آن به بیش از ۱۰۰۰ متر می رسد. یعنی دو برابر مرکز تجارت جهانی نیویورک و سه برابر برج شارد لندن، ارتفاع دارد. این آسمانخراش قرار است علاوه بر کاربری های مسکونی و تجاری، نقشی کلیدی در ذخیره و توزیع انرژی تجدیدپذیر ایفا کند.

کد خبر : ۲۰۴۵۸۸
بازدید : ۲۰

در دنیای معماری و انرژی های تجدیدپذیر، طرحی انقلابی رونمایی شد که می تواند چهره شهرهای آینده را دگرگون کند. شرکت معماری Skidmore, Owings & Merrill، سازنده برج های مشهوری چون مرکز تجارت جهانی نیویورک و برج خلیفه دبی، با همکاری شرکت Energy Vault، متخصص در زمینه ذخیره انرژی، پروژه ای جاه طلبانه را معرفی کرده اند. این سازه، نه تنها بلندترین آسمانخراش جهان خواهد بود، بلکه به عنوان یک باتری غول پیکر نیز عمل می کند.

ابعاد حیرت انگیز و کاربردهای چندگانه

این سازه حیرت انگیز که ارتفاع آن به بیش از ۱۰۰۰ متر می رسد. یعنی دو برابر مرکز تجارت جهانی نیویورک و سه برابر برج شارد لندن، ارتفاع دارد. این آسمانخراش قرار است علاوه بر کاربری های مسکونی و تجاری، نقشی کلیدی در ذخیره و توزیع انرژی تجدیدپذیر ایفا کند. مکانیسم نوآورانه این برج بر اساس اصول فیزیک و انرژی پتانسیل طراحی شده است.

مکانیسم نوآورانه ذخیره انرژی گرانشی

16_11zon

در زمان هایی که تقاضای برق کم است، موتورهای الکتریکی، بلوک های عظیمی را به بالای برج منتقل می کنند. این بلوک ها انرژی را به صورت پتانسیل در خود ذخیره می کنند. هنگامی که نیاز به انرژی افزایش می یابد، این بلوک ها به آرامی پایین می آیند و انرژی پتانسیل آنها به الکتریسیته تبدیل می شود. این سیستم قادر است انرژی کافی برای تأمین برق چندین ساختمان با ظرفیت چند گیگاوات ساعت را ذخیره کند.

یک نمونه موفق در چین

17_11zon

جالب اینجاست که این ایده صرفاً در حد نظریه باقی نمانده است. شرکت Energy Vault پیش از این، سازه ای مشابه با ارتفاع ۱۵۰ متر را در چین با موفقیت اجرا کرده که عملکرد این فناوری را در مقیاس واقعی به اثبات رساند.

توزیع انرژی در بلندترین آسمانخراش جهان

18_11zon

این پروژه در راستای اهداف جهانی برای دستیابی به انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۵۰ طراحی شده است. آژانس بین المللی انرژی تأکید کرد که برای رسیدن به این هدف، نیاز به گسترش فناوری های متصل به شبکه برق است که قادر به ذخیره و توزیع انرژی در زمان مورد نیاز باشند.

علاوه بر سیستم بلوک ها، تیم طراحی در حال بررسی امکان استفاده از سیستم ذخیره انرژی آبی پمپاژی در آسمانخراش ها هستند. در این روش، آب در ساعات کم مصرف به مخزنی در ارتفاعات بالاتر پمپاژ می شود و در زمان اوج مصرف، با عبور از توربین ها و تولید برق، به پایین برمی گردد.

چشم انداز آینده

19_11zon

این طرح نوآورانه نشان می دهد که چگونه معماری پیشرفته می تواند با چالش های انرژی آینده همگام شود. آسمانخراش هایی که نه تنها محل زندگی و کار هستند، بلکه نقشی حیاتی در تأمین انرژی پایدار شهرها ایفا می کنند، می توانند الگویی برای توسعه شهری در قرن بیست و یکم باشند. این پروژه نمونه ای درخشان از تلفیق فناوری، معماری و پایداری زیست محیطی است که می تواند راه را برای نسل جدیدی از سازه های چندمنظوره هموار کند. 

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید