تصاویر؛ قطار فوق‌سریع «هایپرتیوب» که با سرعت ۱,۲۰۰ کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از هواپیما است

تصاویر؛ قطار فوق‌سریع «هایپرتیوب» که با سرعت ۱,۲۰۰ کیلومتر بر ساعت سریع‌تر از هواپیما است

کره جنوبی رسماً توسعه قطار هایپرتیوب را آغاز کرده است که انتظار می‌رود همین امسال به بهره‌برداری برسد. این قطار فوق‌پیشرفته که در تونل‌های مهر و موم شده تحت خلأ حرکت می‌کند، قادر خواهد بود به سرعت حیرت‌انگیز حدود ۱,۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و حتی از هواپیماهای مسافربری با سرعت متوسط ۸۸۵ کیلومتر بر ساعت پیشی بگیرد.

کد خبر : ۲۳۷۲۰۱
بازدید : ۷۳

کره جنوبی رسماً توسعه قطار هایپرتیوب را آغاز کرده است که انتظار می‌رود همین امسال به بهره‌برداری برسد. این قطار فوق‌پیشرفته که در تونل‌های مهر و موم شده تحت خلأ حرکت می‌کند، قادر خواهد بود به سرعت حیرت‌انگیز حدود ۱,۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و حتی از هواپیماهای مسافربری با سرعت متوسط ۸۸۵ کیلومتر بر ساعت پیشی بگیرد.

سرمایه‌گذاری کلان برای تحقق رویای هواپیما ریلی

پروژه موسوم به کی-هایپرتیوب (K-Hypertube) با بودجه‌ای عظیم به مبلغ تقریبا ۸.۶ میلیون دلار برای سه سال پشتیبانی می‌شود که ۲.۵ میلیون دلار آن برای سال اول در نظر گرفته شده است. در حالی که سریع‌ترین قطار فعلی کره جنوبی، کی‌تی‌ایکس (KTX)، حداکثر سرعتی معادل ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد، هایپرتیوب می‌تواند تا ۴ برابر سریع‌تر حرکت کند.

کاهش چشمگیر زمان سفر و مزایای زیست‌محیطی

قطار هایپرتیوب می‌تواند زمان سفر بین سئول و بوسان با فاصله ۳۲۰ کیلومتر را به تنها ۱۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه کاهش دهد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، این زمان تقریباً یک‌هفتم مدت فعلی سفر با قطار KTX است. علاوه بر سرعت بالاتر، گزارش‌ها حاکی از آن است که هایپرتیوب تأثیر زیست‌محیطی کمتری خواهد داشت و کمتر تحت تأثیر اختلالات آب و هوایی قرار می‌گیرد. در صورت موفقیت، این شیوه سفر همچنین دوستدار محیط زیست‌تر از هواپیماها خواهد بود.

پیشینه و چشم‌انداز جهانی فناوری هایپرلوپ

توسعه این هواپیماهای روی ریل در سال ۲۰۱۳ تحت نام هایپرلوپ، مفهومی که توسط ایلان ماسک، غول فناوری، مطرح شد، آغاز گردید. در حالی که کارشناسان پروژه هایپرلوپ در اروپا تخمین می‌زنند که این فناوری می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی شود و چین نیز نسخه خود را برای حدود سال ۲۰۳۵ برنامه‌ریزی کرده است، هایپرتیوب کره جنوبی می‌تواند به زودی و حتی در همین سال جاری عملیاتی شود.

چشم‌انداز آینده

پروژه هایپرتیوب تحت هدایت وزارت امور اراضی، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی، در مشارکت با مؤسسه تحقیقات راه‌آهن کره انجام می‌شود. یون جین‌هوان، رئیس اداره راه‌آهن وزارت حمل و نقل این کشور گفت: «این تحقیق و توسعه، گام اول معناداری به سوی تحقق فناوری هایپرتیوب، هواپیمایی روی ریل، است.» او افزود که این پروژه پتانسیل کمک به توسعه منطقه‌ای و مقابله با کاهش جمعیت محلی را دارد.

یون همچنین خاطرنشان کرد: «تنها ۲۰ سال پیش، کره واردکننده فناوری قطارهای پرسرعت بود. امروز، ما کشوری هستیم که این فناوری را توسعه می‌دهیم و صادر می‌کنیم و توانایی‌ها و رقابت‌پذیری خود را در سطح جهانی اثبات کرده‌ایم. از طریق توسعه هایپرتیوب، امیدواریم بازار جهانی ریلی را هدایت کنیم و دسترسی خود را در سراسر جهان گسترش دهیم.»

چالش‌های فنی و آغاز عملیات

وزارت امور اراضی، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی اعلام کرد که کار روی هایپرتیوب از روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد. محققان بر توسعه فناوری‌های کلیدی زیر تمرکز خواهند کرد: سیستم آهنربای ابررسانا، سیستم‌های کنترل قطار، ساخت بدنه قطار و البته، مسیر ریلی. ساخت لوله‌های مقاوم در برابر خلأ و حفظ شرایط اتاقک هوابندی شده از چالش‌های اصلی پیش رو هستند.

رقابت جهانی در حوزه حمل و نقل فوق‌سریع

این پروژه در پی برنامه‌های چین برای توسعه شبکه قطار مگلو (قطارهای شناور مغناطیسی) که سال گذشته اعلام شد، انجام می‌گیرد. سیستم مگلو خط لوله فوق‌سریع چین که معمولاً به عنوان هایپرلوپ شناخته می‌شود، قصد دارد با سرعتی تا ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت در یک تونل خلأ ۱۵۰ کیلومتری بین شانگهای و هانگژو حرکت کند.

در آزمایش‌های فوریه ۲۰۲۴، هایپرلوپ چین رکوردهای قبلی را شکست و با شناوری پایدار در طول کامل یک مسیر آزمایشی ۲ کیلومتری حرکت کرد. اگرچه سرعت دقیق محرمانه باقی مانده، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که از رکورد قبلی ثبت شده توسط یک وسیله نقلیه مگلو با سرعت ۵۷۴ کیلومتر در ساعت که قطار V150 فرانسه در سال ۲۰۰۷ به آن دست یافت،پیشی گرفته است. انتظار می‌رود این خط تا سال ۲۰۳۵ به بهره‌برداری برسد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید