نسل جدید قطار‌های سریع‌السیر ژاپن مجهز به باتری

نسل جدید قطار‌های سریع‌السیر ژاپن مجهز به باتری

مسئولان پروژه گفته‌اند که قطار نسل جدید با استفاده از باتری جایگزین البته نمی‌تواند به حداکثر سرعت خود برسد، اما می‌تواند در صورت بروز سانحه طبیعی بدون نیاز به منبع انرژی خارجی مسافران را به ایستگاه بعدی یا یک محل امن برساند.

کد خبر : ۸۲۴۳۹
بازدید : ۹۰۹۰
نسل جدید قطار‌های سریع‌السیر ژاپن مجهز به باتری
ژاپن از نسل جدیدی از قطار‌های سریع‌السیر خود رونمایی کرده است که می‌توانند در صورت بروز سوانح طبیعی، بدون نیاز به منبع انرژی بیرونی به مسیر خود ادامه دهند. قطار مدل N۷۰۰S جدیدترین مدل قطار‌های موسوم به شینکانسن به شمار می‌رود که مجهز به یک باتری درونی است. این باتری قطار را قادر می‌سازد تا در صورت بروز حوادث طبیعی همچنان به کار خود ادامه دهد.

تعبیه باتری، به نحوی که بتواند قطار را برای حرکت در ادامه مسیر تغذیه کند، برای اولین بار است که انجام می‌شود. تا پیش از این باتری قطار‌های سریع السیر عمدتا تنها می‌توانستند چراغ‌های اضطراری و تجهیزات ارتباطاتی و رادیویی را برای مدت معینی روشن نگه دارند.

مسئولان پروژه گفته‌اند که قطار نسل جدید با استفاده از باتری جایگزین البته نمی‌تواند به حداکثر سرعت خود برسد، اما می‌تواند در صورت بروز سانحه طبیعی بدون نیاز به منبع انرژی خارجی مسافران را به ایستگاه بعدی یا یک محل امن برساند.

ژاپن از جمله کشور‌هایی است که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود عموما با بلایای طبیعی همچون زلزله، طوفان و سونامی مواجه است. قطار‌های نسل N۷۰۰S در اصل برای مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو طراحی شده بودند. هرچند این مسابقات به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد، اما این قطار‌ها روز اول ژوئیه مطابق با برنامه قبلی وارد ناوگان ریلی ژاپن شدند.

این مدل قطار که می‌تواند با سرعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، نمونه توسعه یافته‌ای از قطار‌های سریع‌السیر مدل N۷۰۰ به شمار می‌رود که حدود ۱۳ سال است در خدمت شبکه حمل و نقل ریلی ژاپن قرار دارد. قطار مدل N۷۰۰S که بین شهر‌های توکیو و اوزاکا مشغول کار است در آزمایش‌های اولیه رکورد سرعت ۳۶۰ کیلومتر در ساعت را شکسته است، با این حال در فعالیت خود از حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت تجاوز نخواهد کرد.

قطار‌های شینکانسن در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت، بیش از ۱۰ میلیارد مسافر را جابجا کرده‌اند. این در حالی است که در این مدت حتی یک سانحه منجر به جرح یا فوت در این قطار‌ها ثبت نشده است. سیستم حمل و نقلی ریلی شینکازن ژاپن در سال ۱۹۶۴ میلادی به مناسبت بازی‌های المپیک توکیو راه اندازی شد.
منبع: یورو نیوز
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید