پایان «عصر جدید»؛ پرحاشیهترین برنامه تلویزیون!
«سهگانه «عصر جدید» ساخته شده است و اگر قرار باشد فصل بعدی ساخته شود، خیلی باید بزرگتر و باشکوهتر باشد. رشتههای متنوعتر داشته باشد و دختر و پسر، زن و مرد در کنار هم باشند که حتماً به موقعش اتفاق خواهد افتاد.»
یکشنبه شب همزمان با شب عید غدیر، نتایج فینال فصل سوم و نهایی عصر جدید اعلام شد و علی طولابی، خواننده نوجوان کوهدشتی قهرمان آخرین دوره این مسابقه شد.
به هر حال در طول این سالها، عصر جدید با تمام نقصانهایی که دارد از جاذبههای تلویزیون بود و حالا با اتمام آن دست سازمان از پیش خالیتر میشود.
کاهش تعداد کل آرا
مقایسه تعداد کل آرای «عصر جدید» در فصل سوم با تعداد کل رایها در فصل دوم، اُفت عجیب و غریبی را نشان نمیدهد. اگر تعداد کل آرای این دو فصل را مقایسه کنید، خواهید دید که تعداد رایهای این مسابقه در مرحله فینال فصل سوم حدود سه میلیون کمتر شده است.
ناگفته نماند که فصل قبل، پنج استعداد به فینال رسیده بودند و در فصل سه، شش شرکتکننده در فینال حضور داشتند؛ بنابراین، اگر تعداد فینالیستها مساوی بود، این احتمال وجود داشت که میزان اختلاف آرا بیشتر شود.
اُفت آرای برندگان
تعداد آرای هر فینالیست نیز، نسبت به فصل قبلی کمتر شده است. در «عصر جدید ۲» قهرمان مسابقه با حدود شش میلیون و ۷۰۰ رای، به عنوان نفر اول انتخاب شده بود، اما در فصل سوم، علی طولابی با تقریبا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار رای قهرمان مسابقه شده است.
در «عصر جدید ۲» نفرات سوم تا پنجم این رقابت، چیزی حدود چهار و نیم میلیون رای داشتند، اما در فصل سوم، به استثنای پیمان ابراهیمی که تقریبا سه میلیون و ۶۷۷ هزار رای داشت، آرای نفرات چهارم تا ششم به سه و نیم میلیون رای نرسید.
«عصر جدید ۴» شاید وقتی دیگر
احسان علیخانی در پایان فصل سوم «عصر جدید»، با، اما و اگرهای فراوانی درباره تولید ادامه مسابقه صحبت کرد. او ضمن اشاره به ملاحظاتی که وجود دارد و پذیرشی که برای دعوت از رشتههای متنوع باید وجود داشته باشدگفت: «رشتههایی هست که دعوت کردنشان به اینجا سخت است و جنگ و دعوا و بحث دارد.»
او درادامه توضیح داد: «سهگانه «عصر جدید» ساخته شده است و اگر قرار باشد فصل بعدی ساخته شود، خیلی باید بزرگتر و باشکوهتر باشد. رشتههای متنوعتر داشته باشد و دختر و پسر، زن و مرد در کنار هم باشند که حتماً به موقعش اتفاق خواهد افتاد.»
نیاز به تغییرات فریاد میزند
کاهش محسوس آرا در عصر جدید زنگ خطری بزرگی برای این برنامه به حساب میآید. در واقع آمارها از اقبال کمتر مردم نسبت به این برنامه حکایت دارند و همانطور که علیخانی گفته شاید از قابلیت زنان در این برنامه باید به شکل برجستهتری بهره برد چرا که نیمی از جامعه امروز ایران را زنان تشکیل دادهاند و نمیتوان طیف عظیمی از استعداد را محدود یا حذف کرد.
همچنین در بخش کارشناسی و داوری بهتر است که با تغییر یک یا دو داور به جذابیتهای برنامه افزود. حضور افرادی نظیر بشیر حسینی یا مجید اسماعیلی بازخورد چندان مثبتی از سوی تماشاگران نداشته و بهتر است که به ندای مخاطب بیش از پیش توجه شود.
تلویزیون از داشتههایش مراقبت نمیکند!
روزنامه فرهیختگان در بخشی از گزارش امروز خود که به بهانه پایان فصل سوم عصر جدید، لیستی از نفرات برتر ادوار مختلف برنامه را منتشر کرده و برترینها نسبت به لیست منتشره گرایش خاصی ندارد. طبق اطلاعات منتشرشده مجموع آرای ثبتشده در این فصل عصرجدید به ۲۲میلیون و ۷۷۷هزار و ۹۸۷ رای رسید که در این نظرسنجی ۱۰ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۱۶۵ نفر با سیمکارت منحصربهفرد شرکت کرده بودند.
پس از علی نظریطولابی، گروه پهلوانکهای ایرانزمین با ۴ میلیون و ۵۹ هزار و ۸۵۴ رای، به نایبقهرمانی رسیدند. پیمان ابراهیمیِاصفهانی با ۳ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۹۱۴ رای سوم شد و ساینا شیخی از خوزستان، با ۳ میلیون و ۲۶۳هزار و ۶۰۷ رای چهارم شد.
۳ میلیون و ۱۲۴هزار و ۳۶۱ رای هم نصیب مقام پنجم فصل سوم عصرجدید یعنی آنیسا و ستیلا شد. همچنین با ۳ میلیون و ۸۹ هزار و ۷۹۸ رای، مقام ششم به احسان یاسین خواننده سهزبانه رسید.
پایان کاملا معمولی پرحاشیهترین برنامه تلویزیون
مورد عجیب آمارهای فینال، کاهش آنها نسبت به دو دوره قبلشان بود. مجموع آرای سه فینالیست اول حدود ۱۳ میلیون رای بود؛ طبیعتا این عدد به معنای این نیست که ۱۳ میلیون نفر رای دادند، درواقع ممکن است یک نفر با سیمکارتهای مختلف رای داده باشد.
در مجموع تعداد آرا در این فصل از برنامه، به نسبت دو فصل قبل کمتر شده و تعداد آرای نفر اول در فصل اول، از تعداد آرای نفر اول در فصل سوم یک میلیون بیشتر است.
این موضوع درحالی است که مجموع رایدهندگان فصل دوم از فصل اول بیشتر شده، یعنی فصل دوم نسبت به فصل اول رشد داشته و فصل سوم نسبت به فصل دوم و اول کاهش پیدا کرده است. یادمان نرود که عصر جدید پربینندهترین برنامه یک سال اخیر تلویزیون است و کاهش این آمار حاوی پیامهای آزاردهنده و هشدارآمیز است.
اینکه تلویزیون نتواند از داشتههای خودش مراقبت کند و تلاشی هم برای حفظ مخاطبانش نکند هیچ توجیه منطقی یا حرفهای ندارد و این درحالی است که برای تمام رسانههای مطرح جهان، افزایش و حفظ مخاطبان از سیاستهای اصلی است.
کاهش آمار مجموع شرکتکنندهها در نظرسنجی فصل سوم نسبت به دو فصل قبل یعنی یک زنگ خطر جدی درخصوص از دست رفتن مخاطبان تلویزیون.
منبع: روزنامه خراسان