داستان جالب یک ضرب المثل مشهو؛ پته‌ روی آب ریختن چگونه شکل گرفت؟

داستان جالب یک ضرب المثل مشهو؛ پته‌ روی آب ریختن چگونه شکل گرفت؟

پته روی آب ریختن یکی از مشهورترین ضرب‌المثل‌های ایرانی است که برای فاش شدن راز اشخاص به کار می‌رود و پیشینه تاریخی دارد.

کد خبر : ۱۳۳۰۱۰
بازدید : ۲۷۵

فرادید| یکی از ضرب ‌المثل‌های مشهور ایرانی که امروزه نیز زیاد به کار می‌رود، «پته روی آب ریختن است». این ضرب‌المثل زمانی کاربرد دارد که شخصی راز شخص دیگر را که نزد او محفوظ بود، فاش کند که در اصطلاح عامیانه می‌گویند: پته‌اش را روی آب ریخت. این ضرب‌المثل داستان تاریخی جالبی دارد که در ادامه این مطلب با هم می‌خوانیم.

به گزارش فرادید، درگذشته‌های دور که هنوز آب لوله کشی شهری وجود نداشت، مردم برای پر کردن آب انبار و خزینه‌های خانه سد کوچکی از جنس چوب می‌ساختند که «پته» نام داشت. آن‌ها پته را داخل جوی آب بیرون از خانه قرار می‌دادند و با این روش جلوی مسیر آب را می‌بستند و آب را به داخل آب انبار هدایت می‌کردند.

این کار به صورت نوبتی و با نظم خاصی میان همسایگان انجام می‌شد. در زمان کم آبی و فصل تابستان برخی از همسایه‌ها بدون نوبت و هنگام شب با قرار دادن پته سر راه آب بقیه مسیر آب را عوض می‌کردند و آب را به سمت منزل خود می‌بردند.

گاه که فشار آب زیاد می‌شد، پته را از جا در می‌آورد و با خود به سمت دیگر می‌برد. با دیده شدن پته شناور روی آب در جاهای مختلف مردم متوجه می‌شدند که برخی درحال آب دزدی هستند و به این شکل آبروی آن افراد می‌رفت و رسوا می‌شدند. به همین دلیل امروزه وقتی می‌خواهند کسی را تهدید کنند، می‌گویند: پته‌ات را روی آب می‌ریزم.

 

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید