(تصاویر) یک کشف باستانی شگفت انگیز در متروی بروکسل
این نخستینبار است که یکی از تقریباً ۷۰ برجِ نیمدایرهایِ دومین دیوارِ باروی شهر کشف میشود. تا پیش از این کشف، تنها بقایایِ باستانشناسیِ دومین دیوار شهر شاملِ بنایِ پورت دِهال و قلعه قرن ۱۷ امی بود که در جریان ساختوساختهای متروی پورت دِهال کشف شد.
عملیات ساختوساز در خط ۳ مترویِ بروکسل، پایتختِ بلژیک، بخشی از دومین دیوارِ باروی این شهر و یکی از برجهای نیمدایرهای آن را نمایان کرد.
این نخستینبار است که یکی از تقریباً ۷۰ برجِ نیمدایرهایِ دومین دیوارِ باروی شهر کشف میشود. تا پیش از این کشف، تنها بقایایِ باستانشناسیِ دومین دیوار شهر شاملِ بنایِ پورت دِهال و قلعه قرن ۱۷ امی بود که در جریان ساختوساختهای متروی پورت دِهال کشف شد.
باستانشناسان علاوه بر برج، «دو بخشِ نسبتاً موازی از دیوار» را نیز کشف کردند. هر دو اکتشاف تا حدِ زیادی به دلیل توسعههای اخیر، مانندِ یک دریچه بتنی در ضلع غربی و کانالهای آجری که درست از وسطِ آن عبور کرده است، متوقف شدهاند.
این دو کشف در سال گذشته میلادی توسطِ باستانشناسانِ ناظر صورت گرفت، اما اخیراً گزارش آن عمومی شده است.
اقتصاد و جمعیت بروکسل در قرن ۱۴ ام به سرعت رشد کرد و شهر را وادار به گسترش و ساختِ دومین دیوار کرد. لودویگ وَن مِیل (کنتِ فلندرز) و دشواریهایی که نیروهایش برای دفاع از شهر در سال ۱۳۵۶ با آن مواجه بودند، در بنا گذاشتنِ این دیوار در سال ۱۳۵۶ تعیینکننده بوده است.
محیطِ دومین دیوار شهر بروکسل در حدود ۸ کیلومتر، یعنی دو برابر طولِ اولین دیوار، بود. این دیوار در حدود ۷۰ برجِ نیمدایرهای و دو برجِ مراقبتِ دایرهای داشت و دو دروازه و دو قفل راه ورودی به آن بودند.
اکثر دروازهها در پایان قرن ۱۸ و زمانیکه تصمیم گرفته شد دیوار دیگر به عنوان دفاعِ نظامی استفاده نشود، تخریب شدند. ازآن زمان، دیوارِ شهر از یک پناهگاه به مسیرِ پیادهروی با منظرهای خیرهکننده از شهر تبدیل شد.
بروکسل نیز مانند پاریس تصمیم گرفت فضایی برای یک خیابانِ عریض ایجاد کند تا ساکنان بتوانند تا اواخر قرن نوزدهم با پای پیاده یا با اسب در آن تردد کنند. این تصمیم فضای شهر را تغییر داد. مناطق مسکونی جدید در کنار خیابان ساخته شد و در نتیجه حضورِ بندر، در شمال و غربِ این منطقه نواحیِ صنعتی بنا شد.
منبع: راهنماتو