کشف ۲ هزار مجسمۀ باستانی در ویرانه‌های یک معبد

کشف ۲ هزار مجسمۀ باستانی در ویرانه‌های یک معبد

بیش از دو هزار مجسمۀ باستانی کوچک که به عنوان پیشکش به الهه‌های یونانی تقدیم شده بودند، به شکلی سالم و دست‌نخورده در ویرانه‌های معبدی در یونان کشف شده‌اند.

کد خبر : ۱۳۶۶۸۹
بازدید : ۳۴۸۴

فرادید| باستان‌شناسانی که در حال کاوش در بقایای یک معبد باستانی در جزیرۀ یونانی کیتنوس (Kythnos) در دریای اژه بودند، تعداد بسیار زیادی مجسمه‌های سفالی کشف کرده‌اند که پرستندگان باستانی در طی قرن‌ها به این معبد پیشکش کرده بودند.

به گزارش فرادید؛ وزارت فرهنگ یونان روز چهارشنبه اعلام کرد که کاوش‌های امسال در این محوطۀ باستانی منجر به کشف بیش از ۲ هزار مجسمۀ کوچک تقریبا سالم شده است؛ مجسمه‌هایی که اغلب آن‌ها تمثال‌هایی از زنان و کودکان هستند، گرچه در بین آن‌ها تمثال‌هایی از مردان و همچنین حیواناتی مثل لاک‌پشت، شیر، خوک و پرنده نیز به چشم می‌خورد.

1

(نمای کلی از ویرانه‌های معبد کیتنوس)

یافته‌های اخیر به احتمال زیاد مرتبط با آیین پرستش «دِمِتِر» (الهۀ یونانی کشاورزی) و دختر او پرسفونه هستند. این محوطۀ باستانی از ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد تا ۷۰۰ سال بعد از میلاد به طور پیوسته محل سکونت بوده است. معبدی که پیشکش‌ها در آن یافت شده‌اند نیز به مدت هزار سال از قرن هفتم قبل از میلاد فعال بوده است.

4

در کاوش‌های اخیر علاوه بر مجسمه‌ها، آثار سفالی دیگری که از سایر نقاط یونان وارد شده بودند نیز کشف شده است؛ اغلب آثار یافت شده در مناسک پرستش دمتر و پرسفونه کاربرد داشته‌اند.

هنوز معلوم نیست که معبد کیتنوس تا چه اندازه با مرکز مذهبی الوسیس در یونان در ارتباط بوده است؛ الوسیس جایی بود که الهه‌های یونانی در طی مراسماتی مخفی پرستش می‌شدند؛ از شروط اصلی شرکت در این نوع مراسم، تعهد به افشا نکردن رازهای آن بود.

1

(نمونه‌هایی از یافته‌های دیگر در کیتنوس)

جزیرۀ کیتنوس در دوران رومی گاهی به عنوان یک تبعیدگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. کاوش‌ها در این سایت باستانی قررا است تا سال ۲۰۲۵ ادامه داشته باشند.

۱۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید