بلوار کشاورز در سه پرده؛ رضا دیوونه، ملکه الیزابت و یک رقص ملی

بلوار کشاورز در سه پرده؛ رضا دیوونه، ملکه الیزابت و یک رقص ملی

حدود ۶۰ سال قبل، یعنی قبل از اینکه پای الیزابت و همسرش فیلیپ به تهران ما باز شود و درباریان برای خوشامد او نامش را روی این خیابان بگذارند، مردم به این بلوار سبز و خرم، آب‌کرج می‌گفتند، علتش هم این بود که رودخانه پرآب کرج پس از طی مسیری طولانی به اینجا می‌رسید و باعث سرسبزی محل شده بود.

کد خبر : ۱۳۸۹۴۷
بازدید : ۵۸۴

بلوار کشاورز در قلب پایتخت که قبل از انقلاب «الیزابت» نام داشت خاطرات و ماجراهای گوناگونی را پشت سرگذاشته است؛ برای نمونه ببینید مردم تهران روزهای پیروزی انقلاب اسلامی را چگونه با شادی و پایکوبی در چنین جاهایی می‌گذراندند.

حدود ۶۰ سال قبل، یعنی قبل از اینکه پای الیزابت و همسرش فیلیپ به تهران ما باز شود و درباریان برای خوشامد او نامش را روی این خیابان بگذارند، مردم به این بلوار سبز و خرم، آب‌کرج می‌گفتند، علتش هم این بود که رودخانه پرآب کرج پس از طی مسیری طولانی به اینجا می‌رسید و  باعث سرسبزی محل شده بود.

 خاطرات تهرانی‌ها در این بلوار ثبت شده است

به گفته «داریوش شهبازی»، تهران‌شناس، سال ۱۳۳۹ «الیزابت دوم» ملکه انگلستان همراه با همسرش «پرنس فیلیپ» برای مدت ۱۰ روز به ایران سفر می‌کنند و چون آن سال‌ها سفر ملکه انگلیس به ایران اهمیت زیادی برای سلطنت پهلوی داشت، یک معبر در پایتخت به نام او تعیین شد، یعنی «بلوار الیزابت». این بلوار البته قبل از آن به‌عنوان پاتوق تهرانی‌ها معروفشده بود و به همین دلیل بخش زیادی از خاطرات پایتخت‌نشینان در آن ثبت شده است.»

حالا که صحبت به اینجا رسید این را هم بگوییم که سال ۵۷ به دلیل وجود ساختمان وزارت کشاورزی که اکنون در اختیار قوه قضائیه است، «بلوار الیزابت» به «بلوار کشاورز» تغییر نام داد.

8

اجرای هنرمندانی مثل "رضا دیوونه" اینجا بود

«نصرالله حدادی»، تهران‌شناس، نیز دراین‌باره گفته است: «بلوار کشاورز اوایل خارج از محدوده تهران بود و آب‌ و هوای خوبی داشت. کم‌کم درختان بید کنار نهر کاشته و به تفریحگاهی باصفا برای مردم تهران تبدیل شد. مردم آخر هفته‌ها یا بعد از اتمام ساعت کار به این بلوار می‌آمدند. هنرمندان زیادی مانند مرحوم «رضا محجوبی» که به «رضا دیوونه» معروف بود، آخر هفته‌ها به اینجا می‌آمدند و برنامه اجرا می‌کردند.»

 ناگفته نماند که طراحی این بلوار در سال ۱۳۳۶ شمسی توسط استاد «سرفراز غزنی» انجام و کار ساختش در سال ۱۳۳۸ شمسی به‌پایان رسید.

9

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید