سفر به عصر قاجار؛ چوپان اصفهانی و گروهان اتریشی‌پوش‌ها!

سفر به عصر قاجار؛ چوپان اصفهانی و گروهان اتریشی‌پوش‌ها!

عکس یک چوپان در کنار گوسفندانش با پس‌زمینۀ پل الله‌وردی خان و گروهی از نظامیان ایرانی که به سبک نظامیان اتریشی لباس پوشیده بودند؛ این عکس‌ها دو پنجره به ایران دوران قاجار را پیش روی ما باز می‌کنند.

کد خبر : ۱۸۷۸۸۰
بازدید : ۲۵۸۲۳

فرادید| عکس نخست، گروهی از نظامیانی را نشان می‌دهد که به سبک نظامیان اتریشی لباس پوشیده‌اند. اعزام نیروی نظامی اتریشی به ایران در سال ۱۸۷۸ توسط دولت ایران درخواست شد.

به گزارش فرادید؛ مربیان اتریشی به همراه همکاران روس خود در سال ۱۸۷۹ وارد ایران شدند و این هنگ نظامی در سال ۱۸۸۰ تاسیس گردید. البته عمر این هنگ کوتاه بود و در فاصله‌ی سال‌های ۱۸۸۱ و ۱۸۸۲ منحل شد.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.54.02

در این عکس، سربازان در سه ردیف نشسته و یک ردیف ایستاده قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد فردی که در وسط نشسته است، مقام بالاتری نسبت به دیگران داشته باشد. روی کلاه سربازان، نشان شیر و خورشید، نماد حکومت ایران در عهد فاجار، دیده می‌شود. به جز فرد بلندمرتبه و چند نفر دیگر در ردیف عقب، بقیه‌ی افراد به جای دیگری نگاه می‌کنند و توجهی به دوربین ندارند. حالت ایستادن افراد نامنظم است و بیشتر شبیه به یک عکس گروهی معمولی است تا عکس یک هنگ نظامی.

عکس دوم چوپانی را در کنار رودخانه زاینده‌رود در اصفهان نشان می‌دهد. سازه‌ی آجری در پس‌زمینه، پل اصلی روی رودخانه است که به پل الله وردی خان یا سی‌وسه پل (سی و سه پل) معروف است.

FS-FSA_A.4_2.12.GN.01.18

به نظر می‌رسد تمرکز اصلی عکس روی چوپان و گوسفندانش باشد، با این حال عکاس (آنتوان سوروگین) صحنه را به گونه‌ای چیده است که بخشی از پل پشتِ قامت ایستاده‌ی چوپان دیده شود.

۴۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید