قدیمی‌ترین «سفال» استرالیا کشف شد

قدیمی‌ترین «سفال» استرالیا کشف شد

این ۸۲ قطعه سفال که در جزیره جیگورو یافت شدند، قرن‌ها قدیمی‌تر از ورود اروپایی‌ها هستند و بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش قدمت دارند.

کد خبر : ۱۹۰۳۳۵
بازدید : ۳۳۱

فرادید| باستان‌شناسان ۸۲ قطعه سفال را کشف کرده‌اند که احتمالاً توسط بومیان استرالیا بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش، مدت‌ها پیش از ورود اروپایی‌ها به این قاره، ساخته شدند. محققان گزارش دادند یافته‌ی جدید این پتانسیل را دارد که این باور قدیمی که مردم بومی سفال نمی‌ساختند را باطل کند. 

به گزارش فرادید، در طول ۴۰۰ سال گذشته، محققان سفال‌های تاریخی زیادی را در استرالیا پیدا کردند. اما مدت‌هاست در مورد کمبود سفال‌های بومی باستانی در این قاره سردرگم هستند. یک نظریه رایج این بود که شاید بومیان استرالیا سفال نمی‌ساختند. توضیح دیگر؟ باستان‌شناسان به اندازه کافی دقیق نشده بودند! 

سال ۲۰۰۶، چند تکه سفال در جیگورو (یا جزیره مارمولک) کشف شد که یک پایگاه مرزی در دیواره بزرگ مرجانی نزدیک شبه‌جزیره کِیپ یورک در شمال شرقی استرالیا است. این یافته بیشتر پرسش به وجود آورد تا پاسخ؛ از جمله مهمترین آن‌ها این بوده که این سفال‌ها از کجا آمده و چه کسی آن‌ها را ساخته است؟ 

1

سپس، بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲، باستان‌شناسان چندین قطعه سفالی دیگر را در جیگورو کشف کردند. تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که آن‌ها از مواد محلی ساخته شدند، اما محققان نتوانستند اطلاعات بیشتر ی به دست آورند. 

سال ۲۰۱۶، باستان‌شناسان همکاریشان را با جوامع بومی دینگال و نگورومونگو آغاز کردند. آن‌ها با این همکاری مشترک شروع به حفاری یک محوطه‌ی ۳ در ۳ فوتی کردند. در اعماق بین ۱۶ تا ۳۲ اینچ زیر سطح، ۸۲ قطعه سفال پیدا شد. 

این قطعات کوچک هستند، اما محققان قطعات لبه و گردن را شناسایی کردند و همچنین تشخیص دادند روی سفال‌ها خطوطی حکاکی شده و با رنگدانه تزئین شده است. 

تیم کاوش نزدیک سفال‌ها، پوسته‌ها و تکه‌هایی از زغال چوب یافته که قدمت آن‌ها با استفاده از آزمایش رادیوکربن، بین ۱۸۱۵ تا ۲۹۵۰ است؛ قدیمی‌ترین سفالی که تاکنون در استرالیا یافت شده است. 

تجزیه و تحلیل خاک رس و سایر مواد استفاده‌شده در ساخت سفال نشان می‌دهد سفال‌ها احتمالاً در جزیره ساخته شدند. شان اولِم، ایان جی مَک‌نیوِن و کِنِت مَک‌لین، نویسندگان مشترک، می‌گویند همانطور که عمیق‌تر حفاری می‌کردند، صدف‌های صخره‌ای را کشف کردند که به سرعت خورده و دور انداخته شده بودند طوری که هنوز رنگ روی سطح آن‌ها وجود دارد. قدمت‌گذاری رادیوکربن نشان داد این صدف‌ها حدود ۶۵۰۰ سال قدمت دارند. 

روی‌هم‌رفته، نویسندگان مشترک می‌گویند این اکتشافات شواهد روشنی است که نشان می‌دهد مردم بومی هزاران سال پیش سفال می‌ساختند و از آن‌ها استفاده می‌کردند. 

این یافته‌ها نه تنها این باور که بومیان سفال نمی‌ساختند بلکه سایر فرضیات در مورد بومیان استرالیا را هم را باطل می‌کند. ارتباط آن‌ها با بقیه دنیا قطع نشده بود و آن‌ها فقط قایق‌های ساده برای رفت و آمد نداشتند. 

آن‌ها آشنایی زیادی با شبکه‌های دریایی باستانی داشتند که موجب ارتباط آن‌ها با مردم، دانش و فناوری در سراسر منطقه دریای مرجانی میشد، از جمله دانش چگونگی ساخت سفال. آن‌ها از فناوری پیشرفته قایق‌رانی و مهارت‌های ناوبری برای سفر به خارج از ساحل تا فاصله ۱۹ مایلی برخوردار بودند. 

پیتر وِث، باستان‌شناس می‌گوید: «این روایت آشنا مبنی بر اینکه مردم بومی از بقیه جهان جدا شده بودند، درست نیست. حوزه‌ای از تعامل وجود داشته. آن‌ها سفال‌های محلی می‌ساختند. فقط در یک حفاری بیش از ۸۰ قطعه سفال پیدا شده. این یک تلاش جدی است و تصویری قبلی ما از آن‌ها را بسیار پیچیده‌تر می‌کند.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید