سفر به تهران قدیم؛ عکس های قدیمی بازار تهران در دوره قاجار

سفر به تهران قدیم؛ عکس های قدیمی بازار تهران در دوره قاجار

عکس های قدیمی از بازار تهران: صنوف در تهران قدیم از چند حرفه تشکیل شده بود که تعدادشان به ۲۰پیشه می‌رسید و نزدیک به ۲۹هزار نفر در این پیشه‌ها مشغول به کار بودند. هر قوم به‌حرفه خاصی مشغول بود و فعالیتش را در همان شغل توسعه گسترش می‌داد. رقم و تعداد این حرفه‌ها در مقایسه با صد‌ها شغل و حرفه امروزی عدد ناچیزی است. در ادامه با عکس های قدیمی از بازار تهران در دوره قاجار همراه باشید.

کد خبر : ۲۰۷۴۶۷
بازدید : ۷۷۰

در طهران قدیم هر صنف یک علامت، نشانه نمادین داشت که با آن خودشان را در جامعه معرفی و شناخته می‌شد. مثل بِرَند‌های الان که یک علامت دارند و شما علامت را که می‌بینید متوجه می‌شوید که کدام مربوط به کدام برند کالا و محصول است.

در سفرنامه‌ی «ارنست اورسل» نویسنده سفرنامه تهران – قفقاز و گردشگر، درباره‌ی بازار طهران دوره قاجار که از چهار راه گلوبندک شروع و به بازار مال‌فروش‌ها ختم می‌شد، نوشته شده: «از سبزه میدان به وسیله‌ی سه مدخل می‌توان وارد بازار شد. بازار دارالخلافه طهران خود به منزله‌ی یک شهر است که حدود ۲۵ هزار نفر جمعیت را در خود جای می‌دهد و کوچه‌ها، راهرو‌ها و چهارراهها، مهمانخانه‌ها و مساجد مرتبی دارد.

زیر گنبد‌های آجری، روزنه‌هایی تعبیه شده که نور و هوا را به داخل بازار نفوذ می‌دهد. بازار علاوه بر محل کسب و تجارت، گردشگاه مناسبی برای بیکاره‌ها و وعده‌گاه و جای ملاقات انواع و اقسام مردمی است که در آنجا یکدیگر را می‌بینند تا کار‌ها را ارزیابی کنند و از اخبار روز اطلاعاتی به دست آورند. یا شایعات را که دهان به دهان در شهر‌ها می‌گردد و یک کلاغ، چهل کلاغ می‌شود، پخش کنند.»

به طور کلی بازار طهران در زمان حکومت قاجار روز‌ها از قسمت‌های مختلفی مانند بازار حراج، بزازها، صراف‌ها و خیاط‌ها، توتون فروش‌ها، میرزاها، کفن‌فروش‌ها، مال فروش‌ها و سایر بازار‌ها مانند بازار کلاه‌فروش‌ها، کفاش‌ها، آهنگر‌ها و حلبی‌ساز‌ها تشکیل شده بود.

عکس های قدیمی از بازار تهران

13

14

15

راسته پارچه فروش های بازار تهران

16

17

18

فروشنده انجیر

19

آرایشگر بازار

20

منبع: چشمک

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید