معجزه نوشیدن یک لیوان آب چغندر در روز

معجزه نوشیدن یک لیوان آب چغندر در روز

در میان مصرف کنندگان آب چغندر این رقم ۷.۵ درصد بود. علاوه بر این، زمانی که عرض رگ های خونی بیماران شش ماه پس از استنت گذاری اندازه گیری شد رگ های افرادی که آب چغندر نوشیده بودند تقریبا نصف افرادی که تحت درمان با دارونما بودند باریک شده بود.

کد خبر : ۱۳۶۷۷۸
بازدید : ۲۷

نتیجه تحقیقات نشان می دهد که یک لیوان آب چغندر در روز می تواند خطر حمله قلبی یا سایر عوارض برای مبتلایان به آنژین صدری* را به میزان بیش از 50 درصد کاهش دهد.

مطالعه بر روی ۳۰۰ بیمار که استنت* نصب کرده بودند نشان داد کسانی که به طور روزانه آب چغندر نوشیده بودند در دو سال پس از آن به مراتب کم تر از چنین مشکلاتی رنج برده بودند. کارشناسان باور دارند نیترات هایی که به طور طبیعی در آب چغندر وجود دارند به باز نگهداشتن رگ های خونی کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

این مطالعه که نتیجه آن در کنفرانس انجمن قلب و عروق بریتانیا در منچستر ارائه شد بیماران مبتلا به آنژین صدری را که نوعی درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون در عضلات قلب است مورد ارزیابی قرار داده بود.

بر روی تمام افرادی که در آن مطالعه شرکت کرده بودند یک استنت نصب شده بود که یک لوله مشبک سیمی برای باز نگهداشتن شریان ها می باشد.

حدود ۱.۳ میلیون نفر در بریتانیا از آنژین صدری پایدار رنج می برند و حدود ۱۰۰ هزار بیمار در سال تحت عمل جراحی استنت قرار می گیرند تا خطر حملات قلبی را کاهش دهند.

بدون عوارض جانبی

از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد تا به مدت شش ماه هر روز ۷۰ میلی لیتر آب چغندر بنوشند و به نیمی از گروه مورد بررسی نوشیدنی دارونما داده شد که نیترات های کلیدی در آن حذف شده بود و در دو سال پس از انجام مطالعه ۱۶ درصد از بیماران در گروه کنترل دچار یک حادثه جدی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی شدند یا به روش دیگری برای درمان نیاز داشتند. در میان مصرف کنندگان آب چغندر این رقم ۷.۵ درصد بود. علاوه بر این، زمانی که عرض رگ های خونی بیماران شش ماه پس از استنت گذاری اندازه گیری شد رگ های افرادی که آب چغندر نوشیده بودند تقریبا نصف افرادی که تحت درمان با دارونما بودند باریک شده بود.

محققان مستقر در بیمارستان سنت بارتولومئو و دانشگاه کوئین مری در لندن اعلام کردند که امیدوارند اگر آزمایش هایی در ابعاد بزرگتر از یافته های آنان حمایت کنند قادر به مشاهده بهبود افرادی باشند که پس از انجام عمل جراحی آب چغندر مصرف کرده اند. هزینه مالی انجام این مطالعه توسط انستیتو ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت و بنیاد قلب بریتانیا تامین شده است.

دکتر "کریشناراج راتود" مدرس ارشد بالینی در انستیتو تحقیقاتی ویلیام هاروی که مسئول هدایت این کارآزمایی بوده می گوید:"آزمایش ‌های آزمایشگاهی نشان داد که نیترات معدنی که به ‌طور طبیعی در آب چغندر یافت می ‌شود چنین اثراتی دارد و این موضوعی بسیار دلگرم کننده است که می بینیم باعث ایحاد چنین پیشرفت بزرگی در کلینیک برای بیماران مبتلا به آنژین صدری می شود. بیماران نیز از این موضوع خرسند بودند که درمان شان از طریق یک محصول کاملا طبیعی صورت می گیرد که عوارض جانبی قابل توجهی ندارد".

او می افزاید: "ما اکنون این مطالعه را به مرحله بعدی آزمایش ها خواهیم برد به این امید که پزشکان بتوانند به زودی آب چغندر را برای کسب اطمینان از ماندگاری استنت ها به منظور تسکین موثرتر علائم تجویز کنند".

سطح نیترات بالا

محققان گفتند که می توانند نشان دهند که آب چغندر به لطف سطح بالای نیترات معدنی به بیماران کمک می کند. بیمارانی که در کارآزمایی با آب چغندری که نیترات معدنی آن حذف شده بود مورد ارزیابی قرار گرفتند اثرات مفید مشابهی را نشان ندادند.

پروفسور "جیمز لیپر" دستیار مدیر پزشکی در بنیاد قلب بریتانیا می گوید:"استنت گذاری یکی از حیاتی ترین ابزارهای ما در مبارزه با بیماری عروق کرونر قلب است اما هنوز کار زیادی باید صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که هر بیمار مزایای طولانی مدتی را از این روش کسب می کند. هزاران بیمار هر ساله مجبور هستند بیش از یک بار فشار یک روش پزشکی را پیش از موفقیت آمیز شدن بر روی قلب شان تحمل کنند. مطالعه صورت گرفته اخیر در ابعاد خُرد اما امیدی را به وجود آورده که بتوان از تحمیل آن روش ها بر بیمار جلوگیری کرد. اکنون این کارآزمایی برای تایید نتیجه مشاهدات اولیه تغییراتی که آب چغندر می تواند ایجاد کند باید در ابعادی بزرگ تر صورت گیرد.

*به آن آنژین قلبی نیز گفته می شود. وضعیتی است که بیمار دچار درد قفسه سینه شده شده و منشاء درد مشکل در شریان های کرونر باشد. دلیل ظهور آنژین صدری فقدان اکسیژن کافی در ماهیچه‌ های قلبی ‌است.

* لوله توری مصنوعی از جنس تیتانیم قرار داده شده در یک گذرگاه یا مجرایی طبیعی (لومن) در بدن برای جلوگیری از رویارویی با نقص ناشی از انقباض موضعی جریان درون آن مجرا است.

منبع: سلامت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید