(تصاویر) مرور تاریخچه شورلت ایران؛ نوا، از خودرویی عضلانی تا ریبج تویوتا

نوا یکی از خودروهای اقتصادی ولی جذاب شورلت بود که از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۷ در کشورمان هم با نام شورلت ایران مونتاژ شد.
شورلت یکی از بزرگترین نامها در خودروسازی آمریکا محسوب میشود. در تاریخ طولانی بیش از یک قرنی این شرکت، مدلهای نمادین بیشماری دیده میشود که برخی مثل کامارو و کوروت به محبوبیت و شهرتی جهانی دست پیدا کردند درحالیکه برخی دیگر فراموش شدند. یکی از این خودروها، نوا است که بهعنوان مدلی پرفورمنس محور با توان رقابت با خودروهای عضلانی کار خود را آغاز کرد و بعداً به یک تویوتا با نشان شورلت تبدیل شد که شباهتی به پیشینیان خود نداشت. این خودرو همچنین در مقطعی در کشورمان هم با نام شورلت ایران مونتاژ شد.
نسل اول و دوم با نام شوی II
نوا که در ابتدا با نام شوی II به بازار آمد، تلاش شورلت برای تولید یک خودروی اقتصادی معمولیتر بود تا جایگزین کورویر موتور عقب شود که در اوایل دههٔ ۶۰ عرضه شد و نتوانست فروش خیلی بالایی را تجربه کند. در آن سالها، خودروهای معمولیتر مثل فورد فالکون فروش بیشتری داشتند و شورلت نمیخواست از رقیب سنتی عقب بماند. شوی II در سال ۱۹۶۲ در نسخههای سدان، استیشن، کوپه و کانورتیبل به بازار عرضه شد.
غیرازاین نسخهها، شوی II همچنین در سه سری مختلف یا چیزی که امروز در قالب تیپ میشناسیم عرضه شد. این شامل سری ۱۰۰، سری ۳۰۰ و سری ۴۰۰ نوا بود که آخری برای اولین بار نام نوا را مطرح کرد. برای مدل ۱۹۶۳ نیز نام مهم دیگری معرفی شد. این مدل، نوا سوپر اسپرت یا SS بود که طی دهههای بعد به مشهورترین نسخهٔ نوا تبدیل شد. نسخهٔ SS از ویژگیهای منحصربهفرد و اسپرتتری مثل صندلیهای اسپرت، دستهدندهٔ اسپرت و نشانهای اختصاصی بهره میبرد.
در سال ۱۹۶۶ نسل دوم شوی II معرفی شد. این اتفاق اما همزمان با شکلگیری یکی از بزرگترین تهدیدها برای موفقیت شوی II یعنی معرفی کامارو رخ داد ولی بااینوجود، نسل دوم نوا همچنان توانست فروش خوبی را تجربه کند. شورلت اولین بار در سال ۱۹۶۴ برای نسل اول شوی II پیشرانهٔ V8 را ارائه کرده بود که این کار در نسل دوم هم ادامه یافت و خریداران میتوانستند موتورهای ۴.۶ و ۵.۳ لیتری با حداکثر ۳۵۰ اسب بخار قدرت را زیر کاپوت خودروی خود داشته باشند.
نسل سوم، تغییر نام به نوا
شوی II در نسل سوم توانست بیشازپیش خود را مطرح کند. در این نسل، فاصلهٔ محوری افزایش پیدا کرد و با حذف نسخهٔ استیشن، خانوادهٔ نوا کوچکتر شد ولی بااینوجود، طیف گستردهای از پیشرانهها شامل چهار سیلندر، شش سیلندر خطی و V8 ارائه میشد و خریداران میتوانستند از بین ۱۵ آپشن قوای محرکهٔ مختلف برای نسخهٔ کوپه و ۱۲ آپشن برای نسخهٔ سدان، نمونهٔ موردنظر خود را انتخاب کنند. در سال ۱۹۶۹ یعنی یک سال پس از معرفی نسل سوم، شورلت تصمیم گرفت نام شوی II را کنار بگذارد زیرا جنرال موتورز نام نوا که تا پیشازاین فقط برای قویترین نسخهٔ شوی II استفاده میشد را برای بازاریابی بهتر میدانست و درنتیجه، خودرو رسماً به نوا تغییر نام داد.
همچنین نوا SS که تا قبل از این صرفاً یک تیپ ساده بود، حالا به پکیجی پرفورمنس تبدیل شد که ویژگیهایی مثل سیستم تعلیق اسپرت و ترمزهای دیسکی جلو را به همراه داشت. پیشرانهٔ استاندارد برای نوا SS یک نمونهٔ ۵.۷ لیتری V8 با ۲۹۵ اسب بخار قدرت بود ولی امکان سفارش موتور ۶.۵ لیتری V8 هم در دو سطح قدرت ۳۵۰ و ۳۷۵ اسب بخار وجود داشت.
نسل چهارم، شورلت ایران
نسل چهارم نوا در سال ۱۹۷۵ با تغییرات بزرگی در طراحی معرفی شد. این نسل هرچند از لحاظ استایل کلی شباهتهایی به نسل قبلی داشت ولی ظاهر کلی خودرو با عناصر مربعی و تریمهای کرومی کمتر، مدرن شده بود. در نسل سوم یک تیپ جدید با نام LN (مخف لاکچری نوا) هم به خانوادهٔ خودرو اضافه شد که با ویژگیهایی مثل صندلیهای راحتتر و عایقهای صوتی بیشتر برای ایجاد کابینی آرامتر، کمی تجمل را به نوا افزود. در سال ۱۹۷۶، این تیپ به کنکورس تغییر نام داد تا بیشتر از نوای معمولی متمایز شود.
این نسخه حالا از ویژگیهای منحصربهفرد بیشتری مثل کاور چرخها، لوگوی ایستاده روی کاپوت و تریم وینیلی طرح چوب در داخل بهره میبرد. نسل سوم نوا در نسخههای سدان و کوپه تولید میشد که در سال ۱۳۵۵ شرکت جنرال موتورز ایران مونتاژ نسخهٔ سدان آن را با نام شورلت ایران آغاز کرد. نوا تا سال ۱۳۶۷ با پیشرانهٔ ۴.۱ لیتری شش سیلندر خطی در ایران مونتاژ شد که حدود ۱۱۰ اسب بخار قدرت داشت.
نسل پنجم، ریبج تویوتا
تولید نسل چهارم نوا در سال ۱۹۷۹ خاتمه پیدا کرد و تا شش سال خبری از این نام در سبد محصولات شورلت نبود تا اینکه در سال ۱۹۸۵ به شکلی کاملاً متفاوت از قبل بازگشت. نسل پنجم نوا از طریق جوینت ونچر بین جنرال موتورز و تویوتا ساخته شد که تحت نام NUMMI شناخته میشد و قصد داشت استراتژیهای تولید و مدیریت کارآمد تویوتا را با جایگاه تثبیتشدهٔ جنرال موتورز در بازار آمریکا ترکیب کند. از طریق این همکاری، برخی محصولات تویوتا با برندهای جنرال موتورز در آمریکا عرضه شدند.
یکی از این خودروها، کرولا بود که در قالب نسل پنجم شورلت نوا راهی بازار شد. نوا اولین خودرویی بود که زیر چتر NUMMI ساخته شد و اولین دستگاه آن در دسامبر ۱۹۸۴ از خط تولید بیرون آمد. بدین ترتیب، ظرف ۱۵ سال نوا از یک تیپ اسپرت به محصولی مستقل و سپس خودرویی اقتصادی و دیفرانسیل جلو تبدیل شد. سرانجام در سال ۱۹۸۸ نیز تولید نسل پنجم نوا خاتمه پیدا کرد و پروندهٔ این نام در سبد محصولات شورلت برای همیشه بسته شد.
منبع: خبرآنلاین