(تصاویر) بیوگرافی و عکس های شخصی مهدی فخیم زاده
مهدی فخیم زاده متولد 1321 تهران، فارغ التحصیل ادبیات فرانسه از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است. وی فعالیت سینمایی را سال 1351 با بازی در فیلم «تپلی» به کارگردانی رضا میرلوحی آغاز کرد.
بیوگرافی مهدی فخیم زاده بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون به همراه فیلم شناسی و عکسهای مهدی فخیم زاده و همسرش را مشاهده نمایید.
بیوگرافی و زندگینامه مهدی فخیم زاده
نام:مهدی
نام خانوادگی:فخیم زاده
تاریخ تولد:1321
محل تولد:تهران
تحصیلات: فارغ التحصیل ادبیات فرانسه
-----------------------------------------------
مهدی فخیم زاده متولد 1321 تهران، فارغ التحصیل ادبیات فرانسه از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران است. وی فعالیت سینمایی را سال 1351 با بازی در فیلم «تپلی» به کارگردانی رضا میرلوحی آغاز کرد.
مهدی فخیم زاده و همسرش
مهدی فخیم زاده یک رزمی کار است و جزو خانوادهٔ بزرگ کاراته کاران ایران می باشد. فخیم زاده یک فرزند دختر دارد.
مهدی فخیم زاده در حال تمرین
مهدی فخیم زاده از علاقه خود می گوید:
من یک گیتار در منزل دارم که باور کنید در هیچ کلاسی هم شرکت نکرده ام ولی می توانم سه آهنگ را با گیتارم بنوازم. زمانی که بیکار باشم کمی گیتار می زنم.موزیک زیاد گوش نمی دهم ولی آهنگ های سنتی را خیلی دوست دارم.
مهدی فخیم زاده دریکی از نقش های خود
مهدی فخیم زاده در رشته ادبیات مشغول به تحصیل بود که در اواسط تحصیل علاوه بر این رشته وارد دانشکده هنرهای دراماتیک شد و همزمان در هر دو رشته مشغول به تحصیل شد. در سال 1351 وارد عرصه سینما شده و در فیلم های مختلف به عنوان دستیار کارگردان حضور پیدا کرد.
عکسهای مهدی فخیم زاده
وی فیلمنامه های متعددی را نوشته است. در سال 1353 اولین فیلم سینمایی اش را کارگردانی کرد. از جمله فیلم هائی که تاکنون کارگردانی کرده میتوان از میراث من ، جنوب ، تشریفات ، مسافران مهتاب ، تپش ، بهار در پاییز ، ساده لوح ، خواستگاری ، شتاب زده ، همسر و همنفس و ...نام برد.
کارگردانی و فیلم نامه نویسی مهدی فخیم زاده
گفتگویی کوتاه با مهدی فخیم زاده
من در دانشکده ادبیات در رشته زبان فرانسه تحصیل کرده ام و دانشکده هنرهای دراماتیک را بدون اخذ لیسانس رها کردم و این خلاصه ای از میزان تحصیلاتم است. بعد هم در رشته بازیگری ، نویسندگی و کارگردانی مجموعه ها و فیلم های سینمایی تا کنون فعالیت داشته ام.
مدت زیادی است که ذهن خود را معطوف به کار پلیسی کرده اید آیا این دلیل خاصی دارد .
ژانر پلیسی را همیشه دوست داشته و به آن علاقه مند بودم. قبل از انقلاب اسلامی این فرصت داده نمی شد تا در این حوزه کار شود . بعد از انقلاب اسلامی در سال 1358 این فرصت پیش آمد و من فیلمی ساختم بنام "میراث من جنوب" ،گرچه صرفا پلیسی نیست اما با فضایی که در این فیلم بوجود می آید کار به نوعی شباهت به کار پلیسی دارد بعد از آن دوباره کشور در گیر یک نوع سیاست گزاری خاصی شد و باز کمتر کارهای پلیسی ارائه شد.
گرچه من در آن مدت درگیر سریالهای تاریخی مثل ولایت عشق و تنهاترین سردار بودم اما بعد از آن بلافاصله دوباره شرایط ارائه کارهای پلیسی بوجود آمد. من خیلی علاقمند بودم فیلم سینمایی پلیسی بسازم چون به اندازه کافی مجموعه های تاریخی و فیلم ملودرام خانوادگی ساخته بودم. در آن زمان از طرف فرماندهی نیروی انتظامی تهران پیشنهاد ساخت کار پلیسی داده شد و من مجموعه خواب و بیدار را کار کردم و بعد از آن هم دوست داشتم و علاقمند بودم در این ژانر بمانم و کار کنم .
علاقه مهدی فخیم زاده به نقش های پلیسی
معمولا فیلم و سریالهایی که می سازید فیلمنامه آنرا خودتان می نویسید، آیا قبل از نوشتن فیلمنامه برای هنر پیشه خاصی می نویسید چون معمولا بازیگران سریالهایتان ثابت هستند ؟
شما اگر بر مبنای یک بازیگر بنویسید ممکن است آن بازیگر در آن مقطع بر سر کار دیگری باشد و نتواند با شما همکاری داشته باشد یا ممکن است با تهیه کننده کار به توافق نرسد بنابراین من همیشه نت می نویسم و برای بازیگر خاصی دیالوگ نمی نویسم .
البته با بعضی از بازیگران راحت هستم آنها هم با من راحت هستند مثلا خانم رویا نونهالی و آقای محمد صادقی و دیگر دوستان . با هم قبلا کار کرده ایم از شیوه کار هم با خبر هستیم. سناریو نویسی مثل "کارتراش" روی مجسمه است شما باید کم کم یک شخصیت را به آن شکل دهید عقب و جلو ببرید تا به آن شخصیت مورد نظر برسید . بعد که آن شخصیت را در ذهن ساخته و پرداخته کردم پیش خود می گویم ایفای این شخصیت فلان بازیگر را می خواهد.
نظرات فخیم زاده در رابطه با فیلم نامه نویسی
شما همیشه در فیلم و سریالهای خود نقش های خاص را خودتان اجراء می کنید. با توجه به اینکه مخاطبان کاملا با شخصیت واقعی شما آشنا هستند آیا این دلیل خاصی دارد ؟ آیا بازیگر دیگری نیست که آن نقش را بازی کند؟
همیشه بر این اعتقاد بوده ام که یک بازیگر باید هر نقشی را که به او می دهند خوب بازی کند. یک بازیگر باید خود شخصیت خوب داشته باشد چون وجود این شخصیت خوب به بازیگر اجازه بازی می دهد . باید شخصیت خوب داشته باشد نه اینکه آدم خوبی باشد .
چون ممکن است یک آدم خوب نتواند از عهده یک نقش منفی بر آید. در بعضی مواقع هم ضرورت پیش می آید که خودم یک نقش را بازی کنم مثلا در سریال تنها ترین سردار به جرات می توانم بگویم هیچ کس حاضر نشد نقش شمر را بازی کند و من مجبور شدم خودم آن نقش را بازی کنم چون همگی معتقد بودند که از عکس العمل مردم درکوچه و بازار واهمه داشتند و می ترسیدند. به همین خاطر گاهی اوقات ضرورت ایجاب می کرد که بعضی نقشهای خاص را خودم اجرا نمایم.
فیلم شناسی مهدی فخیم زاده
کارگردانی مهدی فخیم زاده:
-
1- هم نفس (1382)
-
2 - تاواریش (1372)
-
3 - همسر (1372)
-
4 - همسفر (1372)
-
5 - ساده لوح (1370)
-
6 - شتابزده (1370)
-
7 - خواستگاری (1368)
-
8 - تپش (1367)
-
9 - طپش (1367)
-
10 - بهار در پاییز (1366)
-
11 - مسافران مهتاب (1366)
-
12 - تشریفات (1364)
-
13 - میراث من جنون (1360)
-
14 - به دادم برس رفیق (1357)
-
15 - در شهر خبری نیست (1356)
-
16 - فری دست قشنگ (1356)
-
17 - پشمالو (1355)
-
18 - مجازات (1354)
بازیگری فخیم زاده در سینما:
-
1- هم نفس (1382)
-
2 - تاواریش (1372)
-
3 - شتابزده (1370)
-
4 - رنو تهران ـ 29 (1369)
-
5 - بهار در پاییز (1366)
-
6 - مسافران مهتاب (1366)
-
7 - تشریفات (1364)
-
8 - جدال (1364)
-
9 - فرار (1363)
-
10 - تفنگدار (1362)
-
11 - خاک و خون (1362)
-
12 - زخمه (1362)
-
13 - اشباح (1360)
-
14 - میراث من جنون (1360)
-
15 - به دادم برس رفیق (1357)
-
16 - زخم خنجر رفیق (1357)
-
17 - غربتی ها (1356)
-
18 - فری دست قشنگ (1356)
-
19 - هزار بار مردن (1356)
-
20 - پشمالو (1355)
-
21 - پیش کسوت (1355)
-
22 - پلنگ در شب (1354)
-
23 - کمین (1354)
-
24 - مجازات (1354)
-
25 - هم خون (1354)
-
26 - اسرار گنج دره جنی (1353)
-
27 - یاور (1353)
-
28 - زن باکره (1352)
-
29 - مکافات (1352)
-
30 - تپلی (1351)
-
31 - خانواده سرکار غضنفر (1351)
بازیگری فخیم زاده در مجموعه تلویزیونی
-
مستند داستانی «تاریخ قشم» (1364) (در نقش شیخ خزعل)
-
1375 تنهاترین سردار
-
1379 ولایت عشق
-
1381 خواب و بیدار
-
1382 هم نفس
-
1384 حس سوم
-
1386 بی صدا فریاد کن
-
1389 ساختمان 85
-
1388 مختارنامه
-
1391 تکیه بر باد
-
1393 فوق سری
-
1394 دندون طلا (شبکه نمایش خانگی)
تهیه کنندگی مهدی فخیم زاده:
-
1 - تاواریش (1372)
-
2 - شتابزده (1370)
-
3 - مسافران مهتاب (1366)
-
4 - میراث من جنون (1360)
-
5 - به دادم برس رفیق (1357)
-
6 - در شهر خبری نیست (1356)
نویسندگی فخیم زاده:
-
1 - هم نفس (1382)
-
2 - تاواریش (1372)
-
3 - همسر (1372)
-
4 - همسفر (1372)
-
5 - ساده لوح (1370)
-
6 - شتابزده (1370)
-
7 - خواستگاری (1368)
-
8 - تپش (1367)
-
9 - طپش (1367)
-
10 - بهار در پاییز (1366)
-
11 - مسافران مهتاب (1366)
-
12 - تشریفات (1364)
-
13 - میراث من جنون (1360)
-
14 - به دادم برس رفیق (1357)
-
15 - فری دست قشنگ (1356)
-
16 - پشمالو (1355)
-
17 - پیش کسوت (1355)
-
18 - حسرت (1354)
-
19 - کمین (1354)
-
20 - مجازات (1354)
جوایز و تقدیرهای مهدی فخیم زاده
-
دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه:شتابزده (دهمین جشنواره فیلم فجر)
-
تقدیر برای نوشتن فیلمنامه:همسر(دوازدهمین جشنواره فیلم فجر)
-
تقدیر برای بازی در فیلم:تاواریش(دوازدهمین جشنواره فیلم فجر)
عکس های مهدی فخیم زاده در نقش های مختلف
مهدی فخیم زاده و رویا نونهالی
رویا نونهالی و نسرین مقانلو و مهدی فخیم زاده در حس سوم
مهدی فخیم زاده و رویا نونهالی در فیلم هم نفس
مهدی فخیم زاده و شهرام عبدلی
بازی مهدی فخیم زاده در فیلم آذر، شهدخت و دیگران
شهین تسلیمی و گوهر خیراندیش و مهدی فخیم زاده ونعیمه نظام دوست در فیلم فیلم آذر ، شهدخت و دیگران
منبع: نمناک