هوشنگ سیحون؛ معمار بناهای مدرن

هوشنگ سیحون؛ معمار بناهای مدرن

هوشنگ سیحون، با تلفیق عناصر کلاسیک و سنتی معماری ایرانی و دانش مدرن آثاری نوآورانه و شکوهمند خلق کرد. آرامگاه بوعلی، ساختمان کانادادرای، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران تهران، آرامگاه خیام، آرامگاه کمال‌الملک، آرامگاه نادرشاه و آرامگاه فردوسی از جمله بناهای شهری ارزشمندی محسوب می‌شود که او طراحی کرده است.

کد خبر : ۲۰۳۱۸۸
بازدید : ۴۲۹

هوشنگ سیحون، معمار برجسته معاصر در خانواده‌ای اهل هنر و موسیقی متولد شد. او در سال۱۳۱۸ در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل معماری پرداخت و سال۱۳۲۳ فارغ‌التحصیل شد.

پس از پایان جنگ جهانی دوم به توصیه اولین رئیس دانشکده هنرهای زیبا به فرانسه اعزام شد و در مدرسه بوزار پاریس تحصیلات خود را ادامه داد. در آنجا، در کنار معماران برجسته‌ای چون آندره آرنود و لوکوربوزیه، به فراگیری مبانی معماری نوین پرداخت. بازگشت سیحون به ایران در سال۱۳۲۹ نقطه عطفی در تاریخ معماری کشور بود. او با ایده‌ها و رویکردهای نوین خود، به دنبال احیای هویت ایرانی در معماری بود.

او با  تلفیق عناصر کلاسیک و سنتی معماری ایرانی و دانش مدرن آثاری نوآورانه و شکوهمند خلق کرد. آرامگاه بوعلی، ساختمان کانادادرای، دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران تهران، آرامگاه خیام، آرامگاه کمال‌الملک، آرامگاه نادرشاه و آرامگاه فردوسی از جمله بناهای شهری ارزشمندی محسوب می‌شود که او طراحی کرده است.

سیحون خود درباره سبک و سیاق معماری‌اش گفته است: «راهی را که من در معماری پیش گرفته‌ام به‌طور خلاصه و به صورت فهرست ذکر می‌کنم. در معماری، قبل از هر چیز علاقه دارم منطق را همیشه در نظر داشته باشم. هیچ‌گاه هیچ چیز نباید بی منطق در معماری به‌کار برود، حتی کوچک‌ترین خط و کمترین نقطه باید دلیل و معنی مخصوص به خود را داشته باشد و مخصوصا از فانتزی‌های بی‌معنی و بی مغز گریزانم. حقیقت باید عریان و بی‌پرده در معماری خودنمایی کند ولو اگر گاهی اوقات زننده باشد، اطمینان دارم که حقیقت همیشه زیبایی و لطف مخصوص به خود را خواهد داشت. یک معمار خوب باید مثل یک شعر عالی ساده، سهل و ممتنع باشد. از شلوغی و درهم و برهمی بی‌اندازه گریزانم. نقشه ساده همیشه زود خوانده می‌شود و اشخاص را گمراه نمی‌کند. طرح نقشه یک ساختمان مثل حل یک مساله است. باید همیشه ساده‌ترین راه‌حل را در نظر گرفت و از راه‌های پیچ در پیچ صرف‌نظر کرد.»

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید