(تصاویر) زندگی خصوصی، عکس ها شخصی و بیوگرافی عرفان طهماسبی

(تصاویر) زندگی خصوصی، عکس ها شخصی و بیوگرافی عرفان طهماسبی

عرفان طهماسبی خواننده بسیار با کیفیت و آینده‌ دار ایرانی است که با ترانه‌ های زیبای خود خیلی زود توانست به معروفیت بسیاری دست یابد.

کد خبر : ۲۰۸۰۷۳
بازدید : ۶۱۸

عرفان طهماسبی در سال 1377 در استان خوزستان به دنیا آمد. البته عرفان بارها اعلام کرده است که اصالت بختیاری دارد و پدر و مادر او بختیاری هستند.

عرفان درباره دوران کودکی خود گفته است: معمولا همه افرادی که در عرصه موسیقی فعالیت دارند، از کودکی تلاش‌هایی در این حوزه داشته‌اند.

من هم از کودکی هم شعر می‌گفتم، هم می‌خواندم. کتاب شعر بچگی‌هایم را هنوز دارم، ویدئوهایی هم هست که در سن هفت سالگی حتی یک جایی گفته‌ام من برای مردم می‌خوانم! این آرزوی من از کودکی بوده، اما به‌طور جدی از 16، 15سالگی در این مسیر قرار گرفتم. به تئاتر رفتم و کارم را با شاهنامه‌خوانی شروع کردم.

تحصیلات

90_11zon

عرفان طهماسبی  درباره تحصیلات خود گفته است: رشته‌ام فنی است؛ کارشناسی ابزار دقیق می‌خوانم. دلیلش هم این است که ما در خوزستان حتی یک هنرستان موسیقی هم نداریم. با اینکه از کودکی به‌شدت به موسیقی علاقه‌مند بودم، اما چون می‌دانستم رشته موسیقی در خوزستان وجود ندارد، به هنرستان رفتم که دست‌کم در اسمش واژه هنر به‌کار رفته است!

رفتم هنرستان و برق ثبت‌نام کردم. واقعا ما در بحث امکانات تحصیلی و آکادمیک موسیقی در خوزستان بسیار فقیر هستیم.

درحالی‌که اگر یک هنرستان موسیقی داشته باشیم، استادانی برای تدریس می‌آیند و ناخواسته آگاهی آکادمیک موسیقایی‌مان بالاتر می‌رود. ضمن اینکه تحت‌تأثیر این آموزش‌ها، استادانی در این حوزه رشد خواهند کرد که قطعا باعث پیشرفت هر چه بیشتر موسیقی کشورمان خواهد شد.

موسیقی را آکادمیک یاد نگرفته‌ام

می‌توانم بگویم آموزشی نداشتم. واقعیت این است که خیلی کم، در جلساتی بسیار کوتاه، در حد یکی‌دو جلسه با استادانی کار کرده‌ام، آن هم فقط در حدی که سؤالاتم را بپرسم. اما اینکه آکادمیک کار کرده باشم یا هنرجوی کسی باشم، نه. بیشتر سعی کرده‌ام از طریق شبکه‌های مجازی و رسانه‌های مختلف اطلاعاتم را به‌دست بیاورم.

تشکیل گروه در اهواز

91_11zon

عرفان طهماسبی  به دلیل فقر و بیکاری به شهر اهواز آمده و در یک کباب فرروشی مشغول به کار شد. او در اهواز با دیگر خواننده‌ها همکاری کرده و گروه الف را تشکیل داد. عرفان در این‌باره گفته است: بعد نقل مکان به اهواز، دوستانی پیدا کردم که سعی کردیم یک گروه تشکیل بدهیم، چون که اولین تجربه کاری من بود اسمش را گروه الف گذاشتم و بعدا خیلی معنی‌های دیگر در این الف پیدا کردم.

شاهنامه‌خوانی

من هنرجوی بازیگری تئاتر در شوشتر بودم و دو تا نمایشنامه کار کردم که در یکی از این نمایشنامه ها لازم بود که آواز بخوانم، من این کار را اجرا کردم و مورد پسندم استادم آقای بهداری واقع شد و ایشان از صدای من خیلی خوششان آمد و من را تشویق کردند

بعد از آن هم از آنجایی ایشان در کار شاهنامه خوانی بودند از من خواستند که شاهنامه بخوانم و پیشنهادشان همان سبک همیشگی شاهنامه بود، با اینکه این سبک دوست داشتنی است ولی من در ذهنم گفتم که می خواهم سعی کنم شاهنامه را به صورت پاپ اجرا کنم که این کار را به صورت تلفیقی انجام دادیم با این که مطمئن نیستم اما فکر می کنم اولین شاهنامه خوان پاپ کشور بودم چون تاکنون جایی ثبت نشده است.

حضور در برنامه عصر جدید و آغاز معروفیت

92_11zon (1)

معروفیت اصلی  عرفان طهماسبی  با حضور در برنامه عصر جدید آغاز شد. او در مرحله اول با اجرای بی نظیر آهنگ «گلم گلم» با تحسین و چهار چراغ سفید داوران به دور دوم رفت.

در دور دوم کارش به خوبی اجرای اول نبود تا اینکه با رای نجات به مرحله نیمه نهایی راه یافت و امین حیایی به او رای نجات داد و با راه یابی به فینال این مسابقه با رای مردمی نفر دوم این فصل از عصر جدید شد.

روایت حضور در عصر جدید از زبان عرفان

یادم هست وقتی برای مرحله اول عصر جدید پذیرفته شدیم، یک مصاحبه‌ای با ما کردند و گفتند برای چه آمده‌ای؟ به‌دنبال جایزه هستی؟ می‌خواهی معروف شوی؟ یا هدف دیگری داری؟ من گفتم آمده‌ام تا تنظیم‌کننده‌های بزرگ ملودی‌های من را بشنوند.

البته آن زمان منظورم ملودی‌های راکم بود! جالب اینکه بعد از پخش اجراهایم، تقریبا تمام افرادی که دوست داشتم کارهایم را ببینند و مدنظرم بودند، به سراغم آمدند و این بسیار فوق‌العاده بود. ضمن اینکه همانطور که گفتم این برنامه راه موسیقایی‌ام را هم تغییر داد.

من در عصر جدید چهار کار اجرا کردم که اولی «گلم گلم» و دومی «دی بلال» بود. بعد از این دو کار تصمیم گرفتم خودم کارهایم را بسازم و چون سبک نویی بود و طعم جدیدی داشت، خیلی پرریسک بود اما وقتی بعد از اجرای «ماه مو» کلیپ این کار یک‌و‌نیم‌میلیون بازدید داشت، یا وقتی «تردید» را 2میلیون‌ 500هزار نفر دیدند، به این باور رسیدم که در این راه می‌شود ریسک کرد و نتیجه گرفت.

عصر جدید به من کمک زیادی کرد

93_11zon

عصر جدید از خیلی جهات به من کمک کرد. اما جالب‌ترینش این بود که سبک کارم را به کلی تغییر داد. من اصلا آهنگساز راک بودم.

حتی یک آلبوم کامل آماده با هشت قطعه دارم که ملودی فارسی دارد و کاملا راک است! اما در عصر جدید به‌صورت اتفاقی یکی از آهنگ‌های مورد علاقه‌ام را که کمی لهجه شیرازی داشت انتخاب کردم که خیلی مورد‌استقبال قرار‌گرفت.

برای مرحله دوم آهنگ دیگری انتخاب کردم که کاملا فولک (موسیقی بومی یا محلی) بود. از آنجا که این آهنگ در لهجه و نوع موسیقی غلظت بسیاری داشت، مردم نتوانستند ارتباط خوبی با آن برقرار کنند.

به همین دلیل نشستم و بررسی کردم که چرا آهنگ اول با استقبال روبه‌رو شد و کار دوم آنچنان به دل مردم ننشست. درواقع این سبکی که امروز من را با آن می‌شناسند، سبکی است که با توجه به برنامه عصر جدید مهندسی شده است!

من دیدم در سبک‌های دیگر، طعم‌های بسیار قوی‌ای داریم و اگر می‌خواهم حرفی برای گفتن داشته باشم، باید یک راه برای خودم بسازم. همین شد که قدم در این راه گذاشتم و نتیجه این کار ملودی‌های فولکی شد که طعمی از گویش‌هایش شیرازی، جنوبی، بختیاری، لری و… دارند.

خوانندگی برای سریال شبکه سه

عرفان طهماسبی در سال 1401 برای شبکه سه و سریال نجلا خوانندگی کرده و با مهدی یغمایی همکاری کرد که این موسیقی بسیار شنیده شد.

تدریس موسیقی

94_11zon (1)

عرفان طهماسبی در حال حاضر در کنار کار خوانندگی در یک موسسه موسیقی تدریس هم می‌کند و هم زمان با آن خود نیز آموزش می‌بینید.

مخاطب من

مخاطبی که من امروز دارم، مخاطب علاقه‌مند به فولک است. حتی علاقه‌مند به پاپ هم نیست. واقعا نمی‌توان او را به راک برد. عزیزانی هستند که در این حوزه کار می‌کنند، افتخار داده و برخی از این ملودی‌ها را دوست داشته و خواسته‌اند.

من هم فقط به‌دنبال این هستم که افرادی این کارها را بخوانند که قشنگ اجرا کنند. اصلا در این‌باره دید مادی یا معنوی ندارم که مثلا بخواهم صاحب اثر باشم. فقط دوست دارم این کارها خوانده شوند که به امید خدا قرار است این اتفاق بیفتد.3

علاقه به سبک راک

همیشه دوست دارم کاری را انجام بدهم که دیگران آن را انجام نمی‌دهند یا کمتر به آن پرداخته شده است. شاید به همین‌خاطر هم راک را انتخاب کرده بودم. حالا می‌بینم به این سبک که در آن ردی از موسیقی فولک دیده شود، حتی نسبت به راک هم کمتر پرداخته شده. برای همین از این اتفاق، از باز شدن این مسیر نو و جذاب و قدم گذاشتن در آن کاملا راضی و خوشحالم.

سبک محلی و فولکلور

95_11zon

جدا از اینکه موسیقی‌های محلی نه‌تنها یک فرم ملودی، بلکه ادبیات و فرهنگ ما هستند و باید به آنها پرداخته شود، این نوع موسیقی سازبندی‌های مختلفی دارد که تنوع را به موسیقی‌مان تزریق خواهد کرد.

امروز موسیقی‌هایی که ما می‌شنویم بر پایه سازهایی بنا شده که از 50، 40سال پیش تا امروز مورد‌استفاده قرار می‌گیرند.

هراز‌گاهی هم سراغ سازهای متفاوت کشورهای دیگر می‌رویم، اما خیلی زود آنها را کنار می‌گذاریم؛ چون اساسا ریشه در وجود و فرهنگ ما ندارند.

اما وقتی به موسیقی فولک ایرانی پرداخته شود، آن‌وقت سازهای محلی یکی‌یکی جای خودشان را در ریتم موسیقی‌مان پیدا می‌کنند.

من سعی کردم این کار را در 2کار آخرم برای عصر جدید یعنی «ماه‌ مو» و «تردید» انجام بدهم و از «نی‌انبان» و «سرنا» استفاده کردم که اتفاقا همین بخش‌ها به یکی از محبوب‌ترین تکه‌های کارهایم تبدیل شد.

من این کار را در موسیقی‌ای که بیشتر می‌شناسم، موسیقی جنوب، لر، بختیاری و… استفاده کرده‌ام. حالا شما ببینید ما بین قشقایی‌ها، آذری‌ ها، کردها و دیگر قومیت‌ها چه موسیقی‌ها و چه سازهایی داریم که می‌توانند طعم‌های جدیدی به موسیقی پاپ‌مان اضافه کنند.

به شدت درگیر کارم

این روزها به‌شدت درگیر همین کارم. شکر‌خدا چهار آهنگ در بستر عصر جدید آماده شده که اینها قطعا جزو آلبوم‌ام خواهند بود. چند آهنگ دیگر هم تقریبا آماده است و فقط باید تنظیم شوند تا بتوانم آن ها را در قالب یک آلبوم کامل ارائه بدهم. ان‌شاءالله به‌زودی.

ترانه معروف خداحافظ

96_11zon (1)

بی‌شک عمده معروفیت عرفان طهماسبی اجرای موسیقی بسیار زیبای خداحافظ است که بسیار شنیده شد و خوانندگان جوان بسیاری این موسیقی را کاور کردند. چیزی که بیشتر از همه نظر مردم را جلب کرد، متن شاعرانه این موسیقی بود. در بخشی از این شعر زیبا می‌خوانیم:

در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی

دل به پایت افتاد آرزو کردم بعد از تو عاقل نشوم

آشنای من من غریبم بی تو با خیابان ها من رفیقم بی تو

بعد تو عمرا من دگر عاشق نشوم

تو رفتی دگر ماه و آیینه خداحافظ بغض تو سینه خداحافظ

گم شد در قلبت عشق بی ثمرم …

عشق بی خانه خداحافظ اشک بی شانه خداحافظ

لیست آهنگ های عرفان طهماسبی

* پرسه

قسمتی از متن :

بی قرارم ای نگارم تو کجایی خبر ندارم

پرسه های بی امانم در خیابان ثمر ندارد

بی قرارم ای نگارم تو کجایی خبر ندارم

پرسه های بی امانم در خیابان ثمر ندارد

گفتی جانا دیوانگی کن خطر ندارد

پس کجایی دیوانه از تو خبر ندارد

* تو

قسمتی از متن :

آرامش جانم هر شب نگرانم فردا تو نباشی دیوانه بمانم

عاشق تر از آنم غیر از تو بخوانم تو جان و جهانی ای روح و روانم

دل از من دلبری از تو سر از من سروری از تو

دل خون و خراب از من رخ حور و پری از تو

* خداحافظ

قسمتی از متن :

در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی

دل به پایت افتاد آرزو کردم بعد از تو عاقل نشوم

آشنای من من غریبم بی تو با خیابان ها من رفیقم بی تو

بعد تو عمرا من دگر عاشق نشوم

تو رفتی دگر ماه و آیینه خداحافظ بغض تو سینه خداحافظ

* چه کنم

قسمتی از متن :

گو با تو چه کنم تا تو شوی هم درد من

تا باران بشود حال و هوای سرد من

تا همچون مه عاشق بنوازد بنوازی ساز عشق

* بی من

قسمتی از متن :

آغاز کن بی من هی ناز کن بی من

تا اوج خوشبختی پرواز کن بی من

آغاز کن بی من هی ناز کن بی من

تا اوج خوشبختی پرواز کن بی من

* گلم گلم

قسمتی از متن :

صد بار گتمت همچین مکن زلفای بورت چین چین مکن

گلم گلم گل بی خارم ز دوریت زار و بیمارم

* تردید

قسمتی از متن :

مو که ریگی به کفشم نیست کجای کار میلنگه

مو از دلت چیزی نمیدونم ولی تو سردی و مو ایجور نمیتونم

* ماه مو

قسمتی از متن :

گدی که به یاد همیم ز رنگ و ز ذات همیم

دل مونه ویرون مکن حالا که آباد همیم

* خیال

قسمتی از متن :

عاشق مث تو دیوونه مث من این حال تورو کی میدونه مث من

تو مث ستاره ها شبو از شب زده ها دور میکنی

* نجلا

قسمتی از متن :

اگه بیامو تو نباشی خو دلوم تنگ میشه

اگه کسی جاته ندونه همه جا جنگ میشه

* کجایی

 قسمتی از متن :

بی چراغ شب گرد کاش چراغت بودم کلبه ای تاریک نه نور اتاقت بودم

ای رویایم تو بیا تو بیا تو بیا با من تو کجا تو کجا تو کجا تا من

* شوم تار

قسمتی از متن :

ز وقتی که رفتی شکسته بالم به بارون غم خیس خورده خیالم

ز وقتی که رفتی شکسته دل شو که سقف ستاره نمیدونه حالم

* گل مهتاب

قسمتی از متن :

تو سیاهی شب تک و تنها بودم خیس و بارون زده پر سرما بودم گل مهتاب

شب ستاره نداشت آسمون میلرزید و گل مهتاب حس شب را فهمید

* بی وفا

قسمتی از متن :

یه شویی یه شویی نیمه شویی نیمه شویی نیمه ز شو تار

بی وفا خونت خراب با بی وفا دلت کبابا بی وفا چه کردی با مو

* مترسک

قسمتی از متن :

مو براش دریا شدم او با برکه میپرید

مو براش فردا شدم به گذشته میرسید

مو یه دنیا آرزو او جلو پاشو میدید صاف بودم

عین دشت ولی بام صادق نشد

سخن پایانی

ممنون که تا آخر همراه سایت ادبی و هنری روزانه بودید. ما امروز و در این مقاله سعی کردیم درباره یکی از استعدادهای درخشان کشورمان یعنی عرفان طهماسبی بنویسیم. ما زندگی شخصی او از آغاز تا به امروز را زیر ذره‌بین برده و سعی کردیم سبب آشنایی بیشتر شما دوستان با عرفان عزیز شویم. در پایان امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید. همچنین امیدواریم عرفان طهماسبی عزیز به موفقیت‌ های خود ادامه داده و بهترین‌ها را به دست آورد.

منبع: روزانه

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید