دلیل اصلی خشک شدن آب سدها

مصطفی عابدی در سرمقاله شهروند سخنان یکی از روحانیون را به عنوان یکی از سخنرانان شناخته شده درس های راهبردی نقل کرده که در اشاره به بحران آب در کشور گفته «الان آب تمام سدهای کشور خشک شده، یک دلیل اصلی بیشتر ندارد، معصیت بالاست. خب وقتی کار به این‌جا رسید و ربا در جامعه شیوع پیدا کرد، به سادگی اولین اثری که ایجاد می‌کند این است که رودخانه‌های شما خشک می‌شود.»

کد خبر : ۱۰۱۶
بازدید : ۲۳۴۱
فرادید | مصطفی عابدی در سرمقاله شهروند سخنان یکی از روحانیون را به عنوان یکی از سخنرانان شناخته شده درس های راهبردی نقل کرده که در اشاره به بحران آب در کشور گفته «الان آب تمام سدهای کشور خشک شده، یک دلیل اصلی بیشتر ندارد، معصیت بالاست. خب وقتی کار به این‌جا رسید و ربا در جامعه شیوع پیدا کرد، به سادگی اولین اثری که ایجاد می‌کند این است که رودخانه‌های شما خشک می‌شود.»

نویسنده مقاله پرسیده: طبق این تحلیل پس از انقلاب معصیت بیشتر شده که خداوند را به غضب واداشته که خشکسالی را بر ما چیره کند. پس چرا در این باره که انقلاب موجب کاهش معصیت نشد، بحث نکنیم؟ نکته بعدی اینکه ربای موردنظر گوینده ٣٥‌سال است که وجود دارد، اتفاقاً در گذشته کمتر نبود که بیشتر هم بود، پس چرا آن موقع اتفاق مشابهی رخ نداد؟ به علاوه این، ربا که از قدیم در اروپا بود و هست، پس چرا آن‌جا دچار این بحران نشده است؟

مقاله شهروند به این جا رسیده که: آیا خداوند فقط به معصیت ایرانیان حساس است؟ آیا این شیوه برای انجام ندادن معصیت کارآیی دارد؟ اینگونه بیان، چنین القا می‌کند که گویی علم و دانش چیزی خارج از اراده الهی است و اگر آب کم یا زیاد شود آن را باید محصول غضب یا لطف خاص خداوند دانست.. معلوم نیست چرا زلزله باید مردم بیچاره نپال را به این روز بنشاند، بعد واشنگتن، نیویورک، پاریس، لندن و برلین در آرامش‌خاطر باشند، در حالی که همه تباهی‌ها را به حاکمان این شهرها نسبت می‌دهیم و نپالی‌ها را مردمانی مظلوم و حاشیه‌ای می‌شناسیم!
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید