(تصاویر) آلبوم جنگ‌جهانی‌دوم؛ سقوط ژاپن(2)

(تصاویر) آلبوم جنگ‌جهانی‌دوم؛ سقوط ژاپن(2)

با مرگ هیتلر و تسلیم آلمان در اوریل 1945 تنها ژاپن در برابر متفقین مقاومت می کرد؛ مقاومتی که با بمباران اتمی هیروشیما و ناکاراکی پایان یافت.

کد خبر : ۱۵۸
بازدید : ۵۶۰۵
با مرگ هیتلر و تسلیم آلمان در اوریل 1945 تنها ژاپن در برابر متفقین مقاومت می کرد؛ مقاومتی که با بمباران اتمی هیروشیما و ناکاراکی پایان یافت.

در ۱۵ ژوئن ۱۹۴۴ و یک هفته پس از آنکه عملیات عظیم آبى خاکى در اروپاى غربى با موفقیت به پایان مى رسد متفقین با گشودن همزمان ۳ جبهه بزرگ علیه ژاپن ضربات سنگینی به آن وارد کردند.

اندکی بعد ارتش آمریکا در سواحل فیلیپین پیاده شده و با زحمت فراوان شهر به شهر در فیلیپین پیش رفت و در مانیل پایتخت این کشور درگیر جنگ هاى خیابانى شد؛ نبرد فیلیپین تا فوریه به طول انجامید و ۵۰ هزار آمریکایى کشته شدند.

در ماه اوت آمریکا براى تسخیر اوکیناوا، ۷۶۰۰ کشته و ۳۲ هزار زخمى داد و سرفرماندهى قواى آمریکا در یک برآورد اولیه به رئیس جمهور امریکا اطلاع داد فتح ژاپن به ۲ میلیون سرباز و ماهها وقت احتیاج خواهد داشت. این درحالى بود که جنگ در اروپا در ماه مى (۳ماه قبل) تمام شده بود.
سرانجام ترومن رئیس جمهور آمریکا دستور داد طی دو عملیات هیروشیما و ناکازاکی بمباران اتمی شوند.

در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد که باعث کشتار گسترده شهروندان این دو شهر گردید. حدود ۲۲۰٬۰۰۰ نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند. بیش از نیمی از قربانیان بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

سرانجام در ۱۵ اگوست سال ۱۹۴۵ ژاپن در برابر ایالات متحده و نیروهای متفقین اعلام تسلیم کرد و نمایندگان ژاپن بر عرشه ناو جنگی یواس‌اس میسوری سند تسلیم ژاپن را امضا کردند.



دوشنبه ششم اوت 1945 میلادی یک هواپیمای بمب افکن بی 29 ملقب به "انولاگی" که از جزیره "تینیان" برخاسته بود به همراه دو هواپیمای دیگر در ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح به وقت ژاپن چهار بمب تنی معروف به "پسر کوچک" ، در بردارنده 60 کیلوگرم اورانیوم 235 را از ارتفاع 9480 متری روی هیروشیما و در بالای مکانی که امروز در آن "گنبد بمب اتمی" قرار دارد رها کرد تا 43 ثانیه بعد در ارتفاع 548 متری منفجر شود.


ویرانه های هیروشیما یک روز پس از بمباران اتمی


تنها پل سالم مانده در هیروشیما یک مایل دورتر از کانون انفجار؛ سایه های دائمی ناشی از انفجار اتمی بر روی سطح پل دیده می شود.


کمک رسانی به بازماندگان انفجار اتمی در هیروشیما


تصویر سیاه شیرفلکه گاز بر روی دیوار ناشی از انفجار اتمی، دو کیلومتر دورتر از کانون انفجار در هیروشیما


یکی از قربانیان انفجار اتمی در هیروشیما


پنج شنبه نهم اوت 1945 میلادی ، سه روز پس از بمباران اتمی هیروشیما ، یک هواپیمای بی 29 دیگر جزیره "تینیان" را با هدف بمباران شهر صنعتی "ککورا" ترک کرد اما هوا ابری و دید بسیار اندک بود و هواپیما سه بار منطقه را دور زد تا دید مناسبی پیدا کند امابه دلیل احتمال کم آمدن سوخت برای گشت زدن بیشتر خلبان بسوی دومین هدف از پیش تعیین شده خود، یعنی ناکازاکی راهی کرد. ساعت ده و پنجاه و هشت دقیقه صبح هواپیما به ناکازاکی رسید و پس از چهار دقیقه خلبان توانست روزنه‌ای در ابرها بیابد که از آن می‌اتوانست شهر را زیر پا ببیند. در این لحظه یک بمب چهار و نیم تنی در بردارنده حدود 10 کیلوگرم پلوتونیم 239 که بخاطر بزرگی اندازه آن نسبت به "پسر کوچک" به "مرد چاق" ملقب بود بسوی ناکازاکی رها شد که در ارتفاع حدود 500 متری منفجر گشت.


ویرانی های انفجار یک روز پس از بمباران اتمی در ناکازاکی


منظره ساختمان کلیسای جامع کاتولیک در میان انبوه ویرانی های ناکازاکی


دکتر ناگائی متخصص اشعه ایکس در منطقه ویران شده ناکازاکی؛ وی دو روز بعد در اثر تشعشعات هسته ای درگذشت.


عبور دو تن از بازماندگان انفجار هسته ای از میان ویرانه های ناکازاکی


یک سرباز ژاپنی از منطقه ویران شده در اثر بمباران اتمی عبور می کند.


بمب موسوم به "مرد چاق" که ناکازاکی را به آتش کشید.


تصویری از لحظه انفجار اتمی ناکازاکی؛ گفته می شود با اینکه بمب پلوتونیومی به کار گرفته شده در ناکازاکی قدرتی بیشتر از بمب هیروشیما داشت، ولی ویرانی و تلفات در آنجا از هیروشیما کمتر بود. هیروشیما یک شهر مسطح است که انفجار بالای مرکز آن رخ داده بود، اما در ناکازاکی تپه‌ای بزرگ ، شهر را به دو بخش که در دو دره واقع شده‌اند تقسیم می‌کند. انفجار در بالای یکی از آن دو رخ داده بود. در این دره آسیب‌ها شدید بود اما ضمن این که بخشی از انرژی در بخشهای خالی از سکنه تپه تلف شده بود، این تپه مانند سپری تا اندازه زیادی از بخشهای دیگر محافظت کرده بود. بنا بر آمارهای رسمی در اثر انفجار این بمب 11574 خانه سوخت ، 1326 خانه کاملا ویران شد ، 5509 خانه به شدت آسیب دید و غیر از قربانیان سالهای بعد ، 73884 نفر کشته و 74909 نفر مجروح بر جای گذاشت.


تانک و سربازان شوروی در حال عبور از شهر "دالیان" در چین. 9 اوت 1945


سربازان شوروی در ساحل رودخانه تحت اشغال "سونگوا" در منچوری


سربازان ژاپنی اسلحه های خود را به نیروهای شوروی تسلیم می کنند.


گریه اسیر ژاپنی پس از شنیدن خبر تسلیم ژاپن در جزایر "ماریانا"


شادمانی ملوانان در پرل هاربر پس از شنیدن خبر پایان جنگ


تجمع مردم در میدان تایمز نیویورک پس از اعلام خبر پایان جنگ


امضا سند تسلیم توسط نماینده ژاپن بر روی ناو یو اس اس میسوری


پرواز هواپیماهای امریکایی بر فراز ناو امریکایی یو اس اس میسوری


سربازان امریکایی در حال شادمانی پس از اعلام پایان جنگ در پاریس


بازمانده انفجار اتمی در هیروشیما در مقابل تنها ساختمان باقی مانده
۰
نظرات بینندگان
  • مقداد ارسالی در

    به این میگن فاجعه آمریکایی.

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید