تصاویر/ "آزادی"؛ چندمین استادیوم بزرگ جهان؟

تصاویر/ "آزادی"؛ چندمین استادیوم بزرگ جهان؟

در ادامه قصد داریم 18 استادیوم بزرگ فوتبال در سراسر جهان را با توجه به گنجایش آن‌ها به شما معرفی کنیم. نکته جالب حضور استادیوم آزادی تهران در رتبه‌های بالای این فهرست است.

کد خبر : ۱۶۸۲۲
بازدید : ۲۷۴۹۵
فرادید | فرقی ندارد در کدام نقطه از جهان باشید، فوتبال بدون شک محبوب‌ترین ورزش دنیا است. به همین دلیل است که افراد زیادی برای تماشای نبرد دو تیم در مستطیل سبز به استادیوم محل برگزاری می‌روند.

به گزارش فرادید به نقل از بیزینس اینسایدر، رقابت بر ساخت بزرگترین استادیوم‌های جهان به توجه به محبوبیت روزافزون این ورزش زیاد است. تمام کشورها سعی می‌کنند یک استادیوم بزرگ داشته باشند تا حداقل برای بازی‌های ملی خود بتوانند به بهترین شکل از تیم کشورشان حمایت کنند.

در ادامه قصد داریم 18 استادیوم بزرگ فوتبال در سراسر جهان را با توجه به گنجایش آن‌ها به شما معرفی کنیم. نکته جالب حضور استادیوم آزادی تهران در رتبه‌های بالای این فهرست است.

نکته دیگر حضور حداقل یک استادیوم از هر قاره است و آسیا با شش استادیوم از اروپا با پنج استادیوم جلوتر است! در کشورهایی چون استرالیا و ایالات متحده که فوتبال در رده نخست ورزش محبوب قرار ندارد، باز هم شاهد ساخت استادیوم‌هایی در ابعاد بزرگ هستیم.

18. جوزپه مِئاتزا - میلان
این استادیوم در شهر میلان ایتالیا واقع شده و با گنجایش 80.018 نفر از بازی‌های دو تیم پرطرفدار اینترمیلان و آ.ث. میلان میزبانی می‌کند. نام دیگر این استادیوم سن سیرو است که اتفاقا یکی از قدیمی‌ترین استادیوم‌های موجود در فهرست هم هست؛ قدمت جوزپه مِئاتزا به سال 1925 میلادی برمی‌گردد.

17. استادیو مونیومِنتال - لیما، پرو
این استادیوم با گنجایش 80.093 نفر، ورزشگاه خانگی تیم فوتبال «اونیبرساریو دِدِپورتس» محسوب می‌شود. از آمریکای جنوبی به عنوان مهد فوتبال جهان یاد می‌شود و این ورزشگاه بزرگترین استادیوم این قاره به شمار می‌رود. ساخت استادیوم شهر لیما در سال 2000 به پایان رسید.

16. استادیوم شاه علم - مالزی
گنجایش استادیوم شاه علم 80.372 نفر بوده و میزبان بازی‌های تیم فوتبال سلانگور اف.اِی مالزی است.

15. استادیوم لوژنیکی - مسکو
استادیوم لوژنیکی با گنجایش 81 هزار نفر میزبان بازی‌های تیم ملی روسیه است. این ورزشگاه تنها استادیوم فهرست حاضر است که به دلیل هوای بد مسکو به زمین چمن مصنوعی نیاز دارد. تراژدی بزرگی در سال 1982 در اینجا رخ داد که طی آن 66 نفر زیر دست و پای مردم، جان خود را از دست دادند. این استادیوم در حال حاضر برای جام جهانی 2018 روسیه در حال بازسازی است.

استادیوم آزادی؛ چندمین استادیوم بزرگ جهان؟

14. سانتیاگو برنابئو - مادرید
سانتیاگو برنابئو با گنجایش 81.044 نفر میزبان تیم ملی اسپانیا و باشگاه رئال مادرید است که بازی را برای تیم رقیب به جهنم تبدیل می‌کند. این استادیوم در سال 1944 گشایش یافت. فلورنتینو پرز، رئیس فعلی باشگاه رئال مادرید، می‌گوید: «ما می‌خواهیم کاری کنیم تا این ورزشگاه به بهترین ورزشگاه جهان بدل شود. در حال حاضر برنامه‌هایی برای بهبود کیفیت خدمات این استادیوم در دستور کار داریم.»

13. استادو فرانس - پاریس
ظرفیت این استادیوم 81.338 نفر بوده و میزبان بازی‌های تیم ملی فرانسه است. این ورزشگاه در واقع تنها استادیوم این فهرست که هم میزبان فینال جام جهانی فوتبال بوده و هم میزبان فینال جام جهانی راگبی. آخرین قهرمانی تیم فوتبال فرانسه هم در خاک خودش و در همین ورزشگاه رخ داد.

12. سیگنا ایدونا پارک - دورتموند
دورتموند یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های ورزشی آلمان بوده که بازی‌های خود را در این استادیوم 81.359 نفری برگزار می‌کند.

11. ورزشگاه ANZ - استرالیا
ورزشگاهی با 83.500 نفر که میزبان بازی‌های تیم ملی استرالیا است. نام دیگر این ورزشگاه «استادیوم المپیک» است که در سال 1999 میلادی تکمیل شد.

10. استادیوم برج العرب - اسکندریه، مصر
گنجایش این استادیوم 86 هزار نفر است و تمام بازی‌های تیم ملی مصر را میزبانی می‌کند. این استادیوم مجهز به یک هتل با گنجایش 200 نفر است که برای میزبانی از تیم میهمان طراحی شده است.

9. استادیوم ملی بوکیت جلیل - کوالالامپور، مالزی
ظرفیت این استادیوم 87.411 نفر است. این ورزشگاه در سال 1998 و برای بازی‌های کشورهای مشترک المنافع ساخته شد.

استادیوم آزادی؛ چندمین استادیوم بزرگ جهان؟

8. استادیوم گلارو بونگ کارنو - جاکارتا، اندونزی
این ورزشگاه گنجایشی معادل 88.083 نفر دارد که در سال 1962 به مرحله بهره‌برداری رسید. بخشی از بودجه مورد نیاز برای ساخت آن نیز توسط شوروی سابق در قالب وام به اندونزی پرداخت شد. بسیاری از بزرگترین باشگاه‌های ورزشی جهان در تور آسیایی خود در این ورزشگاه بازی کرده‌اند.

7. ومبلی - لندن
گنجایش 90 هزار نفری و تجهیزات فراوان این استادیوم کافی بود تا آن به استادیوم ملی انگلستان تبدیل شود. این استادیوم بین سال‌های 2002 تا 2007 با هزینه‌ای‌ 1.1 میلیارد دلاری مجددا بازسازی شد.

6. رز بول - پازادنا، ایالات متحده آمریکا
این ورزشگاه با ظرفیت 82.542 نفری خود میزبان بسیاری از مسابقات است. رز بول یکی از مشهورترین ورزشگاه‌های آمریکا و بزرگترین استادیوم فوتبال این کشور محسوب می‌شود. این استادیوم میزبان جام جهانی 1994 نیز بود.

5. استادیوم FBN - ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی
ظرفیت آن 94.736 نفر بوده و بازی‌های تیم ملی آفریقای جنوبی و همچنین تیم کایزر چیف را میزبانی می‌کند. نام دیگر این استادیوم «ساکر سیتی» است و در سال 1989 میلادی افتتاح شد. افرادی که در سال 2010 و در جریان جام جهانی در این شهر بودند، می‌توانستند صدای ووووزلاهای مشهور را از هر نقطه شهر بشوند.

4. استادیوم آزادی - تهران
استادیوم آزادی با گنجایش 95.225 نفر در جایگاه چهارم بزرگترین استادیوم‌های جهان قرار دارد. این مجموعه در سال 1973 میلادی گشایش یافت و از آن سال میزبان بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران و همچنین دو باشگاه فوتبال پرسپولیس و استقلال بوده است. هدف از ساخت مجموعه آزادی، آماده کردن ایران برای بازی‌های المپیک 1984 میلادی بود که در نهایت در ایالات متحده برگزار شد. معماری ورزشگاه آزادی به شکلی است که قدرت صدا در آن افزایش می‌یابد که همین مسئله بر اضطراب تیم میهمان اضافه می‌کند.

استادیوم آزادی؛ چندمین استادیوم بزرگ جهان؟

3. استادیو آزتکا - مکزیکوسیتی
ظرفیت این استادیوم 95.500 نفر بوده و بازی‌های دو تیم ملی مکزیک و باشگاه کلوب آمریکا در آن برگزار می‌شود. این استادیوم تنها ورزشگاهی در جهان است که میزبان دو فینال جام جهانی بوده است. همچنین گل مشهور دیگو مارادونا موسوم به «دست خدا» در این استادیوم به ثمر رسید.

استادیوم آزادی؛ چندمین استادیوم بزرگ جهان؟

2. نیو کمپ - بارسلونا
ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا که بازی‌های این تیم را هم میزبانی می‌کند، گنجایش 99.354 نفر تماشاگر را دارد. دومین باشگاه ثروتمند جهان مالک دومین ورزشگاه بزرگ جهان نیز هست. پیشتر نام این استادیوم «استادی دِل اف سی بارسلونا» بود که سرانجام در یک نظرسنجی از سوی هواداران نام رسمی «کمپ نو» را از آن خود کرد.

استادیوم آزادی؛ چندمین استادیوم بزرگ جهان؟

1. رونگرادو مِی دِی استادیوم - پیونگ یانگ، کره شمالی
این استادیوم میزبان بازی‌های تیم ملی فوتبال کره شمالی است و ظرفیت آن 150 هزار نفر است. یکی دیگر از کارکردهای این ورزشگاه، استفاده آن به عنوان محل برگزاری مراسم حکومتی کره شمالی است. البته گزارشی تلخ نیز از این ورزشگاه مبنی بر اعدام چند فرمانده نظامی کره شمالی به جرم سو قصد به جان مقامات کره شمالی به گوش رسیده است.

استادیوم آزادی؛ چندمین استادیوم بزرگ جهان؟

منبع: BusinessInsider
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید