چطور از شر استرس خلاص شویم؟

استرس “یک حالت فشار روحی یا عاطفی یا تنش ناشی از شرایط سخت و نامطلوب است.” مطابق با صحبت‌های نیل شاه عضوی از جامعه‌ی مدیریت استرس-یک گروه غیرانتفاعی-” پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که بدن طوری طراحی شده‌است که دو تا سه بار در ماه استرس شدید را تجربه می‌کند.”

کد خبر : ۱۶۹۲۰
بازدید : ۸۰۱۵
استرس "یک حالت فشار روحی یا عاطفی یا تنش ناشی از شرایط سخت و نامطلوب است." مطابق با صحبت‌های نیل شاه عضوی از جامعه‌ی مدیریت استرس-یک گروه غیرانتفاعی-" پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که بدن طوری طراحی شده‌است که دو تا سه بار در ماه استرس شدید را تجربه می‌کند."

همه‌ ما در نقطه‌ای از زندگی‌مان به شکلی استرس را نشان می‌دهیم. استرس انسان را از رمق می‌اندازد و انرژی و وقت زیادی را از او می‌گیرد.

در این نوشتار ۵ شیوه‌ی ارزان قیمت را می‌بینید که می‌توانید استرس خودتان را به وسیله‌ی آنها از بین ببرید و زندگی شادتر و سالم‌تری را سپری کنید.

عواملی را پیدا کنید که در شما استرس ایجاد می‌کنند:
ساده به نظر می‌رسد، نه؟ واقعا هم ساده‌ است. اگر بتوانید چیز یا زمان خاصی که سبب بروز استرس در شما می‌شود مشخص کنید، در گام دوم می‌توانید آن‌ را حذف یا از آن‌ اجتناب کنید. تشخیص عوامل استرس‌زا، ارزان‌ترین راه برای غلبه بر استرس است.

چنان‌چه کلینیک مایو توضیح می‌دهد، دو نوع استرس وجود دارد که بر جسم و روح تان تاثیر می‌گذارد. استرس حاد، واکنش "جنگ یا گریز" بدن‌تان به یک تهدید یا چالش است. این نوع استرس مانند یک مصاحبه‌ی شغلی یا پرش از ارتفاع، آنی و شدید است. این نوع استرس در دی‌ان‌ای ما وجود دارد و می‌تواند در پیش‌گیری از آسیب و آماده کردن خودتان برای یک موقعیت سخت مفید باشد. از سویی دیگر، استرس مزمن زمانی است که عوامل استرس‌زا روی هم انباشته می‌شوند و منجر به بروز مشکلات طولانی مدت برای سلامتی‌مان می‌شوند، مشکلاتی مانند سردرد، بیماری‌های قلبی و بی‌خوابی. عوامل به وجود آورنده‌ی هر دو نوع استرس باید شناسایی شوند و برای داشتن زندگی سالم‌تر مدیریت شوند.

بیش‌تر بخوابید:
بدن به میزان خاصی از استراحت نیاز دارد تا بتواند آن‌گونه که طراحی شده‌است عمل کند. انجمن روانشناسی امریکا اظهار می‌دارد که ۶۰ تا ۹۰ دقیقه خواب بیشتر در شب سبب می‌شود فرد شادتر و سالم‌تری باشید. اگر خواب شبانه‌تان کافی نباشد، بدون این‌که بدانید استرس در شما ایجاد می‌شود. اگر شما یکی از آن آدم‌هایی هستید که بعد از خواب همچنان احساس خستگی و استرس دارید، بیش‌تر بخوابید! اگر در فرآیند به خواب رفتن مشکل دارید، چیزهای متنوع زیادی برای کمک به شما وجود دارند که برای تهیه‌ی آنها نیازی به نسخه‌ی پزشک نیست.

پذیرای ریسک‌های بیش‌تر باشید:
این یکی کمی غیرمتعارف به نظر می‌رسد ولی لطفا حرف‌هایم را تا آخر گوش کنید. برای همه‌ی ما چیزهایی وجود دارند که همیشه دوست داشته‌ایم تجربه کنیم اما بیش از اندازه از آنها می‌ترسیم. چیزهایی مثل ترک شغل مطمئنی که داریم اما از آن متنفر هستیم تا شروع کسب‌وکار خودمان و حتی سفر به دور دنیا! من چیزی درباره‌ی دیگران نمی‌دانم اما زمانی که آن لحظات "می‌توانستم و می‌بایست" را دارم، می‌نشینم و به مدت طولانی به آنها فکر می‌کنم و نهایتا استرس وجودم را فرا می‌گیرد. برای لحظات این‌چنینی به خودم می‌گویم "به سمت آنها حمله کن! " می‌گویند فقط یک بار فرصت زندگی داریم اما من اعتقاد دارم که ما هر روز را زندگی می‌کنیم و یک بار می‌میریم، وقتی بمیرید دیگر هیچ احساسی وجود ندارد، بنابراین ریسک کنید و کاری را که واقعا دوست دارید انجام دهید. بدن‌تان بابت این کار از شما سپاسگزار خواهدبود.

آروماتراپی:
این روش شامل استفاده از روغن‌های طبیعی گرفته‌شده از گیاهان یا سوزاندن گیاهان دارویی برای بالا بردن آسایش روحی و جسمی است. شما می‌توانید انواع مختلفی از دستورالعمل‌های گیاهی برای از بین بردن استرس پیدا کنید. حتی می‌توانید روغن‌های معطر را از فروشگاه مورد علاقه‌تان بخرید و روی بدن‌تان مالش دهید و حتی آن را روی ملحفه و بالش‌تان اسپری کنید. مطابق با مطالعات اخیر، موضوع فوق‌العاده‌ای که درباره‌ی استفاده از روش‌های گیاهی وجود دارد این است که اگر به طور منظم استفاده شود، می‌تواند استرس را تا ۴۰ درصد کاهش بدهد. این یکی از روش‌های مورد علاقه‌ی من برای از بین بردن استرس بعد از سپری کردن یک روز یا هفته‌ی طولانی است.

تغذیه‌تان را بهبود دهید:
اغلب می‌شنویم که "سلامتی شما بستگی به غذایی دارد که می‌خورید. " من این موضوع را تایید می‌کنم. من یک هفته به طور مداوم فقط فست‌فود خوردم و مدام خسته و عصبی بودم و برای هر چیز کوچکی دچار استرس می‌شدم. اگر غذاهای چرب فرآوری شده که پر هستند از مواد مصنوعی و شیمیایی بخورید، نمی‌توانید توقع داشته باشید که بدن‌تان واکنش مثبتی نسبت به آن داشته باشد. تغذیه‌ی سالم آن قدرها هم که فکر می‌کنید گران نیست و زمانی که طبق بودجه‌تان برنامه‌ریزی کنید، تغذیه‌تان سالم خواهد بود و از میزان استرس‌تان کم خواهدشد. غذاهای خاصی وجود دارند که واقعا می‌توانند کمک‌تان کنند تا استرس‌تان کاهش بیابد.

استرس برای همه‌ی ما و در زندگی روزمره‌مان اتفاق می‌افتد. نخستین گام این است که خودکاوی کنید و نوع استرسی که در آن موقعیت‌ها تجربه می‌کنید و عوامل ایجاد آن را بشناسید. تازه در این زمان است که می‌توانید بهترین ابزار را برای از حذف کردن استرس از زندگی‌تان به شیوه‌ای سالم و مثبت پیدا کنید. دفعه‌ی بعد که استرس داشتید و دنبال راهی آسان و ارزان برای از بین بردن آن بودید، مطمئنا یکی از ۵ شیوه‌ی ذکر شده در بالا می‌تواند در مسیر شما برای داشتن یک زندگی شادتر خوب باشند.

منبع: هافینگتون پست
ترجمه: بازده
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید