چگونه "هولیگان‌ها" را متوقف کنیم؟

چگونه "هولیگان‌ها" را متوقف کنیم؟

خشونت شکل گرفته بین تماشاگران انگلستان و روسیه پیش و پس از بازی این دو تیم در شهر مارسی فرانسه – که 30 نفر مجروح به جای گذاشت – باعث شد تا بحث روش‌های مقابله با «هولیگان‌های فوتبالی» دوباره مطرح شود. چه ایده‌هایی در این باره توان اجرایی دارند؟

کد خبر : ۱۹۵۹۵
بازدید : ۹۷۳۰
فرادید | خشونت شکل گرفته بین تماشاگران انگلستان و روسیه پیش و پس از بازی این دو تیم در شهر مارسی فرانسه - که 30 نفر مجروح به جای گذاشت - باعث شد تا بحث روش‌های مقابله با «هولیگان‌های فوتبالی» دوباره مطرح شود. چه ایده‌هایی در این باره توان اجرایی دارند؟

چگونه


ممنوع کردن فروش مشروبات الکلی
به گزارش فرادید به نقل از بی بی سی انگلیسی، دولت فرانسه از تمام شهرهای میزبان خواسته تا از فروش مشروبات الکلی در «مناطق حساس» مجاور محل برگزاری بازی‌های یورو 2016 در روز و شب قبل از بازی خودداری کنند.

این اتفاق در شهر لان (محل برگزاری بازی انگلستان و ولز در روز پنجشنبه) صورت خواهد گرفت: فروش مشروبات الکلی از 24 ساعت پیش از شروع مسابقه ممنوع خواهد شد.

منع فروش مشروبات الکلی قبلا هم اجرا شده اما نتیجه مطلوب را نداشته است. در جریان مسابقات جام جهانی 1990 ایتالیا و پس از ممنوعیت فروش مشروبات الکلی در شهر کالیاری، درگیری‌ها بین پلیس و طرفداران انگلستان بالا گرفت.

جئوف پیرسون، استاد حقوق جنایی دانشگاه منچستر که هنگام درگیری‌های مارسی در آنجا حضور داشت، می‌گوید: «چنین سیاست‌هایی طرفداران را تحریک می‌کند. ممنوعیت فروش مشروبات الکلی جواب نمی‌دهد. طرفداران ممکن است عصبانی شوند و یا از یک منبع دیگر آن را خریداری کنند.»

در ضمن او تاکید می‌کند که آن دسته از تماشاگران روسی که به سمت تماشاگران انگلستان حمله‌ور شدند، مست به نظر نمی‌رسیدند.

چگونه
پلیس با پاشیدن آب تماشاگران را پیش از بازی انگلستان - روسیه متفرق کرد

پیرسون می‌گوید: «پیشنهاد من این است که پلیس فرانسه در مورد نحوه فروش مشروبات الکلی کاری انجام دهد. آن‌ها اتفاقا این کار را به خوبی انجام دادند. بارها به جای ظروف شیشه‌ای از ظروف پلاستیکی برای فروش مشروبات الکلی استفاده کردند.»

اما مشکل از جمعه شب (شب قبل از بازی) آغاز شد، یعنی زمانی که بارها دیگر مشروبات الکلی برای فروش نداشتند و تماشاگران برای خرید به سوپرمارکت‌ها رفتند. آن‌ها سپس از شیشه‌های مشروبات الکلی به عنوان سلاح استفاده کردند.

مارک آنتونی، مولف کتاب «شکار هولیگان‌ها: مجاری عملیات کارت قرمز» معتقد است که منع فروش مشروبات الکلی در برخی موارد موثر است، اما مشکل را از ریشه حل نمی‌کند.

شروع زودتر مسابقات
یکی از مسائل مربوط با منع فروش مشروبات الکلی، تغییر زمان بازی است. ایده به این شکل است که اگر به هولیگان‌ها زمان کمتری برای مست شدن بدهیم، بهتر است. مثلا بازی را به جای ساعت دو بعد از ظهر، دو ساعت زودتر برگزار شود.

چگونه

اتحادیه فوتبال انگلستان این موضوع را به عنوان طرح پیشنهادی خود مطرح کرده است. اما لایتون که بیش از 40 سال در زمینه تدوین سیاست‌های خشونت در فوتبال فعالیت کرده چندان با این طرح موافق نیست.

وی می‌گوید: «اگر بنا باشد آن‌ها با هم درگیر شوند، این کار را خواهند کرد. مهم ساعت بازی در طول روز نیست.» علاوه بر این نکته، پیرسون نیز می‌گوید که شروع زودتر مسابقات می‌تواند احتمال اختلال ناشی از مصرف مشروبات الکلی را بیشتر کند، چرا که تماشاگران تا پیش از ساعت دو از زمین خارج خواهند شد. او می‌افزاید: «به همین دلیل ممکن است آن‌ها بخواهند تا 12 ساعت پس از بازی - یعنی تا ساعت دو نیمه شب - مشروب بخورند و خشونت‌ها بالطبع بالا خواهد گرفت.»

بازی بدون تماشاگر
بازی برگشت بین دو تیم منچستر یونایتد و زسکا مسکو از سری مسابقات لیگ قهرمانان اروپا در سال 2014 بدون تماشاگر برگزار شد. دلیلش نیز تنبیه تماشاگران زسکا به علت شعارهای نژادپرستانه بود. چندین باشگاه در لیگ ترکیه نیز به همین سبک تنبیه شده‌اند.

لایتون بر این باور است که منع ورود تماشاگران به استادیوم می‌تواند یکی از گزینه‌های برخورد با تماشاگران است، البته باید جایی استفاده شود که خشونت بین تماشاگران بالا گرفته است. او می‌افزاید که این اقدام باعث تنبیه «اکثریت تماشاگران خوب» نیز هست و به عبارتی، تر و خشک را با هم می‌سوزاند.

چگونه

پیرسون می‌پرسد: «اگر بازی را از تلویزیون پخش کنیم اما به تماشاگران اجازه ورود به زمین را ندهیم، چه می‌شود؟ خب آن‌ها به بارها می‌روند. ایده به مشکل برمی‌خورد. اگر ما بخواهیم آن‌ها را راهی محیطی بالقوه خطرناک مانند بارها بفرستیم، پس باید منتظر خشونت بیشتر باشیم.»

جدا کردن تماشاگران
اتحادیه فوتبال انگلستان می‌گوید: «جدا کردن جایگاه تماشاگران از دهه 70 میلادی رواج یافته و باعث کاهش چشمگیر درگیری‌ها در داخل استادیوم شده است.»

برخی باشگاه‌ها برای پیشگیری از وقوع درگیری یک «منطقه آرام» را بین تماشاگران دو تیم ایجاد می‌کنند. لایتون با این ایده موافق است اما می‌گوید که این کار را باید از طریق نفروختن تمام بلیت‌ها انجام داد تا بین تماشاگران دو تیم، فضای خالی وجود داشته باشد.

چگونه

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید : «چیزی به "گردشگری فوتبالی" نیز وجود دارد. مثلا ممکن است شخص یا اشخاصی بدون اینکه به هیچ تیمی تعلق خاطر داشته باشند برای تماشای مسابقه به استادیوم بروند اما در طول مسابقه مدام نظر خود را عوض کنند. در این لحظه است که ممکن است تماشاگران متعصب تیم‌ها با آن‌ها برخورد کنند. عملکرد پلیس باید کاملا با دقت باشد تا این افراد را در کوتاه‌ترین زمان جدا کند.»

مربیگری تماشاگران
تمام ایده‌هایی که تاکنون مطرح شده با علائم خشونت‌ها سر و کار دارند تا دلایل وقوع آن‌ها. باشگاه استاندارد لیژ بلژیک با علم به این موضوع در اواخر دهه 80 میلادی تصمیم گرفت تا به تماشاگران آموزش کافی پیرامون رفتار مناسب آن‌ها بدهد. این باشگاه برنامه‌ای را با عنوان «مربیگری تماشاگران» پیاده کردند.

این طرح بعدها در چند کشور دیگر نیز انجام شد. طرحی که بر اساس آن تماشاگران به تیم مخالف، داور و شکست تیم خود احترام می‌گذارند.

چگونه

لایتون این کار را «انحراف» می‌‎نامد: به افراد جوان که فوتبال تماشا و بازی می‌کنند، آموزش می‌دهید که چگونه ارزش‌ها را نگه دارند. در این برنامه از ستارگان فوتبال و هولیگان‌های اصلاح شده می‌خواهید که در مورد مضرات خشونت‌ها مانند سابقه جرم و آسیب‌های جسمانی برای آن‌ها صحبت کنید.

لایتون بر این باور است که بهترین راه برای رساندن این پیام اجرای قانون است. بیست نفر در درگیری‌های مارسی دستگیر شده‌اند، اما وی معتقد است که این تعداد کافی نیست. او می‌گوید: «بسیاری فرار کردند. به نظر من پلیس به کمک دوربین‌های مداربسته می‌تواند افراد بیشتری را دستگیر کند. عدالت در این موارد باید هر چه زودتر پیاده شود. بسیاری از هولیگان‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند هر کاری می‌خواهند انجام دهند و چون در گروه هستند دیده نمی‌شوند. ما باید به آن‌ها نشان دهیم که اینگونه نیست.»

منبع: BBC World
ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید