افشای اطلاعات خصوصی مشتركان ايرانسل

کد خبر : ۲۰۷۶۵
بازدید : ۲۸۲۸

فعاليت «ربات تلگرامي افشا‌كننده اطلاعات محرمانه تعداد نامشخصي از مشتركين ايرانسل» در حالي پس از چند ساعت، با دستور وزير ارتباطات متوقف شد كه بنا به گفته يك منبع آگاه دراين وزارتخانه، اين اطلاعات از دو سال پيش به سرقت رفته بود.

مشتركين ايرانسل از روز پنجشنبه با يك ربات تلگرامي روبه‌رو شدند كه در صورت وارد كردن شماره‌هاي ايرانسل، اطلاعات خصوصي صاحب شماره از قبيل نام، نام خانوادگي، كد ملي، شهر محل سكونت، آدرس منزل و كد پستي را در اختيارشان قرار مي‌داد. بانك اطلاعاتي اين ربات، پيش شماره‌هاي ٠٩٣٥ تا ٠٩٣٩ را پوشش مي‌داد با اين همه هنوز مشخص نيست كه اطلاعات چه تعداد از مشتركين در اختيار آن قرار دارد. برخي شايعه‌ها از افشاي اطلاعات چندين ميليون نفر (از ٢٧ ميليون مشترك فعال ايرانسل) حكايت دارد اما هنوز هيچ مقام رسمي اين ميزان را تاييد يا تكذيب نكرده و آمار مشخصي نيز ارايه نداده است.

سخنگوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در واكنش به اين افشاي اطلاعات از مسدود ساختن ربات تلگرامي با دستور وزير ارتباطات خبر داده و به ايرنا گفته است: «اين ربات مسدود شده و جاي نگراني نيست. همچنين وزارت ارتباطات با پليس فتاي كشور براي شناسايي فرد متخلف وارد همكاري شده كه نتيجه آن را در اختيار مردم قرار خواهد داد.»

اشاره محمدرضا فرنقي راد به «سرقت دو سال پيش اين اطلاعات از سوي متهم» است كه يك مبنع آگاه اين وزارتخانه درباره آن به ايرنا گفته است: «دو سال پيش اطلاعات كاربران ايرانسل به سرقت رفت كه اقدام براي شناسايي نقطه نفوذ و برخورد با آن انجام شد. اكنون اين اطلاعات مجددا از سوي فردي و با طراحي يك ربات در تلگرام منتشر شده و زمينه را براي سوءاستفاده فراهمكرده است.»

افشاي محرمانه‌ترين اطلاعات خصوصي تعداد نامشخصي از مشتركين ايرانسل كه بنا به گفته كارشناسان اين حوزه مي‌تواند چندين ميليون نفر باشد، در شرايطي است كه هنوز شركت ايرانسل در قبال آن واكنش رسمي نداشته و آن را منوط به تكميل اطلاعاتش در اين خصوص كرده است. اين در حالي است كه ايرانسل، سرقت اين اطلاعات در دو سال گذشته را پنهان نگه داشته و خبري از آن رسانه‌اي نشده بود. اطلاعاتي چون نام و نام خانوادگي، كد ملي، آدرس محل سكونت و كد پستي كه افشاي آنها مي‌تواند زمينه كلاهبرداري‌هاي متنوعي را فراهم كند.

يكي از فعالان فضاي مجازي كه نخواست نامش برده شود درباره اين اتفاق به «اعتماد» گفت: «در دست كم ٢٠ ساعت فعاليت اين ربات، تعداد نامشخصي از كاربران از آن استفاده كرده بودند كه با توجه به كند شدن فعاليت آن در برخي بازه‌هاي زماني، مي‌توان تعداد مراجعه‌كننده‌ها را هم بالا تخمين زد. شخصا چهار شماره در ربات افشا‌كننده اطلاعات وارد كردم كه اطلاعات سه مورد آن را به من داد. با توجه به شكل ساخت ربات مي‌توان تعداد اطلاعات در اختيار آن را ميليوني تصور كرد.»

ربات‌هاي تلگرامي، حساب‌هاي كاربري‌اي هستند كه براي فعاليت ويژه‌اي طراحي شده‌اند. ربات‌ها به منبعي از اطلاعات كه طراح ربات در اختيارش قرار داده دسترسي دارند و به شكل اتوماتيك اين اطلاعات را در اختيار مخاطبان بي‌شماري مي‌گذارند. امكان ساخت اين ربات‌ها از يكسال پيش در تلگرام براي مخاطبان
فراهم شده است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید