در ترکیه چه خبر است؟

کد خبر : ۲۱۷۶۴
بازدید : ۲۴۲۰
منابع خبری ترک در توئیتر با انتشار تصاویری از هجوم مردم به شبکه خبری سی.ان.ان ترک برای نجات این شبکه و خبرنگاران آن از دست کودتاچیان خبر دادند.

به گزارش خبرآنلاین این شبکه ساعتی پیش به تصرف کودتا چیان درآمده بود. هم اکنون گزارش می شود میان مردم و کودتاچیان درگیری شدیدی در گرفته است.

در همین حال هلیکوپترهای حامی دولت در حال شلیک به سمت تانک‌های کودتاچیان و پاک سازی آن‌ها از اطراف پارلمان هستند.

سرخط آخرین اخبار کودتا در ترکیه را از نظر می گذرانید.

- بلغارستان تدابیر امنیتی را در مرز ترکیه افزایش داد.

- صدای دو انفجار مهیب از مرکز آنکارا شنید شد.

-یک فروند اف 16 ارتش ترکیه بالگردی را که توسط نیروهای نظامی طرفدار کودتا استفاده می شد سرنگون کرد.

-اوباما خواستار توقف خشونت ها و جلوگیری از راه افتادن «حمام خون» شد.

- یک مقام آمریکایی اعلام کرد که علیرغم ناآرامی های ترکیه حملات از خاک این کشور به مواضع داعش ادامه خواهد داشت

-اوباما خواستار ادامه حمایت از دولت منتخب ترکیه شد.

-در پی تیراندازی مستقیم نظامیان به سوی مردم چند نفر زخمی شدند.

- فرمانده نیروهای ویژه: خاینین موفق نخواهند شد. ما در خدمت مردمیم.

- فرمانده نیروهای ویژه ترکیه: نیروهای مسلح در مقابل چنین اقداماتی اغماض نمی کنند.

- گفته می شود مخالفان تانک ها را در اطراف پارلمان محاصره کرده اند.

- احمد داووداغلو، نخست وزير پيشين تركيه: فرماندهان بلندپايه ارتش از كودتا حمايت نمى كنند.

-نخست وزیر ترکیه از سربازها خواست به پادگانها بازگردند

-تانک ها در اطراف ساختمان پارلمان ترکیه تیراندازی کردند.

-بالگردهای ارتش به سمت ساختمان اصلی سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه در آنکارا تیراندازی کردند.

- یک مقام ارشد دولت ترکیه: ناامنی تنها تا چند ساعت دیگر ادامه خواهد داشت و سپس اوضاع تحت کنترل در می آید

- ارتش در استانبول به سوی معترضان تیراندازی مستقیم کرد.

- خبرنگار یورونیوز در استانبول: هواداران رییس جمهور به دعوت اردوغان به خیابان ها آمده اند.

- خبرنگار یورونیوز در استانبول: مردم ترکیه شگفت زده شده اند.

- خبرنگار یورونیوز در استانبول: بسیاری از مردم در داخل خودروها با به صدا دراوردن بوق ماشین به اقدام ارتش اعتراض کردند. بسیاری از معترضان به سمت فردوگاه حرکت کرده اند

- خبرنگار یورونیوز در استانبول: در بیرون ساختمان تی آر تی درگیری مسلحانه شده است

-سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که بان کی مون از نزدیک تحولات ترکیه را تحت نظر گرفته است

- گفته می شود اردوغان تلاش می کند از ترکیه خارج شود

- دبیرکل سازمان ملل خواستار برقراری آرامش در ترکیه شد

- تانک ها ساختمان پارلمان ترکیه را محاصره کردند

- نظامیان با تیراندازی هوایی تلاش می کند معترضان را پراکنده کند.

- شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی اعلام کرد، فرماندهان نیروی هوایی و زمینی ارتش ترکیه، کودتا در این کشور را فرماندهی می کنند.

- به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، یک مقام آمریکایی اعلام کرد کودتا در ترکیه « هیچ تاثیری » بر عملیات علیه گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش ندارد.

- برخی کاربران شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر در ترکیه تصاویری از یک فروند تانک ارتش را منتشر کرده اند که در میان مردم قرار دارد و شماری از مردم روی تانک رفته اند. این تانک نزدیک بود چند نفر را زیر بگیرد اما در نهایت با له کردن یک خودرو به مسیر خود ادامه می دهد.

- عکاس خبرگزاری فرانسه در ترکیه اعلام کرد نیروهای ارتش در استانبول به سمت مردم تیراندازی کردند که همراه با تلفات هم بوده است.

- به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با جان کری وزیر امور خارجه این کشور درباره حوادث ترکیه تلفنی گفتگو کرد و دو طرف توافق کردند همه طرف ها در ترکیه باید از دولت منتخب این کشور حمایت کنند.

- شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: همه طرف ها در ترکیه باید تلاش کنند تا خونی ریخته نشود.

- شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی به نقل از فرماندهی نیروی زمینی ارتش ترکیه اعلام کرد: اوضاع تحت کنترل است.

- پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه اعلام کرد جنگنده های اف شانزده ترکیه یک فروند بالگرد حامل کودتاچیان را سرنگون کرد.

- شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: 17 نیروی پلیس ترکیه در انفجارهای آنکارا زخمی شده اند.

- شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از فرماندهی نیروهای ویژه ترکیه اعلام کرد، ارتش مخالف اقدام کودتاچیان است. وی افزود: کودتاچیان به هیچ وجه موفق نخواهند شد.

- خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد: اداره هواپیمایی فدرال آمریکا اعلام کرد کلیه پروازها از استانبول به آمریکا ، اجازه فرود در آمریکا را دریافت خواهند کرد اما پروازها از فرودگاه های آمریکا به استانبول ترکیه ،ممکن است به فرودگاههای دیگر هدایت شوند.

- شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: کرملین اعلام کرد در صورت درخواست پناهندگی اردوغان، تنها ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه می تواند در این مورد اظهار نظر کند.

- به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تماس با یک شبکه تلویزیونی ترکیه از مردم خواست به میادین و خیابانها بروند.

- اردوغان از طریق اسکایب گفت: «قوانین ارتش نقض شده است و افسران دون پایه بر افسران بلندپایه کنترل پیدا کرده اند و من و فرمانده عالی ارتش به این تلاش ناشایست پاسخ خواهیم داد.»

- رئیس جمهور ترکیه افزود: «تاکید می کنم این تلاش برای کودتا به شکست می انجامد و همه آنها در دادگاهها مجازات خواهند شد ،‌ آنها و همه کسانی که به آنها کمک کرده اند سزای کار خود را خواهند دید.» وی تصریح کرد: «از همه کسانی که به دموکراسی اعتقاد دارند می خواهم به خیابانها بیایند و من نیز به خیابان خواهم آمد.» وی افزود: « از طریق نیروهای امنیتی با قدرت پاسخ خواهیم داد و به ارتش می گویم همه افسران و نظامیان باید به قانون و همکاری نکردن با این خیانتکاران احترام بگذارند.»

اردوغان گفت: «من مردم را به تجمع در میادین و فرودگاهها تشویق می کنم ، باید ببینید چه کسی قادر به مخالفت با قدرت مردم خواهد بود، هیچ چیز قویتر از خواست مردم نیست. ما اطمینان داریم که می توانیم با این فتنه مقابله کنیم.»

- احمد داود اوغلو نخست وزیر سابق ترکیه نیز همزمان به شبکه «ان تی وی» ترکیه گفت: «امروز مردم ترکیه و نیروهای مسلح ترکیه برابر آزمایش قدرتشان قرار دارند و از همه می خواهم با کودتا مقابله کنند.»

داود اوغلو افزود: «معتقدم امشب به پایان خواهد رسید و حقیقت مشخص خواهد شد.»

- خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: مسئولان دولت آمریکا از اظهار نظر درباره کودتا در ترکیه خودداری و اعلام کردند در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر هستند.

- نخست وزیر ترکیه اعتراف کرد که تلاش برای کودتا در این کشور صورت گرفته است. وی با این حال بعدا عبارت کودتا را رد کرد و گفت گروه های از نظامیان در ارتش شورش و سرپیچی کرده اند و قول داد که این افراد را به شدت سرکوب خواهد کرد.

- خبرنگار سی ان ان افزود: با مسئولان دولت آمریکا در این باره ارتباط گرفته ایم با این حال آنها گفتند که دولت آمریکا در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر است. این درحالی است که رسانه ها نیز به همین صورت در حال جمع آوری اطلاعات از منابع رسمی و نیز رسانه های اجتماعی هستند.

- به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، منابع وابسته به کاخ کرملین اعلام کردند در قبال آنچه در ترکیه رخ داده است به شدت نگرانند.

- شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: چند فروند هواپیما از فرودگاههای آتاتورک و صبیحه استانبول به پرواز درآمدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرمانده نیروهای ویژه ترکیه اعلام کرد یک گروه درگیر خیانت شده است و آنها موفق نخواهند شد و ما در خدمت مردم هستیم.

- بینعالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه در واکنش به کودتای ارتش در این کشور گفت اکنون زمان آن است که واکنش لازم به این ساختار غیراخلاقی و خبیث نشان داده شود.

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد، مردمی که در میدان تقسیم در استانبول تجمع کردند فریاد بازگشت ارتش به پادگان ها را سردادند.

- به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، احمد داود اوغلو نخست وزیر پیشین ترکیه در واکنش به کودتا در این کشور گفت: امروز روز فریاد مردم در شهرهای ترکیه است.»

- به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر،‌رئیس حزب جمهوری خلق، بزرگ ترین حزب مخالف در ترکیه، اظهار داشت: « ترکیه از کودتاها رنج برده است و ما از دموکراسی حمایت می کنیم.»

- جیم شوتو خبرنگار شبکه خبری سی ان ان گفت هزاران تن از مردم ترکیه به خیابان های آنکارا و استانبول ریخته اند و به نظر می رسد که حضور آنها در خیابانها پاسخی به بیانیه و درخواست اخیر اردوغان نخست وزیر این کشور است که از مردم خواست به رغم مقررات منع آمد و شد توسط ارتش به خیابان ها بریزند.

- شبکه تلویزیونی المیادین: رییس پارلمان ترکیه ضمن دعوت مردم به وحدت گفت ترکیه به عقب برنمی گردد.وی افزود: فردا از نمایندگان پارلمان می خواهد در جلسه ای اضطراری شرکت کنند.

- به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، عبدالله گل رئیس جمهوری سابق ترکیه در تماسی تصویری با شبکه سی ان ان ترک گفت: «از مردم می خواهم به خیابان ها بیایند و از کشور و دموکراسی دفاع کنند.»

وی افزود:«‌کشوری در جایگاه ترکیه نباید به دست کودتاچیانی که در شب تاریک کودتا کرده اند اداره شود... این اتفاق پذیرفتنی نیست.»

- شبکه تلویزیونی العالم: فرمانده ارتش ترکیه اعلام کرد کودتاچیان تعداد کمی از افراد ارتش هستند و جای نگرانی نیست. وی افزود: ارتش از کودتا حمایت نمی کند.

- شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد: سخنگوی کرملین نگرانی مسکو را از اوضاع ترکیه اعلام کرد.

- به گزارش خبرگزاری رویترز، شاهدان اعلام کردند صدای دو انفجار مهیب در مرکز آنکارا، پایتخت ترکیه، شنیده شد.

- مجری شبکه خبری سی ان ان هم گفت در فاصله سه ساعت پس از آغاز کودتای نظامی هیچ بیانیه ای از سوی دولت آمریکا یا مسئولان ناتو که ترکیه در آن عضویت دارد منتشر نشده این درحالی است که هرگونه پیام حمایت آنها می تواند برای اردوغان نخست وزیر ترکیه بسیار مهم باشد.

- به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی نیروی هوایی ارتش آمریکا روز جمعه گفت نیروی هوایی از کودتا در ترکیه مطلع شده است و اقدامات لازم را به منظور تضمین امنیت پرسنل خود در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه انجام خواهد داد.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: نخست وزیر ترکیه اعلام کرد کودتاچیان در برخی از شهرها اسلحه و مهمات زیادی به دست آورده اند.

- شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، بخش زیادی از بدنه ارتش با کودتاچیان نیستند.

- به گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری آناتولی ترکیه از شلیک بالگردهای ارتش ترکیه به طرف مقر دستگاه اطلاعات ملی این کشور در آنکارا خبر داد.

- شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: صدای انفجارهای پی در پی همچنان در آنکارا به گوش می رسد.

- به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام بلندپایه ترکیه گفت معتقد است ناامنی طی 24 ساعت آینده ادامه خواهد داشت اما اوضاع کنترل خواهد شد.

- به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع نزدیک به دولت ترکیه لحظاتی پیش اعلام کرد نیروهای وفادار به دولت هنوز هم در بخش‌هایی از آنکارا و استانبول با مشکلاتی روبه‌رو هستند و نیروهای وفادار به دولت هنوز هم دست بالا را نسبت به کودتاچیان دارند.

- روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در صفحه خود در توئیتر اعلام کرد: ارزش لیره ترکیه در برابر دلار آمریکا، به پائین ترین حد از ماه ژانویه تا کنون رسیده است.

-به گزارش شبکه خبری یورونیوز، طرفداران رجب طیب اردوغان در آنکارا در اعتراض به کودتا به خیابان ریختند. خودروها به طور آرام در حال حرکت به سمت فرودگاه هستند.

- شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد: منابع اروپایی معتقدند کودتا در ترکیه به دست گروه بزرگی از نیروهای ارتش صورت گرفته است.

- به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع نزدیک به دولت ترکیه اعلام کرد نیروهای وفادار به دولت هنوز هم دست بالا را نسبت به کودتاچیان دارند.

- شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: جنگنده های ارتش ترکیه ساختمان دستگاه امنیتی را در آنکارا هدف قرار دادند.

- شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد دولت همچنان کنترل اوضاع را در دست دارد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید