آیا شما "حسّاس‌"اید؟

احتمالا پیش از این، با اصطلاح ‌”‌همدلی‌” برخورد داشته‌اید، ولی این دسته‌بندی از ویژگی‌های خاص شخصیتی دارای نام‌هایی دیگر نیز هست: شخص بسیار حساس، یا HSP.دکتر الین آرون، روان‌شناسی که از ۱۹۹۱ پژوهش‌های‌اش را در مورد حساسیت مفرط آغاز کرده است، به این نکته دست یافته است که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت آدم‌ها HSP هستند.

کد خبر : ۲۲۹۰۰
بازدید : ۲۱۶۱
احتمالا پیش از این، با اصطلاح ‌"‌همدلی‌" برخورد داشته‌اید، ولی این دسته‌بندی از ویژگی‌های خاص شخصیتی دارای نام‌هایی دیگر نیز هست: شخص بسیار حساس، یا HSP.دکتر الین آرون، روان‌شناسی که از ۱۹۹۱ پژوهش‌های‌اش را در مورد حساسیت مفرط آغاز کرده است، به این نکته دست یافته است که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت آدم‌ها HSP هستند.

همزمان با ادامه ‌پژوهش‌ها در مورد اشخاص بسیار حساس، دکتر آرون معتقد است از آن‌جا که مغز این قبیل افراد - یعنی همان HSPها - با آدم‌های دیگر متفاوت است، پاسخ‌شان به محرک‌ها نیز با آدم‌های دیگر فرق می‌کند. بنابراین، اگر بعضی وقت‌ها در سازگاری با برخی موقعیت‌های خاص اجتماعی دچار مشکل هستید یا احساس می‌کنید دیگران حرف‌های‌تان را نمی‌فهمند، نگران نباشید و فراموش نکنید یک‌پنجم از جمعیت جهان می‌توانند خصوصیات شخصیتی منحصربه‌فردتان را درک کنند. اگر در مورد وجود خصوصیات یک آدم بسیار حساس در شخصیت‌تان مشکوک هستید، با مطالعه نشانه‌های زیر بینش‌تان را از شخصیت درونی‌تان بیش‌تر کنید.

در ادامه به ۵ نشانه‌ی اشخاص بسیار حساس اشاره می‌کنیم:

۱. به سرعت با صداهای بلند و موقعیت‌های شلوغ اجتماعی دچار آشفتگی و سردرگمی می‌شوید.
اشخاص بسیار حساس به دلیل برنامه‌ریزی خاص مغزشان به محرک‌های خاص در اطراف‌شان واکنشی قوی و شدید از خود نشان می‌دهند - مغز آنها به سرعت و بسیار عمیق‌تر از سایرین به صداها، هیجان‌ها، حالات چهره و انرژی واکنش نشان می‌دهد. برای مثال، اگر به فروشگاه یا مرکز خرید بسیار شلوغ بروید، شاید انرژی منفی را که به بدن‌تان نفوذ می‌کند به سرعت احساس کنید، و این انرژی منفی بر خلق‌وخو و هیجان‌های‌تان تاثیر بگذارد. شما مستقیما متوجه‌ی مجموعه‌ی انرژی‌های مکان‌هایی خاص می‌شوید که در آن‌جا پای می‌گذارید، و به سرعت تحت تاثیر هیجان‌ها و امواج شدید آن‌جا، دچار سردرگمی و آشفتگی می‌شوید. نکته‌ای را به خاطر بسپارید؛ با تمرین مهارت‌های پایه نظیر مراقبه‌های چاکرای ریشه، سعی کنید در همه‌ی مکان‌ها احساس امنیت کنید و به منبع انرژی متصل شوید.

۲. دیگران همیشه به شما می‌گویند "‌خیلی حساس هستید‌".
از کودکی و در طول سال‌های رشد، احتمالا همیشه به دلیل حساسیت زیادتان نسبت به حرف‌ها و رفتارهای دیگران، احساس می‌کردید "‌متفاوت‌"‌ هستید. گاهی آدم‌ها تنهای‌تان می‌گذاشتند زیرا هم‌چنان خصوصیات‌تان برای آنها غیرعادی بود. وقتی بزرگ شدید، این احساس کمی در شما پخته‌تر شد، و یاد گرفتید چگونه به طور موثرتر با محرک‌های خاص برخورد کنید، ولی شاید هم‌چنان احساس می‌کنید با دوستان و همکاران‌تان فرق دارید. با وجود این، نباید از این احساس خجالت‌زده و شرمنده باشید. اشخاص همدل برای هدفی خاص پا روی زمین گذاشته‌اند، بنابراین همیشه به این خصوصیت‌تان افتخار کنید. حتی اگر احساس هیجان‌های منفی در شما بسیار عمیق‌تر از دیگران باشد، فقط به این موضوع فکر کنید که در عوض اتفاقات مثبت زندگی‌تان چه‌قدر می‌تواند بیش‌تر از دیگران خوشحال‌تان کند.

۳. از تنهایی بیش‌تر از بودن در جمع لذت می‌برید.
به گفته‌ی دکتر آرون، با توجه به این‌که ۳۰ درصد اشخاص بسیار حساس (HSP) حقیقتا برون‌گرا هستند، می‌توانیم نتیجه بگیریم ۷۰ درصد باقی‌مانده درون‌گرا هستند. بنابراین، شاید بسیاری از شما که در حال خواندن این مطلب هستید، درون‌گرا باشید؛ به این معنی که در دنیای تنهایی‌تان بیش‌تر احساس شادابی و راحتی می‌کنید. به عنوان یک شخص بسیار حساس، محیط اجتماع توسط طیف گسترده از امواجی که - مثلا در یک اتاق - از دیگران ساطع می‌شود، می‌تواند به شدت انرژی‌تان را تخلیه کند. معمولا همه‌ی این انرژی‌ها را جذب می‌کنید، و فقط وقتی که در افکار خود غرق می‌شوید، می‌توانید انرژی خود و تعادل درونی‌تان را دوباره بازیابی کنید. با این‌که درون‌گرایی لزوما از خصوصیت‌های ذاتی همه‌ی اشخاص همدل به شمار نمی‌رود، معمولا در بسیاری از موارد ارتباطی تنگاتنگ میان‌شان وجود دارد. سعی کنید خود را با آن دسته از فعالیت‌های گروهی نظیر یوگا و کلاس‌های مراقبه مشغول کنید که به دلیل کم بودن محرک‌های‌شان دستگاه عصبی‌تان را دچار آشفتگی نمی‌کنند.

۴. خشونت‌های دنیای واقعی، و حتی خشونت‌های فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، عمیقا متاثرتان می‌کنند.
بسیاری از آدم‌‌ها می‌توانند به راحتی صحنه‌های کتک خوردن یا کشته شدن دیگران را در فیلم‌ها تماشا کنند و حتی ذره‌ای هم متاثر و ناراحت نشوند. ولی شما، با دیدن هر صحنه‌ای که در آن دیگران آسیب می‌بینند قلب‌تان به درد می‌آید، و سعی می‌کنید از این گونه برنامه‌ها و موقعیت‌ها دوری کنید. دعوت دیگران را برای تماشای فیلم‌هایی که در آنها خشونت و صحنه‌‌های آسیب دیدن آدم‌ها را نشان می‌دهند، به سرعت رد می‌کنید و اگر بخواهید فیلم یا برنامه‌های تلویزیونی تماشا کنید، گونه‌های کمدی یا مستند را ترجیح می‌دهید. خشونت انرژی‌تان را به سرعت تخلیه می‌کند، و با آگاهی از این خصوصیت، همیشه می‌دانید حتی‌الامکان نباید خود را در معرض چنین موقعیت‌هایی قرار دهید.

۵. دیگران اغلب مشکلات‌شان را با شما در میان می‌گذارند.
به دلیل حساسیت ذاتی که نسبت به اطرافیان‌تان از خود نشان می‌دهید، شاید دیگران شما را به عنوان سنگ‌صبور یا شخصی ببینند که برای حل مشکلات و مشورت باید به وی مراجعه کنند. غالبا آدم‌هایی را به سمت خود جذب می‌کنید که دچار مشکلات لاینحل شده‌اند و دنبال کسی می‌گردند که به حرف‌های‌شان گوش دهد و به آنها راه‌حل پیشنهاد کند. با این‌که شما نیز دوست دارید به آدم‌ها کمک کنید و بهترین توصیه‌های‌تان را به آنها ارائه دهید، به خاطر داشته باشید همیشه باید اول به پرورش روحیه‌ی خودتان بپردازید و هر گاه احساس کردید دیگران در حال سوءاستفاده از شما هستند، به سرعت از خودتان دفاع کنید. شما فقط می‌توانید به دیگران راه‌حل پیشنهاد کنید، و آنها باید خودشان برای به کارگیری توصیه‌های‌تان دست به کار شوند؛ بنابراین نگران نباشید و هر وقت احساس کلافگی و آشفتگی کردید، مودبانه از آنها بخواهید تنهای‌تان بگذارند.

منبع: پاورآوپازیتیویتی
ترجمه: سایت بازده
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید