ویروس‌ها در صبح‌ خطرناک‌ترند!

کد خبر : ۲۴۰۸۲
بازدید : ۹۳۳
نتایج عجیب یک تحقیق نشان داده که در حقیقت خوابیدن در صبح منفعت بیشتری دارد و اینکه بدن انسان صبح‌ها بیشتر مستعد ابتلا به ویروس است.

به گزارش ایسنا به نقل از بی.بی.سی، به گفته دانشمندان دانشگاه کمبریج، ویروس‌هایی که انسان را در صبح مبتلا کنند، می‌توانند تا 10 برابر خطرناکتر باشند. بر این اساس، بیدار شدن زودهنگام از خواب می‌تواند شما را در معرض ویروس‌ها قرار بدهد.

در این پژوهش که در مجله PNAS منتشر شده، به موش‌ها ویروس آنفلوآنزا یا هرپس تزریق شد. محققان در نهایت دریافتند موش‌هایی که در صبح مبتلا شده بودند، 20 برابر ویروس بیشتری نسبت به آن دسته که عصر ابتلا پیدا کرده بودند، داشتند.

دلیل این امر به علت تعاملات منحصربفردی است که در اثر مکانیزم ویروس‌ها و بدن ایجاد می‌شود.

ویروس‌ها برخلاف باکتری‌ها و انگل‌ها، ذرات مستقلی هستند که تنها می‌توانند با عفونی کردن سلول میزبان تکثیر شوند. آن‌ها فاقد بسیاری از خصوصیات موجودات زنده هستند، از این رو زنده محسوب نمی‌شوند.

در ضمن، بدن انسان یک ریتم شبانه‌روزی را دنبال می‌کند که یک چرخه حدودا 24 ساعته موسوم به ساعت بدن است. طی این چرخه، عملکردهای مختلف بدن، بسته به زمان روز، فعالتر هستند. در این تحقیق، محققان به بررسی ژن Bmal1 پرداختند که اوج فعالیت آن در انسان‌ها و موش‌ها در عصر است.

از آنجایی که بدن انسان در روز فعالتر است، ویروس‌ها راحت‌تر می‌توانند بدن را در آن زمان آلوده کنند اما در مقابل، در هنگام عصر بدن فعالیت کمتری دارد و ویروس‌ها نمی‌توانند به سادگی بدن را مبتلا کنند.

جالب اینجاست که محققان دریافتند ویروس‌ها بیشتر زمانی فعال می‌شدند که ساعت بدن موش‌ها دچار اختلال می‌شد.

این امر نشان می‌دهد که کار کردن در شیفت‌های شبانه با مختل کردن ساعت بدن، انسان را بیشتر در معرض بیماری‌های ویروسی قرار می‌دهد.

محققان امیدوارند یافته‌ها آن‌ها بتواند در کنترل شیوع بیماری‌های ویر وسی مانند ابولا یا زیکا سودمند باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید