چرا در سفرهای جاده‌ای حالمان بد می‌شود؟

کد خبر : ۲۴۲۰۶
بازدید : ۱۰۹۵
هیچ‌چیز مثل حس آزاردهنده‌ی حالت تهوع نمی‌تواند یک سفر جاده‌ای را خراب کند. اما نباید به خاطر تجربه این احساس آنقدرها ناراحت شویم چون این نشان می‌دهد که مغزمان کارش را خوب انجام می‌دهد.

محققان در تحقیقات اخیر پی برده‌اند که حالت تهوع می‌تواند نتیجه واکنش مغز به مسمومیت ناگهانی باشد. البته، مغز ما تصور می‌کند که مسموم شده‌ایم.

دانشمندان می‌گویند وقتی که ما درون یک خودرو هستیم، مغزمان پیام‌های متناقضی درباره محیط پیرامون‌مان می‌گیرد، درست مثل زمانی که مسموم شده‌ایم. ما همه می‌دانیم که بالا آوردن آسان‌ترین روش برای خارج کردن هرگونه زهر و سمومی از بدن‌مان است. حالا چرا مغز ما در خودرو این‌قدر سردرگم می‌شود؟

کارشناسان فکر می‌کنند که علت این پدیده این است که انسان‌ها سفر در وسیله‌هایی مثل خودرو، اتوبوس و کشتی را در سال‌های اخیر آغاز کرده‌اند، به همین دلیل مغزهای ما هنوز کاملا با این فعالیت‌ها وفق نیافته‌اند.

علیرغم اینکه ما در خودرو، اتوبوس یا قایق در حال حرکت هستیم، اما اکثر حواس‌‌ ما همچنان فکر می‌کنند که بدن‌مان ساکن است. و البته وقتی که در صندلی یک خودرو نشسته‌ایم، درواقع ساکن هستیم.

در عین حال، مغز ما به لطف حسگرهای تعادل ما در گوش‌مان (همان تیوب‌های کوچک مایع در گوش داخلی) این را هم می‌داند که ما با سرعت خاصی به جلو حرکت می‌کنیم. مایع درون این تیوب‌ها به این طرف و آن طرف حرکت می‌کند و نشان می‌دهد که ما حرکت می‌کنیم، اما واقعیت این است که ما یک جا ساکن نشسته‌ایم. به همین دلیل مغز پیام‌های متناقضی دریافت می‌کند.

در این میان، قسمتی از مغز به نام تالاموس باید این اطلاعات را کنار هم قرار دهد و بفهمد که چه خبر است، اما اغلب اوقات به این نتیجه می‌رسد که سم این وضعیت را به بار آورده. در نتیجه ما باید کنار جاده توقف کنیم تا از حس آزاردهنده حالت تهوع خلاص شویم.

منبع: Science Alert
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید