خودکشی، در صدر انواع مسمومیت‌های دارویی

در بین مسمومیت‌های دارویی نیز معمولا مسمومیت‌های عمدی که به شکل خودکشی با داروهایی که در دسترس افراد قرار دارد، بیشتر است.

کد خبر : ۲۴۹۹۰
بازدید : ۱۲۸۶
رئیس گروه مسمومیت های بیمارستان الغدیر تهران تاکید کرد: مسمومیت های دارویی رکورددار انواع مسمومیت ها در کشور است و اکثریت موارد مسمومیت ها را شامل می شود.

در بین مسمومیت‌های دارویی نیز معمولا مسمومیت‌های عمدی که به شکل خودکشی با داروهایی که در دسترس افراد قرار دارد، بیشتر است.

دکتر غلامعلی جعفری در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: اقدام به خودکشی یک اقدام لحظه ای است و عموماً افرادی که قصد خودکشی دارند در اقدام خود جدی نبوده و برای این کار برنامه ریزی خاصی ندارند.

بیشتر داروهایی که در دسترس افراد جامعه قرار دارد، قرص های مسکن و داروهای خواب آور و آرام بخش است و بیشتر مسمومیت های خودکشی نیز با این داروها صورت می گیرد.

این متخصص پزشکی قانونی با بیان اینکه گاهی اوقات داروهای افراد بیمار از جمله بیماران قلبی نیز مورد استفاده افراد برای مسمومیت های عمدی قرار می‌گیرد تصریح کرد: درصد کمی از مسمومیت ها با این داروها صورت می گیرد و می توان گفت که سه چهارم موارد خودکشی با دارو را داروهای مسکن و داروهای خواب آور ساده تشکیل می دهند.

جعفری با اشاره به اینکه خوشبختانه در بسیاری از موارد خودکشی، تعداد داروهایی که خورده می شود زیاد نیست گفت: این افراد طوری رفتار می کنند که اطرافیان متوجه اقدام آنها شوند تا با تظاهر به خودکشی، آنها را به بیمارستان ببرند.

وی عنوان کرد: ما مسمومیت های دیگری چون مسمومیت های کار، مسمومیت های اتفاقی و دیگر مسمومیت ها را داریم.

مثلا در مسمومیت‌های اتفاقی، بجای یک ماده خوراکی یک ماده سمی نوشیده می‌شود. همچنین در مسمومیت های ناشی از حوادث کار مسمومیت با سرب یا مواد آزبست یا مواد شیمایی دیگر را داریم که البته مسمومیت های شغلی درصد کمی از آمار مسمومیت‌ها در کشور را تشکیل می دهند.

رئیس گروه مسمومیت های بیمارستان الغدیر با بیان اینکه انواع مسمومیت ها درهمه مناطق کشور دیده می شوند خاطر نشان کرد: در برخی از مناطق کشور و شهرهای پرازدحام که افراد از نظر گرایش‌های خانوادگی، اخلاقی، اجتماعی و مذهبی یک مقدار ضعیف تر هستند این مساله بیشتر است، اما خانواده هایی که از نظر اجتماعی حامی یکدیگر هستند و وابستگی های اخلاقی و اعتقادات مذهبی بیشتری دارند قطعا مسمومیت های دارویی بسیار کمتر است.

وی در درمان مسمومیت ها توصیه کرد: هرکسی که به اشتباه دارو می خورد و دچار مسمومیت می‌شود حتما باید به بیمارستان و مرکز درمانی مراجعه کند.

همراهان بیمار قبل از مراجعه به بیمارستان باید در نظر داشته باشند که اگر فرد مصدوم بیدار و هوشیار است، کودک نیست و موادی چون اسید و باز را نخورده باشد، می توانند مقداری شیر یا آب و صابون یا آب نمک به وی بدهند تا بالا بیاورد و این امر سبب می‌شود غلظت مواد خورده شده و عوارض آنها کمتر شود، ولی بعد از این موارد باید حتما به بیمارستان مراجعه کند، اما اگر فرد کودک باشد یا افت سطح هوشیاری دارد و یا اسید و باز و مشتقات نفتی و مواد سوزاننده خورده باشد، هیچ کاری نباید کرد و فقط باید به بیمارستان مراجعه کرد.

جعفری تاکید کرد: فرد دچار مسمومیت دارویی باید سریع به بیمارستان برسد و بیمارستان هم به خوبی کارهای مربوط به رفع مسمومیت را انجام دهد.

در این حالت، احتمال رفع مسمومیت بالا است و فرد دچار عوارض خاصی نمی شود، اما در یک درصد از کل مسمومیت هایی که در کل کشور روی می دهد نیز ممکن است فرد دچار مشکلاتی شود.

این متخصص پزشکی قانونی با اشاره به اینکه بحث مسمومیت با قرص برنج است، بسیار جدی است، یادآور شد: قرص برنج سم است و یکی از خطرناک ترین سموم است که متاسفانه به وفور در عطاری ها در دسترس افراد مختلف قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه این قرص بسیار کشنده است، یادآور شد: مسمومیت با این قرص درمان قطعی ندارد و اگر فرد از این قرص به تعداد زیاد مصرف کرده باشد قطعاٌ می میرد. در بهترین شرایط هم درصد افرادی که از مسمومیت با قرص برنج نجات پیدا می کنند بسیار ناچیز و زیر ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

این متخصص پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در داروخانه ها قرص برنج ارائه نمی شود، اما متاسفانه در عطاری ها هنوز هم این قرص با قیمت نازلی ارائه می شود و به همین دلیللازم است که حتما مسئولان در رابطه با جمع آوری قرص برنج اقدامی فوری انجام دهند.

وی تصریح کرد: این قرص خیلی خطرناک است و بیشترین دلیل مرگ و میر دارویی نیز مختص مصرف قرص برنج است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید