چنارهای خیابان ولی‌عصر، این‌گونه زاده شدند

خیابان پهلوی با رخداد انقلاب اسلامی در سال ١٣٥٧، زمانی کوتاه، نام «مصدق» را بر پیشانی داشت اما با دگرگونی‌های تند و شتابان انقلاب، آن نیز تغییر کرد و نام «ولی‌عصر» بر آن نهاده شد.

کد خبر : ۲۵۳۳۲
بازدید : ۵۲۶۸
بلندترین خیابان تهران و نیز منطقه خاورمیانه، روزگاری در عصر قاجار، جاده‌ای برای دسترسی تهران آن زمانه به کوه‌پایه‌های البرز و منطقه فرح‌بخش شمیران بود؛ جایی که رجال و اعیان حکومتی باغ‌هایی بزرگ و مصفا در کنار روستاهای قدیم شمیران داشتند.

هوای تهران قاجاری که به گرما می‌رفت، این اشراف، درشکه‌های مجلل خود را مهیا می‌کردند و به همراه خانواده، از جاده قدیم شمیران به سوی کوه‌پایه روانه می‌شدند.

از همان زمان، در برخی نقطه‌های این جاده قدیم درختان چناری بود که پیشینه برخی از آن‌ها تا دوره ناصرالدین شاه و البته پیش از آن نیز می‌رسید.

این جاده کهن‌سال اما زمانی که پهلوی اول، توسعه تهران را از یک شهر قاجاری به سوی شهری با نظم و سیاقی نوین در نظر گرفت، به خیابانی امروزین بدل شد و نام «پهلوی» نیز بر خود گرفت؛ نامی که تا سه دهه پس از فروافتادن وی از اریکه بر این خیابان بر جای ماند.

سرنوشت خیابان اما زمانی با چنار پیوندی استوار یافت که پهلوی اول دستور داد، خیابان پهلوی را به چنارستانی زیبا بدل کنند.

روایت «عبدالله مستوفی» کارگزار خوش‌نام حکومتی در دوره‌های قاجار و پهلوی از چگونگی پیدایش چنارهای خیابان پهلوی (ولی‌عصر کنونی) که در اثر مشهورش «شرح زندگانی من» آمده، خواندنی است «دیگر از کارهای خوب شهرداری‌های دوره رضا شاه درختکاری خیابان‌ها است.

خیابان‌های قدیم، عرض و طول و پیاده و سواره‌روی، که در آنها درختی کاشته شود ... رضا شاه پهلوی عنایت خاصی به‌درختکاری داشت.

هر سال در فصل بهار بلدیه مکلف بود آنچه از درختانی کاشته سال قبل، بواسطه بی‌توجهی رفتگرها خشک شده بود، واکاریزند و سالی نبود که دو سه تا از خیابان‌های عقب مانده، یا جدیدالاحداث، درختکاری اولیه صورت نگیرد. این درختکاری به‌خیابان‌های خارج شهر هم رسید.

دو خیابان از تهران به‌شمیران، که یکی به‌سعدآباد، و دیگری به‌تجریش می‌رود، و در سر پل بهم می‌پیوندد، در طرفین دو نهر، تُنک درز درختکاری شد. مخصوصا خیابان پهلوی، که به‌فاصله هر دو متر یک درخت چنار و به‌علاوه در بین هر دو چنار یک بوته گل سرخ هم کاشتند.

مواظبت این پادشاه، در این امر به‌قدری بود که در زمستان ١٣١٩ امر داد بلدیه، پای درخت‌های خیابان پهلوی را، از سمت بیرون نهر به‌عمق یک متر و نیم، گودبرداری و با کامیون از تهران کود حمل و کنده‌ها را پر کردند».

چنارهای خیابان ولی‌عصر، این‌گونه زاده شدند! خیابان پهلوی با رخداد انقلاب اسلامی در سال ١٣٥٧، زمانی کوتاه، نام «مصدق» را بر پیشانی داشت اما با دگرگونی‌های تند و شتابان انقلاب، آن نیز تغییر کرد و نام «ولی‌عصر» بر آن نهاده شد.

زمانی که کاشت درختان چنار در دو سوی خیابان آغاز شد، روایت شده است حدود ٦٠ هزار چنار در سو کاشته شد.

برای ورود به کانال تلگرام فرادید کلیک کنید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید