آیا کفگیر روسیه به ته دیگ خورده است؟

آیا کفگیر روسیه به ته دیگ خورده است؟
کد خبر : ۲۶۴۲۷
بازدید : ۱۹۳۹
آیا کفگیر روسیه به ته دیگ خورده است؟

فرادید | به گزارش وزارت دارایی روسیه، وجوه ذخیره این کشور پس از دو سال رکود در ماه جاری میلادی به رقم 32.2 میلیارد دلار تقلیل یافته است.

به گزارش فرادید به نقل از سی ان ان، این رقم در سپتامبر 2014 یعنی پیش از سقوط ارزش نفت معادل 91.7 میلیارد دلار بود اما به تدریج اوضاع بدتر خواهد شد. تحلیلگران بر این باورند که این وجوه ذخیره تا پایان سال جاری میلادی به 15 میلیارد دلار کاهش و پس از آن نیز کاملا تمام خواهد شد.

اوندری اسنایدر، اقتصاددان ارشد موسسه اینترنشنال فاینانس، در یادداشتی در هفته جاری نوشت: «با نرخ فعلی، تمام وجوه ذخیره تا اواسط سال 2017 میلادی یا شاید چند ماه بعد از آن تمام شود.»

وجوه ذخیره روسیه برای جبران کسری ناشی از کاهش منابع نفت و گاز در بودجه ملی تعریف شده است. بودجه سال 2016 روسیه نیز با این فرض نوشته شده که روسیه بتواند نفت را در ازای بشکه‌ای 50 دلار به فروش برساند.

این در حالی است که میانگین قیمت هر بشکه نفت در هشت ماه نخست سال جاری میلادی کمتر از 43 دلار بوده است. در حال حاضر، نفت حدود 37 درصد از کل بودجه روسیه را تامین می‌کند که این میزان دو سال پیش حدود 50 درصد بود. دولت این کشور باید پس از انتخابات پارلمانی هفته آتی، بودجه سال آینده را تقدیم پارلمان کند.

کاهش قیمت نفت بدان معناست که دولت روسیه باید پی در پی به محل اعتبارات وجوه ذخیره خود رجوع کند. حتی از قول مقامات این کشور گفته شده زمانی که وجوه ذخیره به پایان رسد، آن‌ها مجبورند از محل اعتبارات بخش رفاه استفاده کنند. کرملین می‌گوید که میزان این اعتبارات حدود 70 میلیارد دلار است که برای جبران کسری بودجه برنامه‌ریزی نشده و باید در جهت تامین مالی مستمرى‌ بازنشستگان و پروژه‌های سرمایه‌گذاری عظیم مورد استفاده قرار گیرد.

آیا کفگیر روسیه به ته دیگ خورده است؟

بانک مرکزی روسیه روز جمعه میزان نرخ بهره را از 10.50% به 10% کاهش داد تا بتواند شوکی به اقتصاد این کشور وارد کند. بانک مرکزی روسیه در حال حاضر 395 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که این رقم در اکتبر 2013 برابر با 524 میلیارد دلار بود. بانک مرکزی روسیه تنها بین سال‌های 2014 تا 2015 برای جلوگیری از سقوط روبل بیش از 140 میلیارد دلار از ذخیره‌های ارزی این کشور را استفاده کرد.

این استراتژی اما جواب نداد و بانک مرکزی این کشور به تدریج از آن فاصله گرفت. در نتیجه، روبل در ماه ژانویه سال جاری به پایین‌ترین میزان خود یعنی برابری هر دلار آمریکا با 82 روبل رسید.

کاهش قیمت نفت در زمانی به روسیه ضربه زد که این کشور پیشتر از تحریم‌های اقتصادیِ وضع شده توسط کشورهای غربی بر سر بحران اوکراین رنج می‌برد. آن تحریم‌ها باعث شده تا دسترسی مهمترین شرکت‌های روسیه به سرمایه‌گذاری اروپایی قطع، واردات برخی کالاها به این کشور ممنوع و همچنین دارایی‌های خارجی برخی از مقامات کلیدی روسیه ضبط شود.

روسیه نیز با اعمال محدودیت بر واردات محصولات غذایی از کشورهای اروپایی دست به تلافی زد که علاوه بر ایجاد مشکل برای کشاورزان اروپایی، موجب افزایش بیش از پیش تورم در این کشور شد.

منبع: CNN
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید