تبریک مرگ ملک عبدالله، اوج نگاه افراطی است

آیت الله هاشمی همچنین در بخشی از سخنان خود نسبت به موضع گیری ها و تندروهای اعتراض کرد، او درباره برخی پیام های تبریک برای مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان گفت: «این کار اوج نگاه افراطی است. متاسفانه مصالح نظام و جهان اسلام را فدای کینه‌های خود می‌کنند.»

کد خبر : ۲۸۴
بازدید : ۱۰۵۶
فرادید | آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفت و گویی با روزنامه جمهوری اسلامی به سوال هایی درباره چالش هایی احتمالی آینده کشور در بحث رهبری پاسخ داده است.

به گزارش فرادید، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که در قانون اساسی سازمان درستی برای خبرگان رهبری تنظیم شده است. او همه مشکلات را مربوط به عملکرد دانست نه قوانین و ساختار.

او با بیان اینکه شما می‌گویید که اگر یک نفر همه اختیارات را داشته باشد و جوابگو هم نباشد، انحراف از قانون است، افزود: «اما در ساختار ما چنین نیست. سازمان ما خوب طراحی شده است. یعنی طراحی‌اش این‌گونه بود که 80 نفر از مجتهدان عادل که دارای همه شرایط هستند و مردم آنها را انتخاب کردند، در خبرگان برای انتخاب و نظارت بر رهبری حضور دارند. اولاً می‌خواستیم حق مردم را محفوظ نگه داریم که حفظ کردیم. چون مردم نمایندگان خبرگان را انتخاب می‌کنند. یعنی اینها نماینده افکار مردم هستند و مثل نمایندگان مجلس، باید افکار مردم را منعکس کنند و اگر این کار را نکنند، در مقابل مردم مسوول هستند.»

هاشمی رفسنجانی افزود: «وظیفه خبرگان مشخص است. کمیسیون تحقیق درست کردند. کمیسیون تحقیق متشکل از ده نفر از فحول علماست که باید دایماً عملکرد رهبری و سازمان‌های مربوط به ایشان را زیرنظر بگیرند و به خبرگان گزارش بدهند. یا آنها را به خبرگان دعوت کنند که بیایند و جواب بدهند. ما الان یک بند یک صفحه‌ای در آیین‌نامه‌ خبرگان داریم و قانون است که چگونه به این موضوع رسیدگی کنیم.»

روزنامه جمهوری اسلامی این سوال را مطرح کرد که اگر خوایی ناخواسته اتفاقی برای رهبر انقلاب رخ دهد سرنوشت نظام به دست چه کسی سپرده می شود، هاشمی در این باره گفت: «من می‌گویم کاری که کردیم، در زمان خودش کار درستی بود. اینکه به دست چه کسی می‌افتد، یک نگرانی برحق است. امّا اگر اشکالی هست، در عملکرد خبرگان است. اگر خبرگان به وظیفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن یک فرد مناسب حتماً می‌توانند شورایی کنند. چون قانون شوراشدن هم باز است. شاید در آینده بدون شورا نتوانند کار درستی انجام بدهند. البته این کار تا حدودی به مردم هم بر می‌گردد، چون اگر مردم نمایندگان خود را درست انتخاب کنند، می‌توان امیدوار بود. اتفاق بد در مجلس و هر جای دیگر که مردم بد انتخاب کنند، می‌افتد. در دنیا هم می‌افتد. اصلاً شما جایی را پیدا نمی‌کنید که در عبور از همه گردنه‌های مشکل، کاملاً درست عمل کرده باشند.»

هاشمی تاکید کرد که "اگر به قوانین خبرگان عمل کنیم، هیچ مشکلی نداریم و بن‌بستی در کار نیست. "

آیت الله هاشمی همچنین در بخشی از سخنان خود نسبت به موضع گیری ها و تندروهای اعتراض کرد، او درباره برخی پیام های تبریک برای مرگ ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان گفت: «این کار اوج نگاه افراطی است. متاسفانه مصالح نظام و جهان اسلام را فدای کینه‌های خود می‌کنند.»

پیش از این برخی رسانه های اصولگرا و آیت الله احمد جنتی در نماز جمعه تهران از از مرگ ملک عبدالله ابراز خوشحالی کرده بودند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید