تصاویر/ دستگیری 199 سارق و زورگیر در تهران

تصاویر/ دستگیری 199 سارق و زورگیر در تهران

تبهکاری‌های ١٩٩ سارق و زورگیر در ٤٨ ساعت ماموریت حساس کارآگاهان پلیس پایتخت به پایان رسید.

کد خبر : ۳۰۹۵۱
بازدید : ۸۷۲۲
تبهکاری‌های ١٩٩ سارق و زورگیر در ٤٨ ساعت ماموریت حساس کارآگاهان پلیس پایتخت به پایان رسید.

این ١٩٩ سارق در قالب ٤١ باند در نقاط مختلف دست به زورگیری، جیب‌بری و دزدی می‌زدند. اکثر آنها سابقه‌دار هستند، زندان و مجازات را تحمل کرده‌اند ولی برایشان نه درس عبرت بوده و نه حتی ترسی در دلشان ایجاد کرده است. هرکدام‌شان بعد از آزادی از زندان تبهکاری‌های خود را از سر گرفتند و این‌بار در قالب باندهای بیشتر و آشنایی با زورگیران حرفه‌ای‌تر کار خود را آغاز کردند.

حالا حیاط پلیس آگاهی تهران پر است از زورگیرانی که زنجیروار به یکدیگر وصل شده‌اند و در چهره اکثرشان هم اثری از پشیمانی و وحشت دیده نمی‌شود. ولی در میان این ١٩٩ سارق و زورگیر، هستند کسانی که برای نخستین‌بار گیر افتاده‌اند و به‌شدت ترسیده‌اند. آنها که سن کمتری دارند حتی از روی ترس درحال گریه کردن هستند.

اینها ٤١ باند سرقت و زورگیری هستند که هرکدام در پرونده‌های جداگانه با تشکیل یک شبکه، زورگیری و سرقت می‌کنند. در میان این سارقان و زورگیران دو مرد و یک زن دیده می‌شوند که با هم یک باند سرقت را تشکیل داده‌اند. آنها پدرزن، مادرزن و داماد هستند که پس از یک نقشه خانوادگی به سراغ طلای زنان مسافر می‌رفتند و با تهدید چاقو از آنها سرقت می‌کردند. آنها در آخرین طرح دستگیری سارقان از سوی ماموران پلیس آگاهی دستگیر شده‌اند. مادرزن که سردسته باند است با نقشه‌ای که از قبل کشیده بود، دامادش را هم وارد باند خود کرد و آنها توانستند با سوار کردن زنان به‌عنوان مسافر از آنها دزدی کنند.

به گزارش شهروند زن جوان در گفت‌وگو ماجرای دزدی‌هایش را این‌چنین توضیح می‌دهد:

چند‌سال داری؟
٣٠‌سال دارم.
به چه جرمی دستگیر شده‌ای؟
به جرم سرقت و زورگیری.
چطور سرقت می‌کردی؟
با همسرم و دامادم یک باند سرقت تشکیل داده بودیم و با هم از مسافران زن زورگیری می‌کردیم.
پیشنهاد سرقت را تو به آنها دادی؟
بله، یک روز که با شوهرم و دامادم سوار خودرو‌مان بودیم، زنی را به‌عنوان مسافر سوار کردیم. من وقتی چشمم به آن زن مسافر افتاد، طلاهایش را دیدم و وسوسه شدم. همانجا طوری‌که این زن متوجه نشود پیشنهاد سرقت را به شوهرم دادم. او هم قبول کرد و تغییر مسیر داد. وقتی به یک محیط خلوت رسیدیم با تهدید چاقو از او سرقت کردیم و طلاهایش را دزدیدیم.
چه شد که به فکر سرقت افتادی؟
مادرم مریض بود و پول درمان وی را نداشتم. از روی ناچاری به فکر سرقت افتادم. باید هرطور شده بود هزینه درمان مادرم را تأمین می‌کردم. برای همین به فکر سرقت افتادم و دامادم و شوهرم هم قبول کردند.
شگردتان چگونه بود؟
بعد از نخستین سرقت، تصمیم گرفتیم با همان شیوه دزدی کنیم. برای همین زنانی را که می‌دیدیم طلای زیادی دارند، به‌عنوان مسافر سوار خودرو می‌کردیم. دامادم در صندلی عقب می‌نشست و من هم به‌عنوان مسافر در صندلی جلو می‌نشستم. برای همین هیچ‌کس شک نمی‌کرد و با اطمینان سوار خودرو ما می‌شد. در راه هم دامادم با تهدید چاقو از آنها زورگیری می‌کرد. بعد از آن با یک شال یا روسری خود قربانیان، چشم‌های آنها را می‌بستیم و از خودرو پیاده‌شان می‌کردیم تا شماره پلاک را یادداشت نکنند. بعد هم فرار می‌کردیم.
چند وقت است که ازدواج کرده‌ای؟
از شوهر سابقم به‌خاطر اعتیادش جدا شده بودم و یک دختر ١٤ ساله داشتم که با شوهر دومم آشنا شدم. تازه با او ازدواج کرده‌ام.
پدرت زنده است؟
نه، او را چند‌سال قبل به اتهام خرید و فروش مواد مخدر اعدام کردند.
چندبار مرتکب سرقت شدی؟
فقط سه‌بار از زنانی که طلا داشتند، با تهدید چاقو سرقت کردیم.
چه مقدار پول از این سرقت‌ها به دست آوردی؟
٥‌میلیون تومان به دست آوردیم که آن را خرج هزینه درمان مادرم کردم اما چند ماه بعد مادرم فوت کرد. من فقط در این سرقت‌ها برای اعتماد کردن طعمه‌ها سوار خودرو می‌شدم.

در ادامه همسر این زن نیز که به جرم زورگیری دستگیر شده است، می‌گوید پس از ازدواج با همسرش متوجه بیماری مادرزنش شده است. به همین دلیل پیشنهاد سرقت را قبول کرده است. او گفت‌وگو کرد:

چه شد که تصمیم گرفتید خانوادگی سرقت کنید؟
برای این‌که کسی شک نکند و سرقت‌های‌مان برملا نشود، تصمیم گرفتیم با داماد ناتنی‌ام سرقت کنیم.
چند وقت است که دزدی می‌کنید؟
ما در سه ماهه آخر ‌سال گذشته سرقت‌های‌مان را انجام دادیم.
طعمه‌هایتان را کجا سوار می‌کردید؟
بیشتر زنان را از مقابل مراکز خرید به‌ویژه منطقه امام‌زاده حسن سوار می‌کردیم.
تو هم به‌خاطر بیماری مادرزنت تصمیم به انجام سرقت‌ گرفتی؟
بله، وقتی ازدواج کردم متوجه شدم که مادرزنم بیمار است و همسرم نمی‌تواند هزینه درمان او را تأمین کند. برای همین همسرم همیشه ناراحت بود و افسردگی داشت. همین شد که وقتی پیشنهاد سرقت را داد، قبول کردم.
سابقه داری؟
بله؛ قبل از این هم به جرم سرقت به زندان رفته‌ام.
در ادامه داماد این زن نیز در گفت‌وگویی کوتاه از ماجرای سرقت‌هایش گفت:
چه شد که تصمیم گرفتی با مادرزن و پدرزنت سرقت کنی؟
چند وقتی می‌شد که نامزد کرده بودم. در رفت‌وآمدهایی که به خانه نامزدم داشتم، متوجه شدم مادرزنم مشکلات مالی زیادی دارد. او همیشه به فکر راه‌حلی برای فرار از مشکلات مالی‌اش بود. برای همین یک روز پیشنهاد سرقت را داد و من هم قبول کردم.
حالا که دستگیر شده‌ای نامزدت چه‌کار می‌کند؟
تازه یک هفته است که عقد کرده‌ایم. او در جریان سرقت‌ها نبود و نمی‌دانم چه‌کار می‌کند.

کشفیات سرقت ٢٠‌درصد افزایش داشته است
سردار حسین ساجدی‌نیا در حاشیه اجرای طرح دستگیری سارقان که در مقر پلیس آگاهی پایتخت اجرا شد، گفت: «همکاران من در مجموعه پلیس آگاهی، عملیات گسترده‌ای را در شهر تهران، ٧ استان و ١٣ شهرستان دیگر اجرا کردند که در مجموع منجر به دستگیری ١٩٩ نفر شد. آنها در قالب ٤١ باند فعالیت می‌کردند. در میان دستگیرشدگان ١٠٣ نفر سابقه‌دار بوده و بقیه برای بار اول دستگیر شده‌اند، ضمن آن‌که برخی از آنها دارای اعتیاد نیز هستند و برخی دیگر ازجمله سارقان خشن بوده‌اند. گروه سنی دستگیرشدگان بین ١٨ تا ٢٥‌سال است.» فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان این‌که از ابتدای امسال تاکنون شاهد کاهش ١٤‌درصدی در سرقت بوده‌ایم، گفت: «با اقدامات انجام شده میزان کشفیات در حوزه سرقت ٢٠‌درصد افزایش داشته است. از تعدادی از مالباختگان دعوت شده و تحقیقات برای شناسایی سایر مالباختگان نیز ادامه دارد. همچنین نسبت به بازسازی صحنه برخی سرقت‌ها اقدام شده است.»

رئیس پلیس پایتخت با بیان این‌که تعامل بسیار خوبی میان پلیس و قوه قضائیه وجود دارد و قول داده‌اند که برخورد بایسته‌ای را با سارقان انجام دهند، ادامه داد: «در ایام پایان‌ سال و بعد از آن در بحث عدم مرخصی سارقان، همکاری خوبی از سوی دستگاه قضا صورت گرفته است. تا پایان ماه ٢٥٠ گشتی موتوری دیگر به تهران اضافه خواهد شد.»

وی درباره برخورد با مالخران نیز گفت: طرح‌های برخورد با مالخران همواره ادامه داشته و پس از بازجویی از افراد دستگیر شده، طرحی را برای شناسایی و برخورد با مالخران اجرا خواهیم کرد.

وی درباره سرعت کشف پلیس نیز گفت: «بیش از ٩٨‌درصد کسانی که مرتکب قتل شدند در همان‌ سال نخست و ماه‌های اول دستگیر می‌شوند و در حوزه سرقت نیز تلاش‌مان دستگیری سارق در ماه‌های اولیه است.»


تصاویر از: ایرنا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید