چگونه از شر زگیل خلاص شویم؟

چگونه از شر زگیل خلاص شویم؟

زگیل ضایعه‌ای پوستیِ بدون درد و عموما بدون خطر است که بیشتر بر روی پوست افراد میان‌سال مشاهده می‌شود. اگر بخواهیم زگیل با درمان خانگی از بین ببریم، باید چه کاری را انجام دهیم؟

کد خبر : ۳۲۰۴
بازدید : ۱۶۸۷۹۳
فرادید | زگیل ضایعه‌ای پوستیِ بدون درد و عموما بدون خطر است که بیشتر بر روی پوست افراد میان‌سال مشاهده می‌شود. اگر بخواهیم زگیل با درمان خانگی از بین ببریم، باید چه کاری را انجام دهیم؟

به گزارش فرادید، زگیل‌ها بیشتر در محل ساییدگیِ پوست به وجود می‌آیند، یعنی جایی که ما پوست را به دلیل خارش زیاد می‌مالیم. پزشکان می‌گویند که زگیل نوعی تومور گوشتی خوش‌خیم است که مردم عادی به چشم برآمدگی یا ضایعه‌ی پوستی به آن نگاه می‌کنند. اندازه زگیل‌ها هم از چند میلی‌متر شروع شده و به یک سانتی‌متر می‌رسد.

چگونه از شر زگیل خلاص شویم؟

انواع زگیل
زگیل معمولی: این زگیل‌ها معمولا بر روی دست ظاهر می‌شوند. رنگ این نوع زگیل‌ها بیشتر اوقات شبیه به رنگ پوست بوده و سطح زبری دارند.
زگیل‌های مسطح: بر روی پا‌ها و پشت دست‌ها دیده می‌شوند. ظاهر آن‌ها صاف، مسطح و به‌شکل جوش‌های قهوه‌ای مایل به زرد است.
زگیل‌های حد وسط: این دسته از زگیل‌ها ترکیبی از زگیل‌های معمولی و مسطح هستند.
زگیل‌های زیرناخنی: این زگیل‌ها معمولا در زیر یا اطراف ناخن‌ها ایجاد می‌شوند.
زگیل‌های کف‌پایی: این زگیل‌ها در کف پا ایجاد می‌شوند و ظاهرشان شبیه به پینه‌های بسیار ضخیم است.

علت بروز زگیل
علت اصلی ایجاد زگیل ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد. زگیل نتیجه تماس مستقیم با این ویروس واگیردار است. این ویروس موجب می‌شود پوست سریع‌تر از حد معمول رشد کند. HPV می‌تواند قسمت‌هایی از پوست با کوچک‌ترین آسیب مانند بریدگی یا ساییدگی را آلوده کند.

درمان

سرمادرمانی
احتمالا این روش کمی دردناک باشد و چند هفته‌ای طول بکشد. در این روش زگیل به کمک نیتروژن مایع، منجمد و نابود می‌شود. با این روش تاول‌هایی در اطراف زگیل ایجاد می‌شود. وقتی که پوست با تاول کنده شود، همه یا بخشی از زگیل نیز کنده خواهد شد. ممکن است برای نابودی کامل زگیل نیاز باشد هر چند هفته یک‌بار سرمادرمانی تکرار شود. بهتر است پس از بهبود زگیل توسط سرمادرمانی در ناحیه‌ی مورد نظر از اسید سالیسیلیک استفاده شود.

سایر اسید‌ها
ممکن است پزشک ترجیح بدهد برای درمان زگیل‌تان از بی‌کلرواستیک اسید یا تری‌کلرواستیک اسید استفاده کند. عوارض جانبی رایج این دارو‌ها احساس سوزش و گزگز شدن پوست است. ممکن است در میان دفعات درمان با این اسید‌ها استفاده موضعی از اسید سالیسیلیک نیز تجویز شود.

لیزردرمانی
در این روش از پرتو‌های پُرقدرت نور یا لیزر برای سوزاندن و نابودی بافت زگیل استفاده می‌شود. نتایج به‌دست‌آمده از میزان اثرگذاری لیزردرمانی محدود است. این روش می‌تواند باعث ایجاد درد و اثر زخم شود.

جراحی سرپایی
در این روش زگیل یا زگیل‌ها به کمک یک سوزن الکتریکی بریده می‌شوند. از آنجایی که این عمل دردناک است، ابتدا باید پوست بی‌حس شود. این عمل از خود اثرات زخم بر جای می‌گذارد و به همین علت معمولا برای درمان زگیل کف‌پایی استفاده نمی‌شود.

ایمونوتراپی
در این روش از دارو‌ها یا محلول‌هایی برای تحریک دستگاه ایمنی به مبارزه با زگیل‌های ویروسی استفاده می‌شود. در این روش پزشک ماده‌ای خارجی (پادگن) را به داخل زگیل تزریق می‌کند یا آن را به‌طور موضعی بر روی زگیل می‌مالد.
رنگ زگیل‌ها تقریبا شبیه رنگ پوست شما است و ممکن است برخی از آن‌ها کمی پررنگ‌تر باشند. همان‌طور که گفتیم آن‌ها بدخیم نیستند، اما در طول زمان رشد می‌کنند و بیشتر به یک مشکل زیبایی تبدیل می‌شوند. اگر خودتان هم دقت کرده باشید، زگیل‌ها بیشتر بر روی گردن، زیر بغل، کشاله ران، سینه، روی شکم و پشت پلک مشاهده می‌شوند. تقریبا تمام ما یک زگیل بر روی بدن خود داشته یا داریم، بنابراین نمی‌توان با چشم یک پدیده به آن نگریست.

گاهی اوقات اما زگیل‌ها مشکل‌ساز می‌شوند، زیرا همان‌طور که گفتیم زگیل‌ها در محلی ظاهر می‌شوند که ساییدگی زیاد باشد. بنابراین ممکن است که زگیل زخم یا ملتهب و در نتیجه بزرگ‌تر شود و یا حتی در مواردی خونریزی کند. دانش پزشکی تا امروز توضیح دقیقی در ارتباط با نحوه ظاهر شدن زگیل‌ها ارائه نکرده، اما گفته می‌شود که دلایل ژنتیکی و چاقی دو عامل مهم هستند.

راه حل چیست؟
مسلما راه‌حل آن ترسیدن نیست! بهترین زمان وقتی است که متوجه می‌شوید دارید یک زگیل درمی‌آورید: یعنی درست زمانی که با یک زگیل کوچک روبه‌رو هستید. در آن زمان نیز بهترین گزینه این است که از «سرکه سیب» خالص استفاده کنید تا از شر آن زگیل خلاص شوید.

پژوهشگران بر این باورند که سرکه سیب یکی از قدرتمندترین روش‌های درمان خانگیِ زگیل است. البته سرکه سیب خواص درمانی دیگری هم دارد و درمان زگیل تنها یکی از آن‌ها است.

این روش ساده طرفداران زیادی هم دارد که در ادامه نحوه استفاده از آن را خواهید خواند. اما قبل از هر چیز حواستان باشد که برای درمان زگیل‌های پشت پلک، سرکه سیب را روی آن نریزید.

در ابتدا زگیل و اطراف آن را با آب و صابون به آرامی تمیز کنید. اگر محل زگیل به شما اجازه می‌دهد، سعی کنید که آن را به مدت 15 دقیقه داخل آب فرو کنید و یا می‌توانید یک تکه پنبه خیس را بر روی زگیل قرار دهید. سپس با یک تکه پنبه دیگر، آن را کاملا خشک کنید.

چگونه از شر زگیل خلاص شویم؟
قبل و بعد از برداشتن یک زگیل بزرگ

مرحله بعد این است که تکه‌ای پنبه را برداشته و داخل سرکه سیب کنید. سپس پنبه را بر روی زگیل قرار داده و آن را فشار دهید تا سرکه سیب بر روی زگیل بریزد. در نهایت پنبه را روی زگیل قرار داده و آن را باند محکم کنید. پانزده دقیقه بعد می‌توانید پنبه را بردارید و زگیل را بشویید.

این کار را سه بار در روز به مدت یک هفته انجام دهیم. رنگ زگیل پس از این مدت تیره شده و سطح آن نیز خشک می‌شود، سپس می‌افتد. این روش بسته به اندازه و عمق زگیل می‌تواند چاله‌ی سطحی بسیار کوچکی را بر روی پوست شما ایجاد کند. بنابراین بهتر است که از پمادهایی نظیر پماد آلو ورا استفاده کنید تا اثری از آن نماند. اگر هم زگیل عمیق نباشد، هیچ جایی بر روی پوستتان نخواهد گذاشت. فقط یادتان باشد که رویه درمان و خشک کردن زگیل را به درستی طی کنید. نکته آخر اینکه این روش تنها در مورد زگیل‌های کوچک جواب می‌دهد و برای درمان زگیل‌های بزرگ باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: healthyandnaturallife
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    فقط شیره انجیر اصلا دکتر نرید

  • ناشناس ارسالی در

    این عکس شما بیشتر تبلیغ لب هست تا زگیل
    بیمارید؟

  • ناشناس ارسالی در

    چرنده!!!
    زگیل هم نوعی ضایعه پوستیه که بر اثر ویروس ایجاد می شود.

  • Amir ارسالی در

    با پنبه چند بار آب سیر روی زگیل بزنید. اطراف زگیل رو با وازلین بپشونید. آب سیر زگیل رو میسوزونه

  • رضا ارسالی در

    چرت نگو

  • ناشناس ارسالی در

    به احتمال زیاد باور نمی کنید. من بچه که بودم هر دو تا دستام پر از زگیل های ریز و درشت بود. همه راهها رو هم امتحان کردم. از شیره انجیر تا اسید و ...
    ولی تکون نمی خوردن. تا اینکه پدرم یه روز منو برد پیش یه پیرمرد. پیرمرد وردی خوند و به دستای من فوت کرد. فردا که از خواب بیدار شدم هیچ اثری از زگیلها نبود!

  • ناشناس ارسالی در

    شیره انجیر

  • جمال ارسالی در

    راستش من 5تا زگیل رو دستم بود داشتن زیاد میشدن و زشت دیده میشد رفتم دکتر با فریز کردن یک جلسه خوب شد فقط باید دستور پزشکو گوش کرد عرض کردم فریز کردن خوبه اسید تاثیر نداشت برامن

  • ناشناس ارسالی در

    اصلا نرید دکتر من 3 بار رفتم خودشم با جراحی اینا نرفت حالا سرکه سیب گذاشتم فک می کنم جواب داده

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید