بررسی تفاوت در فراوری چوب به روش‌های مختلف

اغلب تصور می شود روش هایKD و Heat Treated یکسان هستند این در حالی است که این دو روش با یکدیگر متفاوت می باشند، در بخش ذیل به بررسی تفاوت این دو روش می پردازیم.

کد خبر : ۳۷۲۵۷
بازدید : ۲۳۲۱

اغلب تصور می شود روش های KD و Heat Treated یکسان هستند این در حالی است که این دو روش با یکدیگر متفاوت می باشند، در بخش ذیل به بررسی تفاوت این دو روش می پردازیم.

پروسه فرآوری چوب با روش ترمووود و تولید چوب ترمو

این مقاله برگرفته از مقاله جامع چوب ترمو در سایت پارس آرای است و در آن اشاره می شود که هدف از ترمو کردن چوب از بین بردن هرنوع موجود زنده به طور کامل می باشد، این عملیات در صنایع دیگر به عنوان پاستوریزه کردن انجام می شود. چوبی که با حرارت بسیار بالا فراوری میشود، رنگ آن تیره تر و ظاهرش قدیمی و کهنه تر می شود.

به گزارش ویرلن، با حرارت دادن، شیره و صمغ موجود در چوب موجب تیره شدن چوب می شود. در واقع چوب ترمو، رنگی تیره تر از چوب فرآوری نشده دارد نکته بسیار مهم اینجاست که فرآوری ترمو کردن و تبدیل آن به چوب ترمو موجب سبک شدن و مستحکم شدن چوب می شود به طوری که چوب ترمو به طور قابل توجهی از پایداری و استحکام بالایی برخوردار می باشد. پس به عبارت ساده تر در پروسه ترمو کردن، چوب کاملا استریلیزه می شود که این امر و سایر فرآوری ها باعث افزایش کارایی و قدرت چوب ترمو می شود.

روش خشک کردن با کوره ( Kiln Dried )

خشک کردن چوب با کوره جهت کاهش رطوبت آن انجام می شود. چوب را داخل اتاق های بزرگ گرمایشی ( kiln ) قرار می دهند و آن را با حرارت بسیار بالا گرما می دهند تا رطوبت آن تا حد بسیار زیادی تبخیر شود. هدف از حرارت دادن چوب در کوره، گرفتن رطوبت چوب جهت جلوگیری از تاب برداشتن چوب های برش خورده و هم چنین کاهش وزن چوب می باشد. پروسه خشک کردن با کوره با اهداف مختلفی انجام می شود اما هدف از فرآوری چوب با روش خشک کردن در کوره ( kiln dried ) استریلیزه کردن نمی باشد، اغلب دمای داخلی کوره به اندازه ای نیست که چوب را استریلیزه کند بلکه رطوبت آن را تا حد بسیار زیادی تبخیر می کند.

قیمت چوب ترمو؟

چوب ترمو با توجه به دوام و استحکام و کیفیت مطلوب یکی از پر طرفدارترین متریال ها در صنعت ساختمان به شمار می آید. از ویژگی های منحصر به فرد ترمووود عمر طولانی و پایداری این چوب می باشد که این امر موجب صرفه جویی در استفاده از منابع جنگلی می شود. در مقایسه با متریال های دیگر قیمت چوب ترمو بسیار مقرون به صرفه می باشد چرا که دوام بسیار بالای آن منجر به استفاده در طولانی مدت می شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید