کودکان، آینه اعماق یک فاجعه

کودکان، آینه اعماق یک فاجعه

اکثر اوقات به سادگی می‌توان از کودکان عکاسی کرد اما برخی هستند که از لنزهای بزرگ می‌ترسند. برای اینکه ترسشان بریزد، دوربین را دستشان می‌دادم تا از خانواده‌ها و دوستانشان عکس بگیرند.

کد خبر : ۳۸۱۵۴
بازدید : ۴۴۲۲
فرادید | دلیل سلیمان- اولین کاری که پس از بازگشت از خطوط نبرد سوریه به خانه انجام می‌دهم این است که به خانه خواهرم بروم تا با فرزند یک ساله‌اش "جان" بازی کنم. پس از مشاهده خروارها بدبختی، از اینکه کنار جان هستم خوشحال می‌شوم.

به گزارش فرادید به نقل از خبرگزاری فرانسه، اما هر وقت به او نگاه می‌کنم - کودکی که هم غذایش را خورده، هم کنار مادرش در امنیت کامل به سر می‌برد و لبخندی را بر لب دارد - به یاد کودکانی می‌افتم که در خرابه‌های سوریه دیده‌ام؛ کودکانی پابرهنه، غرق در خاک و گل، با چهره‌هایی نگران که با اضطراب تمام دستانشان را جلوی چشم‌هایشان می‌گرفتند تا از توفان خاک در امان بمانند. و باز هم از درد به خودم می‌پیچم.

کودکان آینه واقعیت هستند؛ چه درد را منعکس کنند یا چه خوشحالی را. فقط کودکان هستند که می‌تواند تصویر واقعی شرایط را بدون هیچ مکر و دروغی نشان دهند. آن‌ها همچون آینه‌ای هستند که همه چیز را منعکس می‌کنند.

کودکان بی‌گناهان جنگ هستند و از طریق آن‌ها است که می‌توانیم عمق جنگ را درک کنیم. کودکان جنگ را سخت‌تر از بزرگسالان تجربه می‌کنند. دردهایی که آن‌ها می‌کشند، امنیت جسمی و ذهنی‌شان را به خطر می‌اندازد و آینده‌شان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. به همین خاطر تمام تمرکزم را روی کودکان گذاشته‌ام.

اکثر اوقات به سادگی می‌توان از کودکان عکاسی کرد اما برخی هستند که از لنزهای بزرگ می‌ترسند. برای اینکه ترسشان بریزد، دوربین را دستشان می‌دادم تا از خانواده‌ها و دوستانشان عکس بگیرند. همیشه بعد از عکاسی، عکسی که گرفته بودم را نشانشان می‌دادم. همسرم هم در این مورد به من کمک می‌کند. او در مورد تاثیرات جنگ بر کودکان و نحوه تعامل با آن‌ها تحقیق کرده تا بتوانیم راحت‌تر به بچه‌ها نزدیک شویم.

تغذیه، تحصیل، امید به زندگی و تمام فاکتورهای زندگی کودکان تحت شعاع جنگ قرار می‌گیرد. البته گاهی اوقات چیزهایی را می‌بینم که دلم را پر از امید می‌کند. مثل چند وقت پیش یک کامیون از رقه آمد که بچه‌ها را حمل می‌کرد. به محض اینکه آن‌ها از کامیون پیاده شدند، شروع به بازی کردن کردند. هرچند به خاطر سپردن این تصاویر مثبت کار دشواری است زیرا آنقدر اتفاقات دردناک زیاد است که کارهای مثبت به سرعت فراموش می‌شوند.

جنگ سوریه بر روی تمام سطوح زندگی مردم، شامل خود من، اثر منفی می‌گذارد. قطعا شما نمی‌دانید که چه آینده‌ای در انتظار کودکان است.
برای مشاهده تصاویر در ابعاد بزرگتر بر روی آن‌ها کلیک کنید


منبع: afp.com
ترجمه: وبسایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    مرد باشید به مردم بگید نصف بیشتر این مصیبت تقصیر کیه ؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    برای چشم رنگیها بیشتر باید دلمون بسوزه که سرشون زوم کردید و دوبار دوبار منتشر می کنید؟

  • صلح دوست ارسالی در

    لعنت به جنگ و لعنت به مسببان جنگ و حامیان جنگ

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید