افسردگی، قبل و بعد از زایمان

افسردگی، قبل و بعد از زایمان

پزشکان معتقدند از هر ده زن، دو زن به افسردگی دوران بارداری و یک زن به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شود. این افسردگی دلایل زیادی دارد، مهم‌ترین آن تغییرات شدید هورمونی در زنان است که از ابتدای بارداری شروع می‌شود.

کد خبر : ۴۰۰۲۶
بازدید : ۱۵۳۷۲

افسردگی چیست؟

چرا افسرده می شویم؟

حالت های افسردگی

آیا زنانی که افسردگی پس از زایمان دارند به کودک خود آسیب می‌رسانند؟

بیماری روانی پس از زایمان (پورپرال سیکوزیس)

دوران بیماری

راههای بهبودی

نظر پزشک

داروهاي ضدافسردگی

آیا می‌توان از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد؟

عوامل موثر در ایجاد افسردگی قبل و بعد از زایمان

افسردگی، قبل و بعد از زایمان

فرادید | وقتی اولین بار خبر حضور یک موجود جدید در وجود خودتان را می‌شنوید نمی‌توانید خوشحال شدنتان را پنهان کنید. شما در راه بزرگ‌ترین و خاص‌ترین موجود دنیا شدن قدم گذاشته‌اید. شما قرار است مادر شوید .

به گزاش فرادید؛ اما در بین این خوشحالی‌ها می‌بینید که ناگهان اشک‌هایتان بی‌دلیل سرازیر می‌شود، میل به تنهایی و غصه خوردن دارید. شاید بی‌اشتها شوید و اصلا با خودتان بگویید "اصلا این بچه را نمی‌خواهم. "

حالا کافیست‌‌ همان لحظه یک نفر بخواهد‌‌ همان نطفه را از شما بگیرد، تقریبا تا مرز جنون پیش می‌روید و حاضرید او را بکشید .

افسردگی چیست؟

این حس دوگانگی از کجا آمده؟ چرا مادران باردار دچار این حالت می‌شوند؟ اگر دراین شرایط قرار گرفتید شک نکنید که دچار افسردگی بارداری یا پیش از زایمان شدید .

نگران نباشید، این افسردگی درمان دارد البته اگر دلتان نخواهد که تا آخر عمر با شما همراه باشد .

پزشکان معتقدند از هر ده زن، دو زن به افسردگی دوران بارداری و یک زن به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شود .

چرا افسرده می شویم؟

این افسردگی دلایل زیادی دارد، مهم‌ترین آن تغییرات شدید هورمونی در زنان است که از ابتدای بارداری شروع می‌شود. ممکن است چند ماه بعد برطرف شود ولی گاهی ادامه دار شده و به بعد از تولد بچه هم می‌رسد.

از دیگر عوامل موثر در افسردگی بارداری زمینه قبلی روحی زنان برای ابتلا به افسردگی است. شرایط اجتماعی، مالی، سن بارداری، همراهی همسر و بارداری ناخواسته همه این‌ها می‌تواند زمینه ساز افسردگی شود.

حالات جسمی مثل تهوع، بی حالی و ضعف در انجام امور عادی زندگی، از عواملی است که این افسردگی را تشدید می‌کند .

فکرهای منفی زیادی در این دوران سراغ مادران می‌آید، نگرانی از سلامت بچه، جواب درست آزمایش‌ها، ترس از زایمان و نگرانی‌های بعد از آن هم از نظر روحی می‌تواند بسیار مخرب باشد .

مادرانی که در دوران بارداری برای بهتر شدن افسردگی خود کاری نکنند باید منتظر افسردگی با حالت‌هایی شدید‌تر بعد از زایمان باشند .

یادتان باشد بعد از زایمان شما دیگر تنها نیستید و باید حواستان غیر از خودتان به یک نوزاد هم باشد که تمام نیازهاش دست شماست. پس اگر در دوران بارداری هستید و این حالت‌ها را در خودتان می‌بینید زود‌تر دست به کار شوید و راه بهتر شدن را پیدا کنید.

حالت های افسردگی

حالت‌های افسردگی در دوره بارداری و بعد از زایمان تقریبا به هم شبیه‌اند .

گریه کردن زیاد، احساس نا‌امیدی، نگرانی از سلامت خود و بعد از زایمان سلامت بچه، ترس و وحشت زیاد (این حالت بعد از زایمان باعث می‌شود مادر مدام بالای سر نوزاد باشد و از نفس کشیدن او مطمئن شود.)، احساس ناتوانی، که در بارداری به خاطر ضعف و خستگی باعث می‌شود زنان در انجام امور منزل و کارهای روزمره کند عمل کنند، مدام در حال استراحت و خوابیدن باشند و بعد از زایمان برای‌تر و خشک کردن نوزاد دچار وحشت شوند. تندخویی و پرخاش، بی‌حوصلگی حتی برای همسر، بدخوابی و کم خوابی که خود باعث کاهش نیروی بدنی می‌شود. این‌ها بخشی از حالت‌های مربوط به افسردگی قبل و یا بعد از زایمان است و شما ممکن است همه یا تعدادی از علائم زیر را داشته باشید.

افسردگی
در اکثر مواقع شما احساس نارضایتی دارید و بغض می‌کنید. این حالات شما در زمان خاصی از روز، مانند صبح یا شب/غروب ممکن است بدتر شود.

زود رنج
همسر، کودک شما و یا بچه‌های دیگر ممکن است شما را زود رنج و یا عصبانی کنند.

خستگی
همه کسانی که به تازگی مادر شده اند خیلی خسته می‌شوند. افسردگی باعث می‌شود که شما احساس کنید که بسیار خسته و فاقد انرژی هستید.

بی خوابی
با اینکه بسیار خسته هستید، ولی نمی‌توانید بخوابید. ممکن است دراز بکشید بدون اینکه خواب بروید و در مورد چیز‌های مختلف نگران باشید. ممکن است در طول شب بیدار شوید در حالی که کودک شما خواب است.

تغییر اشتها
شما ممکن است اشتهای خود را از دست داده و یا فراموش کنید که غذا بخورید. برخی از زنان برای بدست آوردن آرامش غذا می‌خورند و پس از آن احساس بدی به دلیل افزایش وزن به آن‌ها دست می‌دهد.

از دست دادن علاقه به رابطه جنسی
دلایل متعددی برای از دست دادن علاقه به رابطه جنسی بعد از بچه دار شدن وجود دارد. این کار ممکن است دردناک باشد و یا شما ممکن است بیش از حد خسته باشید. افسردگی پس از زایمان می‌تواند هر گونه میلی را از بین ببرد. همسر شما ممکن است این را درک نکند و احساس مطرود شدن کند.

افکار منفی و گناه
افسردگی ممکن است تفکر شما را تغییر دهد:

  1. ممکن است شما افکار بسیار منفی داشته باشید.
  2. ممکن است فکر کنید مادر خوبی نیستید و یا کودکتان شما را دوست ندارد.
  3. ممکن است به خاطر اینگونه احساسات و افکار احساس گناه کنید و خود را مقصر بدانید.
  4. ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهید.
  5. ممکن است فکر کنید که نمی‌توانید از عهده چیز‌ها بر آیید.

بیمناکی و اضطراب
بیشتر کسانی که به تازگی مادر شده اند نگران سلامت کودک خود هستند. اگر شما افسردگی پس از زایمان دارید این نگرانی میتواند شما را از پا در آورد. ممکن است شما نگران باشید که:

  1. کودک شما خیلی مریض است.
  2. کودک شما به اندازه کافی وزن نمی‌گیرد.
  3. کودک شما بسیار گریه می‌کند و شما نمی‌توانید او را آرام کنید.
  4. کودک شما بسیار آرام است و ممکن است دیگر نفس نکشد.
  5. نگران باشید که ممکن است که به کودک خود آسیب برسانید.
  6. ممکن است بیماری جسمی داشته باشید.
  7. افسردگی پس از زایمانتا ن. هرگز بهتر نشود.

افسردگی، قبل و بعد از زایمان

آیا زنانی که افسردگی پس از زایمان دارند به کودک خود آسیب می‌رسانند؟

مادران افسرده اغلب نگران هستند که آن‌ها ممکن است این کار را انجام دهند، اما این بسیار نادر است. گاهی اوقات، به دلیل خستگی مطلق و ناامیدی، شما ممکن است احساس کنید که میخواهید به کودک خود ضربه بزنید و یا او را تکان دهید. بسیاری از مادران و پدران گاهی اوقات این حس را دارند و این فقط مخصوص کسانی که افسردگی پس از زایمان دارند نیست. با وجود داشتن این احساسات، اکثر مادران هرگز این عمل را نمی‌کنند. اگر شما این احساس را دارید، با کسی در میان بگذارید.

مادران اغلب نگران هستند که اگر به کسی بگویند که چه حسی دارند، ممکن است نوزادشان را از دست بدهند اما در واقع پزشک شما، مراقب بهداشت و ماما می‌خواهند به شما کمک کند که بهترشوید. این به معنی است که شما می‌توانید در خانه از کودک خود مراقبت کنید واز آن لذت ببرید.

بیماری روانی پس از زایمان (پورپرال سیکوزیس)

این یک نوع شدید بیماری روانی است که پس از تولد نوزاد رخ می‌دهد. بر روی حدود ۱ در ۱۰۰۰ نفر از زنان تاثیر میگذارد در عرض چند روز یا چند هفته پس از زایمان شروع می‌شود. می‌تواند درعرض چند ساعت توسعه پیدا کند و می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد، به طوری که نیاز به درمان فوری دارد.

نشانه‌های بسیاری وجود دارد که ممکن است رخ دهد. خلق و خوی شما ممکن است بالا و یا پایین باشد و اغلب نوسانات خلقی سریع وجود دارد. زنان اغلب علائم بیماری روانی را تجربه می‌کنند. آن‌ها ممکن است اعتقاد به چیز‌هایی داشته باشند که واقعی نیست (هذیان) یا چیز‌هایی ببینند و یا بشنوند که وجود ندارد (توهم).

این بیماری همیشه نیاز به حمایت و کمک‌های پزشکی دارد. ممکن است که لازم باشد بیمار به بیمارستان منقل شود و تحت مراقبت قرار گیرد.

زنانی که قبلا مبتلا به چندین بیماری‌ شدید روانی، به ویژه اختلال دوقطبی، بوده‌اند بیشتر در معرض خطر بیماری روانی پس از زایمان هستند. زنانی، که پیش‌تر نیز پس از زایمان چنین بیماری را داشته‌اند، نیز در معرض خطر بالا هستند. به پزشک و یا مامای خود در این باره اطلاع دهید. شما می‌توانید با آن‌ها در مورد راه‌های بالا بردن سلامت و بهبود خود صحبت کنید.

اگر چه بیماری روانی پس از زایمان یک بیماری جدی است، اکثریت قریب به اتفاق زنان بهبودی کامل را به دست می‌آورند.

دوران بیماری

دوره بیماری افسردگی به دلیل اینکه امکان مصرف دارو وجود ندارد، ممکن است کمی طولانی شود. اگر این افسردگی به بعد از زایمان برسد برای فرزندتان هم ناخوشایند و مخرب خواهد بود.

بعد از زایمان خیلی از مادران افسردگیشان برطرف می‌شود. آن‌ها غرق در کودک و دنیای جدید می‌شوند و همه چیز را فراموش می‌کنند اما بعضی از زنان این افسردگی را با خودشان نگه می‌دارند. تحقیقات نشان داده۷۰درصد خانم‌ها بعد از زایمان افسردگی شدید می‌گیرند.

حالت‌های ناراحتی، خشم و زود رنجی، تحریک پذیری، غم و اندوه و گریه زیاد در روزهای اول بعد از زایمان خود را نشان می‌دهد.

ولی این حالت‌های روانی نشانه افسردگی نیستند و طی هفته اول پس از زایمان برطرف می‌شود. اما ۱۰ درصد خانم‌ها دچار افسردگی‌هایی می‌شوند که نیاز به درمان دارند.

ناتوانی در مراقبت از کودک، احساس استرس و اضطراب، اعتماد به نفس پایین، آشفتگی و بی‌قراری، فکر خودکشی شدید بعد از زایمان زنگ خطری برای شماست که بدانید افسردگی بعد از زایمان دارید.

اگر با مادری برخورد کردید که با وجود داشتن بچه بزرگ هنوز افسرده و اندوهگین است تعجب نکنید. آن‌ها زمان بارداری یا بعد از زایمان افسردگی را جدی نگرفتند و به چشم یک حالت روحی گذرا به آن نگاه کردند، حالا بعد از چند سال متوجه حضور دائمی این مهمان روحی شده‌اند که دیگر بدون دارو درمانی از بین نمی‌رود.

راههای بهبودی

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند به بهتر شدن حال مادران کمک کند همراهی و حمایت همسران است. در این شرایط زنان از نظر روحی بسیار شکننده و آسیب پذیرند و نزدیک‌ترین فرد به آن‌ها همسرشان است.

درست است که پدران نیز در این دوران نگرانی‌های خاص خود را دارند، ترس از پدر شدن و پذیرش این مسئولیت سنگین، خود می‌تواند عامل افسردگی برای مردان باشد، اما باز هم آن‌ها یک قدم جلو‌تر هستند چرا که از نظر جسمی و فیزیکی درگیر بچه نیستند .

پس بهتر است مردان در این شرایط درگیری‌های ذهنی را برای خودشان نگه دارند و به داد همسر افسرده‌ شان برسند. زنان باید حضور و امنیت همسر خود را کاملا حس کنند و بدانند در بچه دار شدن تنها نیستند .

راهکار دیگری که به این زنان توصیه می‌شود تنها نماندن است، تنهایی در هر حالتی درد را بزرگ‌تر و زمینه را برای فکر و خیال‌های باطل اماده می‌کند.

بهتر است وقت بیشتری را در جمع دوستان و خانواده بگذرانید، برای خودتان برنامه‌های خارج از منزل بگذارید، در کلاس‌های بارداری شرکت کنید. ورزشهای مناسب شرایط انجام دهید. با دکترتان در خصوص این افسردگی صحبت کنید، او می‌تواند به شما کمک‌های زیادی بکند.

شرکت در کلاس‌های بارداری شما را با مادرانی آشنا می‌کند که شاید شرایط شما را خوب درک کنند، حرف زدن و معاشرت با کسانی که این افسردگی را دارند به شما این امکان را می‌دهد که راه‌های خوبی برای رهایی از افسردگی پیدا کنید و از همین حالا جلوی شدت افسردگی را بگیرید .

یادتان باشد اگر افسردگی شما برطرف نشود مجبور به مصرف دارو می‌شوید که در دوران بارداری امکان پذیر نیست. پس خودتان پزشک خودتان شوید و از همین حالا شروع به مبارزه با افسردگی کنید .

تا چند ماه دیگر شما باید از یک نوزاد حمایت کنید. پس از همین امروز دست به کار شوید .

افسردگی، قبل و بعد از زایمان

نظر پزشک

دکتر فاطمه سمائی تهرانی، متخصص زنان و زایمان، افسردگی‌های مربوط به بارداری را مسئله‌ای شایع می‌داند که ممکن است در مواردی خطرناک شود. او این گروه افسردگی‌ها را از نظر زمان وقوع، به دو ‌گروه پیش از زایمان و پس از آن تقسیم می‌کند .

او می‌گوید: «حدود ۱۲ درصد از جمعیت کشور ما دچار افسردگی هستند. عوامل محیطی و غیرمحیطی در بروز افسردگی در زنان باردار نقش دارند. ژنتیک به عنوان عاملی غیرمحیطی در افسردگی موثر است. زنانی که مواردی از ابتلا به افسردگی را در بستگان نزدیکشان دارند، ۲۵ درصد بیشتر از دیگر زنان، در معرض خطر ابتلا به افسردگی در دوران بارداری و پس از آن هستند. سطح هورمون محرک غده آدرنال (غده فوق کلیوی) در بدن هم در افسردگی تاثیرگذار است. زنانی که در دوران بارداری با کاهش شدید میزان این هورمون در خون مواجه می‌شوند نیز ممکن است به افسردگی دچار شوند . »

دکتر سمائی تهرانی در خصوص درمان افسردگی می‌گوید: «درمان بستگی به شدت افسردگی دارد و در مواردی که شدید باشد، قطعا نیاز به درمان دارویی دارد و با‌‌ رها کردن بیماری به حال خودش، بهتر نمی‌شود. در این موارد برخی از زنان اقدام به درمان‌های خودسرانه می‌کنند که به شدت خطرناک است و عوارضی جبران‌ناپذیر دارد. مهم‌ترین نکته این است که پزشک باید تشخیص دهد، مشکل این زنان چیست. درمان افسردگی به خصوص پس از زایمان حتما باید جدی گرفته شود، زیرا احتمال دارد با افزایش افسردگی ، این گروه از بیماران دست‌به خودکشی یا فرزندکشی بزنند. »

مرکز بین‌المللی سلامت زنان ، برای جلوگیری از ابتلا به افسردگی قبل و بعد از زایمان توصیه‌هایی به زنان می‌کند که عبارتند از :

  • داشتن برنامه‌ریزی دقیق در طول روز که در این برنامه، زمان خواب و استراحت و برنامه‌هایی هر چند ساده برای تفریح مشخص باشد
  • تقسیم امور مربوط به خانه و نوزاد با همسر و صحبت کردن با او درباره نگرانی‌های‌ احتمالی
  • گذراندن اوقاتی با دوستان و آشنایان
  • مشاوره با پزشک در صورت بروز نشانه‌های افسردگی
  • مشورت کردن با مادرانی که در نگهداری از فرزند تجربه دارند
  • پرهیز از ایجاد تغییرات ناگهانی در برنامه زندگی روزمره در دوران بارداری
  • برخی عوامل محیطی دیگر هم هستند که می‌توانند در بروز این افسردگی تاثیر داشته باشند.

هرگاه علايم افسردگي پس از زايمان در زني متوسط تا شديد باشند يا در صورتي که بيمار به درمان‌‌هاي غيردارويي به تنهايي پاسخ ندهد، استفاده از درمان دارويي ضروري است.

داروهاي ضدافسردگی

یکی از داروهای رایجی که برای درمان افسردگی پس از زایمان تزویز می‌گردد بنزوديازپين‌‌ها هستند که درمان کمکي موثري براي رفع اضطراب و بي‌قراري بيماران در افسردگي پس از زايمان هستند، اما در اين گروه از بيماران براي درمان علايم اصلي اختلال، ضدافسردگي‌‌ها بهترين انتخاب هستند.

مطالعات زيادي اثربخشي ضدافسردگي‌‌ها را در درمان افسردگي اساسي به اثبات رسانده‌اند، اما هيچ يافته‌اي به نفع اثربخشي آنان در درمان افسردگي پس از زايمان - به طور خاص- وجود ندارد. به هرحال بر اساس نتايج کلي موجود در مورد استفاده از اين گروه داروها در بيماران افسرده، داروهاي ضدافسردگي براي درمان افسردگي پس از زايمان نيز تجويز مي‌شوند.

در ميان داروهاي ضدافسردگي، به دليل اثربخشي به اثبات رسيده، شيوع کمتر عوارض، ايمني دارو ، بالا بودن دوز مسموميت و نياز به مصرف يک‌بار در روز، مهارکنندگان اختصاصي بازجذب سروتونين ، اين گروه داروهاي ضدافسردگي به عنوان خط اول درمان افسردگي پس از زايمان شناخته شده‌اند.

ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای گروهی دیگر از داروهایی هستند که کاربرد اصلی آنها در اختلال افسردگی است. عوارض دارويي و شدت مسموميت اين دسته داروها در مقايسه با سایر داروهای ضد افسردگی بيشتر است. به هر حال مطالعات، ضدافسردگي‌‌هاي سه حلقه‌اي را نيز در درمان افسردگي پس از زايمان موثر نشان داده‌اند.

هرچند که سه حلقه‌اي‌‌ها يا مهارکنندگان اختصاصي بازجذب سروتونين بيشتر براي درمان افسردگي پس از زايمان تجويز مي‌شوند، ساير داروهاي ضدافسردگي نظير مهارکنندگان بازجذب نوراپي‌نفرين و سروتونين و مهارکنندگان بازجذب دوپامين نيز براي درمان اين بيماري کاربرد دارند. در بيشتر زنان علايم بهبود دو تا شش هفته پس از شروع درمان دارويي بروز مي‌کنند.

در صورتي که پس از دو هفته علايم بهبود تظاهر نکردند يا علايم تشديد يافتند، بنابر صلاحديد پزشک، افزايش دوز دارو يا تعويض آن توصيه مي‌شود. براي فروکش کردن کامل علايم و به حداقل رساندن خطر عود بيماري، درمان با ضدافسردگي‌‌ها بايد نه تا دوازده ماه ادامه يابد.

تصميم‌گيري در مورد شروع درمان افسردگي پس از زايمان با داروهاي ضدافسردگي در بيماران شيرده بستگي به نظر پزشک دارد. باید توجه داشته باشید که تمام داروهاي ضدافسردگي در داخل شير ترشح مي‌شوند و غلظتي از آنها در پلاسماي خون برخي از نوزادان شيرخوار مشاهده شده است، البته مطالعات نشان داده‌اند که ‌اين گروه از نوزادان مواجهه با ضدافسردگي‌‌ها را بدون آسيب و به خوبي تحمل کرده‌اند.

آنچه در اينجا لازم به ذکر است، محدود بودن يافته‌‌ها در مورد اثرات ناخواسته داروهاي ضدافسردگي در نوزادان شيرخوار است. برخي مطالعات مطرح کرده‌اند که در ميان مهارکنندگان اختصاصي بازجذب سروتونين، سرترالين ، پاروکستين و فلووکسامين حداقل ميزان انتقال را به نوزاد طي شيردهي دارند.

ساير داروها: داروهاي ضدافسردگي، درمان استاندارد و به اثبات رسيده انواع متوسط تا شديد افسردگي پس از زايمان هستند، اما با وجود مطالعات باليني ناکافي، درمان‌‌هايي نظير هورمون درماني، اسيدهاي چرب امگا 3 و ضداضطراب‌‌ها نيز به عنوان درمان کمکي افسردگي پس از زايمان به کار مي‌روند.

آیا می‌توان از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد؟
  • در اصل ما اطلاعات زیادی از افسردگی پس از زایمان نداریم که بخواهیم از آن جلوگیری کنیم. پیشنهادات زیر به نظرمعقول می‌رسد و ممکن است به سلامتی شما کمک کند.
  • سعی نکنید که یک زن خارق العاده باشید. سعی کنید کمتر کار کنید و مطمئن شوید که بیش از حد خسته نشوید.
  • سعی کنید با زنان دیگری که حامله هستند و یا به تازگی صاحب فرزند شده اند دوست شوید. ممکن است پیدا کردن دوست در زمانی که افسردگی پس از زایمان دارید سخت باشد.
  • کسی را پیدا کنید که بتوانید با او صحبت کنید. اگر دوست صمیمی ندارید که به او روی آورید، می‌توانید به National Childbirth Trust و یا MAMA مراجعه کنید. گروه‌های محلی آن‌ها حمایت زیادی را چه قبل و چه بعد از زایمان فراهم می‌کنند.
  • در کلاس‌های قبل از زایمان شرکت کنید؛ و اگر همسر دارید، او را به همراه خود ببرید؛ و اگر نه، یک دوست و یا یکی از اقوام خود را با خود ببرید.
  • دارو‌های ضد افسردگی را بدون نظر دکتر قطع نکنید. در حدود ۷ از ۱۰ زنانی که دارو‌های ضد افسردگی در طول حاملگی را قطع می‌کنند مریضیشان بعد از قطع دارو عود می‌کند. باید در مورد ریسک و منفعت ادامهء درمان در حاملگی و شیر دهی بحث کنید.
  • اگر قبلا افسردگی داشته اید با پزشک خود و یا مراقب بهداشت خود در ارتباط باشید. هر گونه نشانه‌ای از افسردگی در حاملگی یا افسردگی پس از زایمان را می‌توان زود تشخیص داد.
  • اطمینان پیدا کنید که برای افسردگی در حاملگی درمان پیدا کنید. این درمان ممکن است که گفتار درمانی و یا دارو باشد.
  • درخواست کمک از طرف دوستان و یا اقوام را قبول کنید.

عوامل موثر در ایجاد افسردگی قبل و بعد از زایمان

سابقه افسردگی

ممکن است در گذشته شما یا اعضای خانواده‌تان دچار بحران‌های افسردگی و اضطراب شده باشید. در زمان بارداری به این نکته توجه کنید و حتما با دکتر در این مورد حرف بزنید .

حتی اگر این دوران افسردگی کامل و شدید نبوده اما می‌تواند برای بروز افسردگی بارداری تاثیر گذارباشد .

مشکلات در رابطه با همسر

اگر شما درگیرِ رابطه‌ای هستید که مشکل دارد و یا به عنوان یک زوج نمی‌توانید با صحبت کردن مسائل را حل کنید هرچه سریع‌تر به مشاور مراجعه کنید. هرگز منتظر نباشید که با ورود نوزادتان همه چیز حل ‌شود، این تفکر کاملا غلط است. آمدن این تازه وارد نه تنها مشکلی را بین شما حل نمی‌کند بلکه بر مشکلات رابطه هم می‌افزاید .

درمان ناباروری

کسانی که برای بارداری دچار مشکل می‌شوند و در مدت زمان طولانی یا با دارو باردار می‌شوند احتمال دچار شدن به افسردگی را دارند. یادتان باشد شما برای باردار شدن فشار روانی زیادی را تحمل کردید پس طبیعی است دچار افسردگی شوید .

بارداری ناموفق

یکی از دلایلی که باعث بروز افسردگی در زنان می‌شود سابقه داشتن بارداری‌های ناموفق است. اگر از دست دادن جنین به تازگی رخ داده یا در سال گذشته چندین بار سقط جنین کرده‌اید، ممکن است وقت کافی برای بهبودی کامل عاطفی و جسمی را نداشته‌اید. کمی به خودتان زمان بدهید و سعی کنید برای فراموش کردن آن اتفاق تلاش کنید .

مشکلات بارداری

بارداری‌های سخت که شما را از زندگی معمولی دور می‌کند و مجبور می‌شوید ماه‌ها در رختخواب باشید کاملا زمینه افسردگی را فراهم می‌کند. چند قلویی یا ضعف بدن برای بارداری از دلایل این اتفاق است. به خصوص اگر سابق بر این کار می‌کردید و حالا باید مرخصی بگیرید و استراحت کنید حتما منتظر افسردگی باشید. با پزشکتان مشورت کنید و از همه راه‌ها برای‌‌ رها شدن از افسردگی کمک بگیرید. فراموش نکنید یک نوزاد با انواع نیازهای ریز و درشت در راه است .

نگرانی‌های زندگی

مشکلات مالی، نیاز به تغییر منزل، اجبار به ترک یا تغیر شغل، نداشتن کمک برای بچه داری و نگرانی‌هایی ازین دست و یا جدایی، مرگ یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده می‌تواند برای شما استرس و افسردگی جدی در پی داشته باشد .

دیگر عوامل خطر

سن پایین مادر، تنهایی یا بارداری نا‌خواسته در بروز افسردگی نقش بسیار اساسی دارد .

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید