شروع زشت لیگ برتر

شروع زشت لیگ برتر

ممنوع‌نشدن استعمال سیگار، بلیت‌فروشی اینترنتی، چمن‌های کچل‌شده، سکوهای خالی و تابلوهای بدون تبلیغات بخشی از مشکلات دیدارهای ابتدایی لیگ بود کاظم اولیایی در گفت‌وگو با «شهروند»: فوتبال‌مان را با وصله و پینه جلو می‌بریم

کد خبر : ۴۰۸۴۲
بازدید : ۲۱۱۶
شروع زشت لیگ برتر
برای گذراندن روزهای کشدار تابستان چه چیزی بهتر از آغاز دوباره لیگ برتر فوتبال می‌تواند باشد؟ لیگی که امسال به واسطه قراردادهای میلیاردی تیم‌های قدرتمندی دارد و دست‌کم ٤ تیم برای قهرمانی و قرارگرفتن در سکوهای اول تلاش خواهند کرد. علاقه‌مندان فوتبال ایران با وجود شروع زودهنگام لیگ بیشتر از همیشه منتظر استارت آن بودند اما بی‌کیفیتی زمین‌ها و خالی‌بودن ورزشگاه‌ها، نامناسب‌بودن پخش مستقیم و اتفاقات دیگر باعث شد آنطور که به نظر می‌رسید، هفته اول لیگ دوست‌داشتنی و دلچسب از آب درنیاید. در واقع هفته اول لیگ برتر با اینکه می‌توانست از همیشه باکیفیت‌تر و جذاب‌تر از آب دربیاید اما به دلیل کمبود امکانات و حرفه‌ای‌نبودن عوامل برگزاری آن، دوست‌نداشتنی و زشت از آب درآمد تا حسابی توی ذوق آنهایی که بی‌‌صبرانه منتظر آغاز لیگ بودند، بخورد.
معضل بلیت‌فروشی در ورزشگاه آزادی
مشخص نیست بالاخره سرنوشت بلیت‌فروشی‌های ورزشگاه آزادی چه می‌شود. از طرفی مسئولان فدراسیون تأکید دارند به اینکه بلیت‌فروشی باید به صورت الکترونیکی انجام شود. در جریان بازی ایران و ازبکستان هم تأکید فدراسیون و اجرای سفت و سخت قانون قوانین بلیت‌فروشی الکترونیک، باعث شد هیچ بلیت کاغذی فروخته نشود اما انگار بازی‌های داخلی به اندازه دیدارهای بین‌المللی برای مسئولان مهم نیست. در دیدار پرسپولیس و فولاد خوزستان که سرخپوشان با نتیجه دو بر صفر پیروز شدند، معضل بلیت‌فروشی بشدت احساس شد. بی نظمی در سکوها با وجود الکترونیکی‌شدن بلیت‌ها ادامه داشت. از همه عجیب‌تر این بود که در بازی پرسپولیس و فولاد، برخی تماشاگران با وجود داشتن بلیت وارد ورزشگاه شدند و پس از مواجه‌شدن با جایگاه‌های پر از تماشاگر، از سوی ماموران انتظامی به خارج از ورزشگاه هدایت شدند.
چه خبر از تبلیغات محیطی؟
ظاهرا دیدار پرسپولیس و فولاد که اولین دیدار مهم در ورزشگاه آزادی بود، آنقدری برای اسپانسرها اهمیت نداشت تا بخواهند در آن تبلیغ کنند. در دیدار پرسپولیس و فولاد تبلیغات محیطی به باشگاه پرسپولیس و اسپانسرهای این تیم اختصاص داشت اما فقط در تابلوهای الکترونیکی تبلیغات دیده می‌شد و روی تابلوهای دیگر خبری از تبلیغات نبود بلکه تخته‌ای چوبی چشم بینندگان تلویزیونی را نوازش می‌داد. ظاهرا مسئولان مربوطه خیلی دیر برای گرفتن تبلیغات این تابلوها اقدام کردند و نتوانستند تا روز موعد برای پرکردن آنها مشتری پیدا کنند. آنطور که مشخص است، فدراسیون فوتبال امسال بدون تشریفات این امتیاز بزرگ را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده است. درحال حاضر هم تابلوهای تبلیغاتی اطراف زمین در روز بازی پرسپولیس و فولاد در اختیار این شرکت بود اما به طرز عجیبی همه چیز اتفاق افتاده بود. ضمن اینکه این‌بار یک تخلف جدید در نصب تبلیغات از همین هفته اول مرتکب شد. تابلوهای بلند و بنرهای بزرگ و با ارتفاع بلندتر از حالت عادی، سوغات جدید برای تبلیغات در ورزشگاه آزدی است که به چشم بینندگان تلویزیونی می‌خورد. البته فدراسیون فوتبال درباره موضوع شکل و اندازه تابلوهای شرکت تبلیغاتی توضیح داده که شرکت مجری تبلیغات مجاز است از حد فاصل جایگاه تماشاگران تا زمین بازی جهت تبلیغات مورد نظر استفاده کند و استانداردهای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم رعایت شود که در این‌باره تخلفی صورت نگرفته است.
پخش زنده‌های بی‌کیفیت
قطعا بسیاری از فوتبال‌دوستان پای تلویزیون نشستند تا هفته اول لیگ برتر را از پای جعبه جادویی تماشا کنند. اگرچه پخش زنده در ورزشگاه آزادی خوب است اما در شهرستان‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست. دیدار تیم‌های سیاه جامگان و ذوب‌آهن، استقلال خوزستان و تراکتورسازی، نفت تهران و سپیدرود با کیفیت بسیار پایین از شبکه‌های استانی پخش شد. ظاهرا صداوسیماهای این استان‌ها از کمترین امکانات برای پخش مستقیم دیدارها استفاده کرده است. امکانات پخش زنده این دیدار به قدری بود که ظاهرا با یک دوربین از تصاویر فیلم گرفته شده بود.
چمن‌های کچل‌شده
با اینکه زمان تعطیلی لیگ بهترین فرصت برای بازسازی چمن‌های ورزشگاه‌ها بود اما این اتفاق امسال هم رخ نداد تا هفته اول لیگ برتر در زمین‌هایی بی‌کیفیت برگزار شود. چمن‌ بد ورزشگاه‌های ثامن مشهد که با تساوی سیاه جامگان و ذوب‌آهن روبه‌رو شد، بشدت روی کیفیت بازی تاثیر گذاشت. وضعیت چمن در ورزشگاه غدیر اهواز که استقلال خوزستان با نتیجه یک بر صفر تراکتورسازی را برد و در تختی تهران که نفت بحران‌زده سپیدرود رشت را شکست داد، نه تنها برای برگزاری یک بازی دوستانه مساعد نبود بلکه برای آغاز لیگ برتر هم اسفناک و افتضاح بود. بازی در این زمین‌ها نه تنها کیفیت فنی بازی‌های را به باد داد بلکه می‌توانست خطراتی مانند مصدومیت بازیکنان را در بر داشته باشد، حتی ورزشگاه تختی که میزبان نفت آبادان و استقلال بود، هم شرایط مناسبی ندارد.
بی‌تماشاگرهای بی‌هیجان
علاوه بر کیفیت بد ورزشگاه‌های نامبرده، یکی دیگر از اتفاقاتی که هفته اول لیگ برتر را دوست‌نداشتنی کرد، سکوهای خالی بود. همیشه گفته شده که فوتبال است و تماشاگر آن اما انگار در فوتبال ایران این قاعده جایی دارد. همیشه درباره حضور تیم‌های بی‌تماشاگر در سطح اول فوتبال ایران انتقادات زیادی مطرح شده اما انگار قرار نیست این شرایط تغییر کند. سکوهای خالی ورزشگاه‌های استان‌ها در هفته اول اتفاق خوبی برای فوتبال ایران نبود. باشگاه‌های بی‌طرفدار که صرفا به خاطر پولداربودن مالک‌هایشان توانسته‌اند به حضور در لیگ برتر ادامه دهند، باعث خالی‌شدن ورزشگاه‌ها شده‌اند که حالا حالاها هم معضل آنها حل نمی‌شود. البته خود این باشگاه‌ها هم هنری در به ورزشگاه کشاندن مردم شهرهایشان ندارند و از این لحاظ هم به آنها انتقاد وارد است.
سیگار ممنوع نیست!
درحالی که یکی دو روز قبل از شروع لیگ برتر خبر ممنوعیت قطعی استعمال دخانیات در ورزشگاه‌ها مطرح شد اما این قانون هم مثل بسیاری از مواردی که باید اجرا شود و نمی‌شود، نادیده گرفته شد. در دیدار پرسپولیس و فولاد با اینکه سازمان لیگ استعمال سیگار را ممنوع اعلام کرد و ماموران انتظامی هم با افراد نقض‌کننده این دستور برخورد می‌کردند اما استفاده از سیگار به وفور در روی سکوهای آزادی مشاهد شد.
اولیایی: فوتبال را با وصله و پینه جلو می‌بریم
کاظم اولیایی، از مدیران باسابقه فوتبال ایران درباره اتفاقات هفته اول لیگ برتر به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «شرایط برگزاری رقابت‌های لیگ برتر هر سال نسبت به سال گذشته نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه بدتر هم خواهد شد. در واقع وضعیت فوتبال ایران مصداق عبارت «شتر گاو پلنگ» است که خود متولیان فوتبال آن را در جامعه ایجاد کرده‌اند تا وقتی ساختار باشگاه‌ها به عنوان هسته فوتبال تغییر نکند و درست نشود، بقیه مشکلات مربوط به این رشته هم برطرف نخواهد شد. باشگاه‌های ما بدون ساختار مشخص مثل عروسک خیمه‌شب بازی اداره می‌شوند و هیچ چیزی برای خودشان ندارد. اگر باشگاه طبق آنچه در اروپا می‌بینیم، برای خودش ورزشگاه داشته باشد و بلیت‌فروشی را انجام دهد، با سود تبلیغات استادیوم و بلیت‌فروشی هم مشکلات خود را حل می‌کند و هم درآمدزایی دارد. متاسفانه در ایران دولت میل زیاد به تیمداری دارد اما پول آن را نباید بدهد و وقتی هم امتیاز باشگاه را واگذار می‌کند، هزارویک مشکل پیش می‌آید.» اولیایی در ادامه می‌گوید: «ما باید اصول فوتبال را طبق همان چیزی که در اروپا وجود دارد، پیش ببریم. نمی شود که بخواهیم مثل اروپایی ها از فوتبال سود ببریم اما راه را یک‌جور دیگر برویم تا وقتی مشکلات اصولی باشگاه‌ها حل نشوند، در سال‌های آینده هم شاهد وضعیت بدتری برای لیگ خواهیم بود.»

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید