قوانينی كه سلبريتی‌ها نمی‌دانند!

قوانينی كه سلبريتی‌ها نمی‌دانند!

به نظر مي‌رسد آنچه بيش از پيش نياز است، اطلاعات صحيح از قوانين جهاني است؛ پيشنهاد من به افراد معروف اين است که حتما اطلاعات خودشان را نسبت به قوانين کشورها بالا ببرند و بعد سفر کنند.

کد خبر : ۴۱۲۹۰
بازدید : ۱۴۷۷۹
قوانينی كه سلبريتی‌ها نمی‌دانند!
مجيد سعيديی | انتشار عکس‌هاي مجري معروف صداوسيما، جدا از تمامي بحث‌هايي که در پي داشت، حداقل اين مسئله را مشخص کرد که افراد معروف در کشور ما برعکس سلبريتي‌هاي جهان، بدون اينکه از قوانين کشورهاي ديگر اطلاعي داشته باشند، سفر مي‌کنند.
اين نخستين‌باري نيست که عکسي نامتعارف از يک سلبريتي ايراني جنجال‌هاي بسياري به‌پا کرد.اما اين مورد بسيار متفاوت بود، چراکه درگذشته شبكه‌هاي اجتماعي آن‌قدر قوي نبود و با اين سرعت امکان پخش اطلاعات وجود نداشت و دوم اينکه مسئله تنها نامتعارف‌بودن در عکس‌ها نيست. مسئله «حريم خصوصي» است که از سوی حاميان اين مجري و منتقدان انتشار عکس‌هاي وي، مطرح مي‌شود.
در اين خصوص بايد به دو نکته توجه داشته باشيم؛ اول اينکه شهرت در هر جاي دنيا مانند تيغ دولبه است و همان اندازه که مي‌تواند به فرد براي ميزان محبوبيت، بالابردن درآمد يا پيشرفت کمک کند، به همان اندازه هم مي‌تواند براي وي خطرآفرين باشد؛ چراکه با مشهورشدن و مورد توجه قرارگرفتن، زندگي خصوصي فرد هم مورد توجه عموم قرار مي‌گيرد.
بنابراين به‌طورکلي افراد مشهور بايد همواره با اين واقعيت زندگي کنند که مردم هميشه دوست دارند بدانند آنها چه‌کار مي‌کنند، تفريحشان چيست، با چه کسي زندگي مي‌کنند و حريم خصوصي براي آنها نسبت به ساير افراد جامعه متفاوت است.
اين ميل و اشتياق افراد جامعه به دانستن زواياي زندگي سلبريتي‌ها، چنان مهم است که در بسياري از نقاط جهان، عکاسي پاپاراتزي يا عکاسي از مشاهير، شاخه مهم و پردرآمدي در حرفه عکاسي محسوب مي‌شود که بسيار مورد توجه مطبوعات عامه يا به‌اصطلاح نشريات زرد قرار دارند و اين نشريات هم هميشه پردرآمدترين رسانه بوده‌اند.
عکاسان پاپاراتزي با هر تلاشي سعي دارند که هرطور شده از زندگي افراد مشهور تصويري بگيرند. اين هويت حرفه‌اي آنهاست؛ بسياري از افراد مشهور خواسته يا ناخواسته در مقابل دوربين آنها قرار گرفته‌اند که از مهم‌ترين نمونه‌های آن هم مي‌توان به حادثه تصادف رانندگي شاهزاده دايانا و نامزدش اشاره کرد که در حال فرار از دست عکاسان پاپاراتزي رخ داد و منجر به فوت شاهزاده دايانا و نامزدش شد.نکته ديگر مسئله جرم‌بودن يا نبودن گرفتن اين عکس و انتشار آنها از اين خانم مجري بود.
اينکه اگر از يک شخصيت مشهور در محيط عمومي عکسي گرفته شود، جرمي صورت گرفته و عملي خلاف رعايت «حريم خصوصي» انجام شده است يا نه، موضوعي است که به قوانين خاص هر کشوري برمي‌گردد.
قوانين کشورها دراين‌باره بسيار با هم متفاوت است و نمي‌توان با استناد به قانون يک کشور، تعريف واحدي از «حريم خصوصي» در همه کشورها داشت. در برخي از کشورها از جمله انگلستان، عکاس‌ها آزادي زيادي دارند، تا جايي که حتي آزادند تا از بيرون خانه افراد مشهور، عکس آنها را در داخل خانه يا کنار پنجره بگيرند و کسي هم معترض آنها نيست.
اما در برخي کشورها حتي در اروپا، قوانين بسيار سخت‌گيرانه‌اي نسبت به عکاسان دراين‌باره وجود دارد و گرفتن عکس از افراد در هر موقعيت و مکاني، منوط به کسب اجازه از فرد است. به همين علت بسياري از افراد مشهور جهان که مايل نيستند، عکسي از زندگي خصوصي‌شان منتشر شود، براي اينکه از دوربين عکاسان پاپاراتزي دور باشند، مراسم ازدواج يا تفريحاتشان را در کشورهايي مي‌گذرانند که قوانين سختي در اين زمينه دارند.
سوئيس، کشوري که خانم مجري با همسر و فرزند خود در حال تفريح بود و عکس‌هاي وي منتشر شد، قوانين بسيار آزادي براي عکاسان دارد، به‌طوري‌که «حريم خصوصي» تنها به محيط‌هاي شخصي افراد؛ مانند خانه، باغ و املاکي که متعلق به وي است، اطلاق مي‌شود و تنها ايجاد مزاحمت براي افراد برای گرفتن عکس، خلاف قانون است. درواقع عکس‌هاي گرفته‌شده خيلي معمولي محسوب مي‌شوند و تفريح، پياده‌روي و نوشيدن را نشان مي‌دهند، اما حتي اگر تصاوير خصوصي‌تري هم گرفته مي‌شد، با توجه به اينکه عکاس براي گرفتن تصاوير، مزاحمتي براي کسي به وجود نياورده، کار غيرقانوني‌ای صورت نگرفته است.
بنابراين مسئله «حريم خصوصي» در محيط عمومي در اين کشور اصلا معنا ندارد و حتي اگر خانم مجري با محارم خود تنها در باغي هم بود، عکس‌گرفتن از وي طبق قانون جرمي محسوب نمي‌شد.هرچند که درکل اين مسئله اتفاق ناخوشايند و تلخي بود، اما انتقاد از گرفتن عکس‌ها با توجيه اينکه «حريم خصوصي» نقض شده است، نشان از حقيقتي تلخ‌تر است و آن اينکه چقدر در کشور ما اطلاعات نسبت به قوانين جهاني کم است. به نظر مي‌رسد آنچه بيش از پيش نياز است، اطلاعات صحيح از قوانين جهاني است؛ پيشنهاد من به افراد معروف اين است که حتما اطلاعات خودشان را نسبت به قوانين کشورها بالا ببرند و بعد سفر کنند.
۰
نظرات بینندگان
  • یک شهروند ارسالی در

    تحلیل‌گر محترم، سلام

    مسئله «حفظ حریم خصوصی» صرفا یک مسئله حقوقی نیست، بلکه این موضوع از منظر دیگر نظام‌های هنجاری نیز (همچون اخلاق، سیاست، دین و ...) قابل بررسی است.
    آنچه در مورد خانم نامداری رخ داد، فارغ از ملاحظات حقوقی که به تعبیر جناب‌عالی وابسته به هنجارهای حقوقی هر کشوری است، به عنوان یک مسئله مهم اخلاقی نیز شناخته می‌شود که ضامن احترام به کرامت انسانی است.
    اساسا تقلیل مسئله خانم نامداری به یک موضوع حقوقی صرف، از قدرت تحلیلی و تبینی چندانی برخوردار نیست؛ آنچنان که شما نیز از این مسئله صرفا نتیجه می‌گیرید که سلبریتی‌های وطنی باید از قوانین دیگر کشورها مطلع شوند تا درگیر چنین مسائلی نگردند.
    این نحوه مواجهه با چنین مسائلی که نظام‌های هنجاری متعددی درگیر خود می‌کند، به‌نوعی ساده‌سازی مسئله است؛ چرا که این مسئله از منظر نظام‌های هنجاری متعدد نظیر اخلاق، سیاست، دین و ... قابل بحث و بررسی و نتایج آن برای جامعه ما بسیار آموزنده است.

  • ناشناس ارسالی در

    مشکل دروغ گو بودن این افراده مشکل تزویر وریاکاری این افراده مشکل واعظان کین جلوه ......
    مشکل تنفر مردم از این افراده

  • ناشناس ارسالی در

    ایشون سلبریتی نیستن
    چون زیاد دورویی کردن و به چیزی دیگران رو دعوت و قضاوت می کردن که خودشم هیچ اعتقادی بهش نداشت از این نظر مورد توجه قرار گرفت
    دست اون پاپاراتزی وطنی که فیلم و عکس ایشون رو گرفت هم درد نکنه چونکه "رطب خورده منع رطب کی کند"!!!!!

  • عبدالله ارسالی در

    مساله ای که متاسفانه در میان این بحثها ، کمرنگ شد، مساله شخص خانم نامداری و کلا مساله مسئولیت خود شخص است. باتوجه به اینکه مشخص است که ایشان در یک محیط عمومی بوده اند، باید از ایشان پرسید بعنوان یک زن مسلمان که اتفاقا بر اسلام خود و تقید خود به حجاب اسلامی ، در رسانه ها پافشاری میکردند، چه توجیهی برای این تناقض دارند. بنظر بنده، هرکسی که بعنوان پرچم و شاخص در جامعه قرار میگیرد، باید حواشی آن را رعایت کند

  • ناشناس ارسالی در

    به قوانین کشورهای دیگه چی کار دارید تو ایران خودمون چقدر کانال ها گناه رو منتشر کردند ....در حالیکه یک فرد دلسوز می اومد بدون ابروی کسی رو بردن و انتشار گناه , مساله رو ریشه یابی میکرد

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید