اولین روز رای اعتماد به کابینه دولت دوارزهم

اولین روز رای اعتماد به کابینه دولت دوارزهم

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور راس ساعت ۸ صبح برای حضور در جلسه رای‌اعتماد به وزرای پیشنهادی وارد صحن مجلس شد.

کد خبر : ۴۱۷۰۶
بازدید : ۱۶۶۰
لحظه به لحظه با رای اعتماد به وزارای پیشنهادی
فرادید | حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور راس ساعت ۸ صبح برای حضور در جلسه رای‌اعتماد به وزرای پیشنهادی وارد صحن مجلس شد.

نهاوندیان، حسینعلی امیری و جمعی از وزرای کابینه روحانی را در جلسه رای اعتماد همراهی کردند.

علی مطهری از نمایندگانی بود که به محض ورود روحانی به صحن مجلس به استقبال وی رفت.

با ورود رییس‌جمهور به صحن پارلمان زنگ آغاز جلسه علنی مجلس نواخته و به این ترتیب جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آغاز شد.
پایان جلسه علنی مجلس
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۲۱:۳۶
دومین جلسه علنی مجلس برای بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم ساعت ۷:۳۰ عصر به پایان رسید. جلسه بعدی صبح چهارشنبه ۲۵ مرداد ۹۶ برگزار می‌شود.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۲۱:۳۱
مخالفان
دلخوش: به علوی علاقه مند هستم. نقدهایی که به برنامه های وزیر داریم به این خاطر است که کشور رو به پیشرفت برود. به چه دلیل برخی از فضای مجازی مانند تلگرام ها به راحتی به مردم توهین می کنند. با زندگی مردم بازی می کنند.
با هیچکدام از این متخلفین برخورد نشده است. به همه توهین می کنند اما شما کاری با آنها ندارید. در استان گیلان به امام جمعه و استاندار توهین می‌شود و هیچ برخوردی نمی شود. من خودم خانواده شهید هستم چرا باید به من توهین شود. جناب آقای علوی برنامه شما راهبردهای مقابله با تهاجم دشمن است. آیا در جنگ نرم شما تا به حال ورود کرده‌اید؟ برنامه الان شما قابلیت اجرایی دارد؟
عثمانی: از داخل وزارت اطلاعات می‌شود وزیر اطلاعات معرفی کرد. ما از نیروهای خارجی از وزارت برای این وزارت استفاده می کنیم. من مخالف معرفی وزیر از خارج وزارت هستم. با این مخالفت من به او رای می دهم.
دفاع محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۲۱:۱۲
  • نکته آقای قاضی پور در عدم پایبندی بنده به ولایت فقیه، کمی بنده را مکدر کرده است بنده همیشه تابع ولایت فقیه بوده و هستم.
  • اگر مسیر حرکتی ما نادرست بود چرا وقتی معرفی شدم سندیکای مخابراتی تولید کننده نامه می زند و از رئیس جمهور تشکر می کند که من را معرفی کرده اید.
  • امروز با افتخار اعلام می کنیم که بعد از ٤ سال فعالیت، ما یک ثانیه قطعی در شبکه ها نداریم ما فرهنگ حاکم بر جامعه را عوض کردیم.
  • رهبری می گوید فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید، اهمیت این موضوع کجاست؟ بدلیل صدور کلام اسلام. ما نگاهمان به شبکه های اجتماعی و مجازی نگاه فرصت محوری است.
  • بله هجوم تهدیدات آنقدر هست که ضعف ما ممکن است مشهود باشد چه چیزی ضعف را می پوشاند همدلی و همکاری بیایید و ببیند که آیا این مدت همدلی کردیم یا چوب لای چرخ هم گذاشتیم آیا با متهم کردن یکدیگر می توانیم جلوی دشمن بایستیم
  • آقای علوی وزیر اطلاعات می توانند آمار رسمی بدهند یک محتوای مبتذل برای ما زیاد است اما آیا برای کنترل اولین عملکرد بستن است. در فضای مجازی بی غیرت نیستیم.
  • قطعا در دوران ستم‌شاهی به یک جوان شهرستانی مثل بنده چنین فرصتی داده نمی‌شد. برای ما خوب نیست که مدیر یک پیام‌رسان،برای ماتعیین تکلیف کند.من نیازمند مشورت بزرگان هستم،ازظرفیت‌های دانشگاهی وجوانان استفاده می‌کنیم.
  • آیا برای اینکه فضا را کنترل کنیم تنها راه حل آن بستن است؟ اگر شبکه‌های مجازی را ببندیم برای خودمان امنیت ایجاد نکردیم.
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۲۱:۰۸
موافقان

حسین افضلی:مطالبه همه مردم حتی مخالفین این بود که چرا رئیس جمهوری از جوانان استفاده نکرده است، قطعا نمی توان جوانی پیدا کرد که چهار دوره وزیر بوده باشد. چطور جوانی با این سابقه پیدا کنیم. اینکه ایشان خود را از مدرک کارشناسی به گزینه برای تصدی پست وزارت رسانده نشانه درایت او است.

سبحانی‌فر: قطعی اینترنت را به کرار می شنیدید و مسئولین می گفتند که فیبر نوری مسیر دریا را کوسه ها خورده اند یا کشتی ها قطع کرده اند و علت را این می دیدند اما امروز سرعت اینترنت را می بینید. تمامی سرورهای ایرانی که در خارج کشور بود به داخل انتقال پیدا کرد و امروز هیچ سروری خارج از کشور نداریم. با بستن فضای مجازی توسعه امکان ندارد.

رضایی: جهرمی داماد فرد خاصی نیست! وی داماد یک کارمند بازنشسته است. وی آقازاده نبوده و فرزند یک کارگر است. برای رسیدن به مدارج عالی مدیریتی با تکیه بر تلاش و کوشش خود به این جایگاه رسیده است. ارتباط نزدیک ایشان با جوانان حوزه ارتباطات نقشی محوری دارد.

مخالفان

نادر قاضی‌پور: چرا تجهیزات قاچاق آقازاده ها را ضبط نکردید؟ به زندگی خصوصی افراد ورود کردید. چرا فیلترینگ هوشمند شما شکست خورد؟

شما مشکل تلگرام را حل کردید مشکل ملت را حل نکردید. آقای جهرمی بر خلاف حکم حکومتی مجوز صادر کردید. شما باید به عنوان مجرم دادگاهی می شدید نه اینکه تشویق می شدید و وزیر می شدید. آقای جهرمی هیچ اعتقادی به ولایت فقیه ندارد.

حمیده زرآبادی: جهرمی برای ٤١ درصد برنامه های وزارتخانه برنامه ای ندارد و این نشان از عدم اشراف ایشان است. در بدو شکل گیری شرکت زیرساخت با پیشنهاد آقای جهرمی نقاط در کل کشور کاهش داشته است.

پورمختار: آقای جهرمی از ویژگی هایی که دارد پنهان کاری و عدم شفافیت هست.تحصیلات خود را به عکس همه کاندیداهای وزارت اعلام نکرده است. کسی که هفت سال مدیریت کرده باشد بله قربان گو خواهد بود چون تجربه ندارد. تنها ١٩درصد برنامه های شما با برنامه ششم و سیاست های ابلاغی رهبری است که این یعنی عدم اعتقاد. وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات ٢ تبدیل نکنید.
مخالفت تند قاضی پور با وزیر پیشنهادی ارتباطات
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۸:۰۴
نادر قاضی پور به عنوا نخستین مخالف آذری جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت:
  • آقای جهرمی فارغ التحصیل از مخابرات است که ربطی به وزات ارتباطات ندارد. لیسانس قدرت توان آن را ندارد و صاحب تخصص نیست. کسی که بالای دکل است فوق لیسانس است.
  • ترانزیت اینترنت ادعا شده دور از واقعیت است. طرح تدبیر انتقال دیتا قرار بود انجام شود که نشده است. اگر هم انجام شده است قبل از ایشان بوده است.
  • ترانزیت از 14 درگاه شده و اگر مناقصه برگزار شود قیمت اینترنت کم می شود. عضو رایتل بودید کاری نکردید. آیا 400 میلیون تومان از بیت المال به آقازاده ها دادید. ورود به حریم خصوصی کرده اید.
  • به شما می گویند پدر تلگرام هستید، می گویید سرورهای تلگرام به ایران امده، کجاست که بریم ببینیم؟
  • فیلتر هوشمند شما کارایی ندارد و شکست خورده است.
  • می‌خواهید سیاستهای شخصی واعظی یا روحانی را می خواهید اجرا کنید یا بالادستی را؟
  • دوروف یهودی است و فراری از روسیه و رایزنی شما با تلگرام ، باعث شده ادبیات وی تندتر شود. چطور تلگرام تحت کنترل است؟ که خارجی های زودتر از ما می فهمند؟

  • جهرمی هیچ اعتقادی به ولایت فقیه ندارد!
آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۷:۴۷
بررسی صلاحیت جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات. او جوانترین وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس است.
دفاعیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۷:۴۴
پس از نطق موافقان و مخالفان سیدمحمد بطحائی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس به قرائت برنامه خود بررای وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت:
  • آموزش و پرورش زیربنای کلیدی توسعه پایدار است.
  • عمیقا باور داریم معلمان صبور و زحمتکش کلیدی‌ترین رکن نظام آموزشی هستند و انجام هر کاری به همکاری همدلانه آنها نیاز دارد.
  • رویکردهای آینده پژوهانه در آموزش و پرورش یک انتخاب نیست.
  • برنامه‌های خویش را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی ارائه داده‌ام.
  • راهکارها و برنامه‌های بسیاری در بخش اقتصاد آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته است.
  • نمایندگانی که در موافقت یا مخالفت با بنده صحبت کرده‌اند، مسائل و مشکلاتی را مطرح کردند که برای برخی از آنها در سند تحول بنیادی راهکارهایی اندیشیده شده است.
  • آموزش و پرورش بر روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند.
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۶:۴۹
موافقان

ولی‌الله داداشی: آقای بطحایی با برنامه آمده است. بیمه تکمیلی فرهنگیان و تسهیلات مختص فرهنگیان باید افزایش پیدا کند که در این زمینه آقای بطحایی اقدامات خوبی را داشته اند.

جبار کوچکی‌نژاد: شتابزدگی در این وزارتخانه خسارات جبران ناپذیری دارد. وزیر بسیار پخته ای برای این وزارت خانه معرفی شده است .

محمد بیرانوندی: روحانی بزرگترین دستگاه و مهمترین را آموزش و پرورش می‌داند و به دنبال تحول است. او کار خود را از معلمی در کلاس درس آغاز کرده است و از جنس معلمان است. اقدام ایشان در افزایش حقوق ١١٠درصدی فرهنگیان اقدامی شایسته بود.

فرهاد تجری: آقای بطحایی مراتب مدیریتی را پله به پله طی کرده و از درون این مجموعه بوده است. ایشان بر حوزه اداری مالی آموزش و پرورش اشراف دارد. آمدن ایشان فرصتی برای توجه به معیشت فرهنگیان است. یقینا می‌طلبد که نمایندگان از ایشان حمایت کنند.

مخالفان

قاسم جاسمی: متاسفانه فرهنگیان و معلمان از سختی‌های فراوانی رنج می‌برند و این مشکلات تاثیر منفی بر جا می‌گذارد و انگیزه آنان را به حداقل رسانده است که در برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم تدابیر لازم برای حل این معضل دیده نشده است.

محسن بیگلری: این وزارتخانه کسی را می‌خواهد که به فسادهای اقتصادی نه بگوید، آقای بطحایی آیا آماده‌اید نه بگویید؟ وضعیت مدارس روستاها نگران کننده است و هر لحظه باید منتظر حوادث شین‌آباد باشیم.
آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۶:۲۳
نمایندگان مجلس بعد از پایان بررسی کلیات برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم وارد بررسی صلاحیت ۱۷ وزیر پیشنهادی شدند. وزیر آموزش و پرورش اولین وزیری است که صلاحیت او مورد بررسی قرار می‌گیرد.
دفاع جهانگیری از کلیات کابینه
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۶:۰۵
اسحاق جهانگیری در حمایت از کابینه پیشنهادی روحانی و برنامه های دولت گفت: ابتدای دولت یازدهم، وقتی به شاخص‌ها و وضع اقتصاد کشور، اوضاع مدیریتی و کارشناسی، وضعیت سیاست داخلی و نیروهای انقلاب و وضعیت سیاست خارجی و فضای بین‌الملل علیه کشور نگاهی می‌انداختیم فکر می‌کردیم وارد دوره جدیدی از مسئولیت می‌شویم و این جرأت می‌خواست. ما با اطمینان در این مسیر گام برداشتیم.

امروز دیگر ایران‌هراسی وجود ندارد. ما به یک توافق مهم رسیدیم. ما از فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شدیم. کشوری هستیم که رییس‌جمهورمان در سازمان ملل «جهان عاری از خضونت» را مطرح کرده و مورد اتفاق جامعه جهانی قرار گرفته است.

هیچکس نگران نشد که در آن هشت سال به خاطر برخی بی‌عرضه‌گی‌ها در بخش‌های مدیریتی کشور چه بر سر سرمایه مردم آمد؟ یادمان رفته در همین مجلس CD علیه خانواده رئیس مجلس پخش می کردند؟ نه یک فرد عادی که رئیس جمهور این کار را می کرد!

یکی از دلایل اصرار ما به پذیرش وزارت نفت از سوی آقای زنگنه این بود که هنوز نتوانسته‌ایم بسیاری محدودیت‌های حوزه نفت را به مردم بگوییم. نگفتیم چگونه ذخایر ارزی را حبس کرده‌اند. امروز در پارس جنوبی، مساوی یا بیشتر از قطر برداشت می‌کنیم.

بخش صنعت کشور رشد منفی 10 درصد و رشد سرمایه‌گذاری منفی 20 درصد شده بود که ما این بخش را به حرکت درآوردیم. مگر یادمان رفته سال 92، شش میلیون تن گندم وارد کرده است! مگر الان یکی از مشکلاتی که وزیر کشاورزی دارد این نیست که 3 میلیون تن گندم مازاد دارد و باید صادر کند. در این دوره موفق شدیم هواپیمای ایرباس نو بخریم و وارد کشور کنیم. پولی که دولت پرداخت کرده حداکثر 15 درصد قیمت هواپیما بوده است. خودروسازانی که با ناز می‌آمدند ایران، الان برای سرمایه‌گذاری در ایران با هم رقابت می‌کنند.

باید محدودیت‌های رییس جمهور برای انتخاب کابینه درک شود. رییس جمهور باید با چهره‌ها و شخصیت‌ها مشورت کند. چون دولت مسئول اداره کشور است. دلیل مشورت‌ها برای معرفی کابینه شرایط ویژه کشور بوده است.

آقای دکتر روحانی امروز به عنوان شخصیت مورد اعتماد مردم ایران برای مقابله با چالش‌ها و بهبود زندگی مردم دولت تشکیل می‌دهد.اعتماد مردم امروز بزرگترین سرمایه دولت دوازدهم است. شهادت می‌دهم مجموعه افراد انتخاب‌شده می‌توانند در مقابل چالش‌های پیش روی نظام با تدبیر و درایت و تیم قوی خود برنامه‌ریزی و اداره کنند.

هم مدیران مجرب نیاز داشتیم، هم مدیران جوان. امروز ترکیب کابینه دوازدهم این چنین است.
طعنه کواکبیان به برخی مخالفان
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۵:۳۸
کواکبیان، نماینده مجلس در حمایت از کابینه پیشنهادی به عنوان آخر نفر در پشت تریبون قرار گرفت و گقت: بعضی از مخالفان فرمایشاتی داشتند که می‌خواهم جواب بدهم. برخی دوستان وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرند فکر می‌کنند که اینجا خطبه‌های نماز جمعه است

درباره برخی مباحثی که مخالفان مطرح می‌کنند مثل (اتهام) سکولار بودن ... یا معنای سکولار را نمی‌دانیم یا متوجه نیستیم که در راس نظام مقام معظم رهبری حضور دارند.

افتخار دولت یازدهم برنامه‌محوری است، اینکه سرمایه‌گذاری باید بشود در راستای برنامه است.

اگر برجام به کلی غلط است در راس نظام مقام معظم رهبری قرار دارند؛ اگر تابع ایشان هستید باید برجام را تایید کنید همانگونه که درباره سند ٢٠٣٠ تابع رهبری بودیم.

عجیب است عزیزی می‌گوید من با عملکرد فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مخالفم اما باز می‌گوید با کمال افتخار به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی رای می‌دهم، این وزیر پیشنهادی هم از بدنه همین وزارتخانه است.
سخنان تند نماینده پایداری علیه کابینه و برنامه دولت
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۵:۱۷
مجتبی ذوالنوری در مخالفت با کابینه روحانی و برنامه های پیشنهادی رییس جمهور گفت: ای کاش روحانی با توجه به اینکه در طول چهار سال این جلسه یک بار تکرار می شود در مجلس حضور داشتند.

دولت دوم روحانی در امتداد دولت اول است و کاش روحانی از عملکرد خود گزارشی ارائه می کرد.

روحانی گفت بر من برای کابینه فشاری نبوده است اما بعد گفت به خاطر فشار نتوانستم وزیر زن معرفی کنم. وقتی به همین راحتی حرف عوض می‌شود چگونه می‌شود انتظار داشت او به وعده‌های خود عمل کند.

شاید در مورد وزیر علوم به دنبال سهم خواهی‌ها هستیم.

وقتی که رئیس جمهور می گوید ما مسئول بهشت و جهنم مردم نیستیم این همان ولنگاری فرهنگی است!

اگر امريكا نقض برجام كرد ما به كميته مشترك شكايت مي كنيم اگر بگذيرم هم چوب خورده ايم هم پياز

در حوزه فرهنگ رنگ و بویی از دین در برنامه آقای روحانی ندیدم. اگر همین برنامه را بگوییم برنامه دولت سکولار است خلاف نگفتیم.

صحبت های من مخالفت با وزیر فرهنگ نیست. صالحی از بهترین گزینه هاست و من به او رای می دهم.

فضای مجازی دغدغه مردم است. حق مردم ما اینترنت با وضع فعلی نیست. چرا اینترنت ملی را راه اندازی نکردید؟

برجام رسالت خود را انجام نداده است. سایه سنگین تحریم آمریکا اجازه نمی دهد ما از برجام استفاده کنیم.
آغاز جلسه عصر مجلس با تذکر نمایندگان
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۴:۴۴
نوبت عصر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی کابینه دوازدهم آغاز شد.
اعتراض کوه کن به نمایندگان موافق
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۳:۴۷
کوه کن به عنوان نماینده مخالف گفت: از بعضی موافقین عزیز عذرخواهی می‌کنم. جایگاه مجلس جایگاه رفیعی است. اینکه ما نکاتی را از روی طرح بنویسیم و قرائت کنیم با تراز مجلس هماهنگ نیست.

این برنامه دولت دوازدهم است. نمی خواهم آقای روحانی را متهم کنم. از دوستان ارزشی خواهش می‌کنم به کلمات و جملاتی که در این طرح استفاده شده دقت کنید. ما انقلابی هستیم

باید جایی که بحث حقوق شهروندی است تمام اصول حقوق شهروندی که در قانون اساسی آمده توجه شود. در این طرح به بعضی از مشکلات اشاره شده اما کالبد شکافی نشده.

9 میلیون نفر دانش آموز بعد از بیست سال کم شده است. ما سالی 33 هزار معلم استخدام داشته‌ایم. مشکل کجاست؟ نه معلم راضی است، نه والدین راضی هستند. از منابع چطور باید استفاده کرد. آیا باید آقایانی که در وزارتخانه می‌نشینند بگویند به ما بودجه بدهید تا مدیریت کنیم.

در جای به جای این برنامه گفته شده مطابق نظرات، فکر می‌کنم دولت هنگام نوشتن برنامه باید بر قانون اساسی و سند چشم‌انداز تاکید کند.
دفاع بهروز نعمتی از کابینه پیشنهادی
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۳:۱۲
بهروز نعمتی نماینده مردم به عنوان موافق پشت تریبون قرار گرفت. او 6 دقیقه وقت خود را به ساعی نماینده زن تبریز اختصاص داد.

وزرای پیشنهادی دولت کارکشته و با تجربه هستند. حفظ وزرای کارآمد باعث ادامه پیشرفت های دولت می‌شود. 9 وزیر جدید دولت که از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت به رییس جمهور کمک کنند. بیشترین زحمات در حوزه زیر ساخت زیر نظر وزیر معرفی شده ارتباطات انجام شده است.

9 وزیری که در دولت قبل بوده اند و در این دوره هم معرفی شده اند وظیفه سنگین تری به عهده آنهاست و باید شعارهای رئیس جمهور را محقق کنند. مخصوصا وزیر جوان پیشنهادی که مایه امید شده اند.

در حوزه داخلی وزرای توانمندی معرفی شده است. حقوق شهروندی باید مورد توجه قرار بگیرد. منشور حقوق شهروندی باید توسط وزارت کشور انجام شود. افرادی به نام نظام مشکلاتی را به دولت تحمیل نکنند.

به حقوق شهروندی باید توجه شود. وزیر کشور منشور حقوق شهروندی را اجرا کند.
استفاده نکردن از زنان در کابینه پذیرفتنی نیست
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۲:۵۲
محمد حسین فرهنگی، نماینده تبریز در مخالفت با کابینه پیشنهادی روحانی گفت: معلمان ما از شرایط معیشتی خود ناراحتند و این تاثیر خود را بر 16 میلیون رای رقیب و 15 میلیونی که در انتخابات شرکت نکردند نشان داد. برخی از دوستان شما هنوز از مدعیان 88 حمایت میکنند و رئیس جکمهور هم با آنها مشورت می کند.

اشتغال تحول اساسی پیدا نکرده است. گرفتاری در حوزه عمران و مسکن ادامه دارد. عدم تحول در بافت های فرسوده و عدم ساماندهی حاشیه شهرها علارغم قول رئیس جمهور هنوز پابرجاست.

توجیهی که برای استفاده نکردن از زنان در کابینه مطرح شد پذیرفته نیست. میانگین سنی این دولت نسبت به دولت قبلی فرقی ندارد. امیدوارنیم اصلاح شود تا شاهد کابینه خسته گذشته نباشیم.

در مورد دریاچه ارومیه علارغم وعده های گذشته شاهد اتفاقات خاصی نیستیم. توجه به اهل سنت در عمل و نه در شعار و توجه به جوانان توصیه من است. انتظار داریم توجه به قومیت های مختلف و توجه به زبان و ادبیات آنان در این دوره بیشتر شود. انتطار داریم که دولت به انتطارات عمومی پاسخ دهد. همه در یک موضوع متفق القول هستیم و آن تحول در حوزه های مختلف است.
دفاع محمد رضا عارف از کابینه
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۲:۲۲
عارف به عنوان موافق دوم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: درباره وزرا انتخاب‌های بهتری هم احتمالا دولت می‌توانست داشته باشد و بخصوص عدم حضور وزیر زن را یک ایراد می‌بینم. دولت برای اینکه بتواند برنامه‌های خود را اجرا کند نیاز به همکاری و تفاهم دارد. باید از دولت یک صدا شنیده شود.

برنامه ارائه شده بیانگر شناخت دقیق دولت از مشکلات کشور است. توجه به منافع ملی، تعامل سازنده و موثر با دنیا، رعایت حقوق شهروندی، مبارزه بافساد، محیط زیست و حمایت از جوانان در این برنامه دولت لحاظ شده.

کمبود در برنامه دولت و وزرا نداشتن شاخص‌های کمی برای ارزیابی عملکرد برنامه است. در مقاطع برنامه‌ای تعهد دولت برنامه ششم توسعه است.

مهمترین بخش اقتصادی است. جهت گیری اصلی آن اصلاح ساختار است. مشکلات ما ریشه در ساختار اقتصادی است. مهمترین مسئله‌ای که با آن روبه رو هستیم ثبات اقتصادی است.

ضرورت است که امروز به میدان‌داری بخش خصوصی بها داده شود. اصلاح ساختار انرژی برای اولین بار در برنامه دولت آمده است.اصلاح ساختار اقتصاد بخصوص نظام بانکی که در وضعیت نگران‌کننده ای است که باید اولویت اول دولت باشد.

اگر اعتقاد به مبارزه با فساد داریم هیچ راهی جز اقدام جدی درباره دسترسی آزاد به اطلاعات نداریم. عدم مداخله دولت در زندگی شخصی و حقوقی مردم و احترام به حریم خصوصی در برنامه دولت دیده شده است.

اینکه در آستانه سال تحصیلی وزیر علوم معرفی نشده یک اشکال است که امیدواریم آقای روحانی هر چه زودتر وزیر را معرفی کنند.
مخالفت فلاحت پیشه با کابینه پیشنهادی روحانی
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۱:۴۵
حشمت الله فلاحت پیشه (نماینده اسلام آباد غرب) گفت: دولت و مجلس تعهد کنند که بر سر مطالبات مشترک توافق کنند.
باید سهم تک تک وزارت خانه در ایجاد اشتغال مشخص میشد که نشده است.
مردم ما از شنیدن شعارهای تکراری مبارزه با فساد، اشتغال و بیکاری خسته شده اند.
برنامه روشنی در رابطه با ورشکستگان کوچک مانند کشاورزان ندیدم اما بدهکاران دانه درشت دارند کار خود را می کنند.
دفاع نماینده آشوریان از برنامه دولت
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۱:۴۰
بت کلیان به عنوان موافق اول پشت تریبون قرار گرفت. او 5 دقیقه از وقت خود را به نماینده دیگر واگذار کرد.

از برنامه دولت دوازدهم حمایت می‌کنیم. همکاران عزیز بیایید به جای من تو شما این آن،‌ ما بشویم چون لیاقت ما این است. دولت دوازدهم تشکیل می‌شود. من از طرف تمام ادیان الهی ابراهیمی، مسیحیان آشوری ارمنی، زرتشنتیان و کلیمیان حمایت خود را از رییس جمهور اعلام می‌کنم.

در حوزه فرهنگ دولت یک تصمیم استراتژیک گرفته و مردمی کردن فرهنگ و هنر را در دستور کار قرار داده است به جای اینکه خودش متولی این امر شود

آقای روحانی از زمان روی کار آمدن خودش را متعهد به محیط زیست اعلام کرده. تدوین جامع قانون آب و رعایت حق آبه نمونه‌ای از اقدامات است که دولت برای آن تلاش می‌کند.
انتقاد فولاد از کابینه پیشنهادی روحانی
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۱:۱۱
فولادگر از 4 دقیقه وقت باقی مانده از مخالف اول استفاده کرد و پشت تریبون قرار گرفت.

هیات دولت معرفی شده حاصل مذاکره با سران اصلاحات است. متوسط سنی کابینه از دولت قبل بیشتر است. تحولی در تیم اقتصادی دولت ندیدم.

با منتقدین مهربان باشید. اشتغال یک میلیون نفر در برنامه فعلی دولت است.
درخواست برای معرفی وزیر آذری زبان
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۱:۰۵
نادر قاضی‌پور در تذکر قانون اساسی در حین معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رییس‌جمهور گفت: اصل ۱۴۲ قانون اساسی می‌گوید دارایی رییس جمهور و وزرا و اقوام باید قبل و بعد از مسئولیت معرفی شود. در دولت قبل دو تن از وزرا دارایی خود را معرفی نکردند. نمایندگان درخواست دارند که این کار انجام شود.
اصل ‌۱۹ قانون اساسی هم می‌گوید مردم ایران از هر قوم و قبیله‌ای باشند برابر هستند. از کل آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل یک وزیر هم معرفی نشده و ما از رییس‌جمهور می‌خواهیم از مردم کاردان و شایسته این منطقه در معرفی وزیر باقی مانده استفاده کند.

لاریجانی در پاسخ به اظهارات نماینده مردم ارومیه گفت: درباره مطلب شما در خصوص اموال وزرا که در دولت قبل این کار را کردند اینجا هم اگر رای بگیرند باید این کار را کنند. در مورد مطلب دوم تردیدی نیست. برادران آذری زحمت زیادی کشیدند در طول تاریخ. در این دولت هم آذری کم نیست. شما زنجانی ها را هم باید آذری بدانید.
دفاع روحانی از وزیر پیشنهادی دادگستری
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۱:۰۳
روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: وزیر دادگستری به توافق بین رییس جمهور و رییس قوه قضاییه نیاز دارد. ما حضوری با هم صحبت کردیم و درباره آقای آوایی توافق کردیم. ایشان شخصیت شناخته شده در بحث قضا هست.

اولین فعالیت‌های ایشان در بعد از انقلاب دادستانی در شهرهای مختلف شروع شده تا جایگاه رییس دادگستری تهران که هر چه ما از ایشان در همه دوره‌ها شنیده‌ایم حالت اعتدال ایشان بود. وقتی به ما چیزی می‌گفت برای همه ما اطمینان آور بود چون فرد معتدلیست.

برای ما مهم است وزیر دادگستری فردی باشد صاحب نظر که بتواند ارتباط ما با قوه قضاییه را که اگر چشم نزنید خوب است بهتر بکند.

مسئله حقوق بشر و شهروندی برای ما همه است. مبارزه با فساد برای ما مهم است. سازمان تعزیرات را باید بهبود ببخشید. مسائل حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور با هماهنگی وزارت اطلاعات برای ما مهم است.
دفاع از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۵۹
روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی جهاد و کشاورزی گفت: برای وزارت کشاورزی حجتی انتخاب شده و در دولت دوازدهم هم همین مسئولیت را برعهده خواهد گرفت.

در مسئله زراعت و باغداری آگاهی دارد، هم‌چنین وی تحولات زیادی در دانه‌های روغنی،شکر ،ماهی‌های در قفس، مزارع مدرن، صرفه جویی و بهره‌ورری در آب انجام داد.

باید یارانه بخش کشاورزی را هدفمند کرد، هم‌چنین از کشت فرا زمین باید بیشتر استفاده کرد.
دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۵۸
رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو گفت: برای وزارت نیرو بیطرف انتخاب شده است، بیطرف سالها در این زمینه فعالیت داشته و در این حوزه کارکشته است.
در زمینه انتقال برق مشکلات زیادی داریم، هم‌چنین در حوزه آب هم با مشکلاتی مواجهیم.
مسئله حق آبه‌ها را نباید فراموش کرد، چرا که برای کشورمان مشکل‌زا خواهند بود.
بازنگری در میزان و بازنگری سدها و ایجاد تعادل بخشی سدها به‌عنوان وظایف آقای بیطرف در وزارت نیرو است.
دفاع روحانی از وزیر دادگستری
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۵۵
وزیر دادگستری به توافق بین رییس جمهور و رییس قوه قضاییه نیاز دارد. ما حضوری با هم صحبت کردیم و درباره آقای آوایی توافق کردیم. ایشان شخصیت شناخته شده در بحث قضا هست.

اولین فعالیت‌های ایشان در بعد از انقلاب دادستانی در شهرهای مختلف شروع شده تا جایگاه رییس دادگستری تهران که هر چه ما از ایشان در همه دوره‌ها شنیده‌ایم حالت اعتدال ایشان بود. وقتی به ما چیزی می‌گفت برای همه ما اطمینان آور بود چون فرد معتدلیست.

برای ما مهم است وزیر دادگستری فردی باشد صاحب نظر که بتواند ارتباط ما با قوه قضاییه را که اگر چشم نزنید خوب است بهتر بکند.

مسئله حقوق بشر و شهروندی برای ما همه است. مبارزه با فساد برای ما مهم است. سازمان تعزیرات را باید بهبود ببخشید. مسائل حقوقی و قضایی ایرانیان خارج از کشور با هماهنگی وزارت اطلاعات برای ما مهم است.
رییس جمهور در دفاع از وزیر دفاع
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۵۴
در دوره قبل سردار دهقان عهده دار این سمت بودند. آشنایی من با ایشان برمیگردد به زمان دفاع مقدس. ایشان وزیر فعالی بود و در بخش های راهبردی تسلیحات اقدامات خوبی انجام داد. اما در این دوره بنای ما بر این بود که از یکی از عزیزان ارتش استفاده کنیم. البته اهدافشان تفاوتی ندارد و فرماندهی هردو مقام معظم رهبری است و تنها تفاوت آنها در رنگ لباس است.

امیر سرتیپ حاتمی در رده های متختلف ارتش بوده است. در صف و ستاد و در سالهای اخیر در ستاد فعال بوده و مدت ها در ستاد نیروهای کل مسلح فعالیت کرده است. ایشان با سرذار باقری همکار بودند و به وزارت دفاع مسلط است. سرتیپ حاتمی جانشین وزارت دفاع هم بوده است.

ایشان تجارت ارزنده ای دارد. آقای حاتمی فردی است که مورد اعتماد خانواده کل نیروهای مسلح است. سفارش اکید من به ایشان بیشتر در زمینه تامین برخی از سلاح ها و توان موشکی است که به صورت حضوری هم به ایشان گفتم. ساماندهی صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح، ارتقای سطح معیشت بازنشستگان و واگذاری برخی اموری که امکان دارد به سایر بخش ها از جمله برنامه های ما در این وزارت خانه است
دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۵۲
روحانی در دفاع از عباس آخوندی گفت: آقای آخوندی وزیر بسیار فعالی بودند. البته در مسکن نتوانستیم با هم به توافق نهایی برسیم. در دولت دوازدهم اولین چیزی که به جد از ایشان می خواهم مسئله مسکن است. مهمترین مسئله میدان مسکن بافت‌های فرسوده است.

ایشان در زمینه راه، راه آهن و هواپیمایی به جد کارهای مهمی انجام دادند. در چابهار شاهد نشاط اقتصادی هستیم. امیدواریم شاهد راه آهن چابهار زاهدان و خراسان باشیم. 5 استان ما یا راه آهن‌هایشان وصل شده یا به زودی وصل می‌شود

چطور می‌شود هواپیمای دسته دوم بخریم که ده سال در افریقا پرواز کرده بعد هواپیمای نو که می‌آوریم یک عده عصبانی می‌شوند. از نظر عزت ملی برایمان این موضوع مهم است. اینکه هواپیما را با التماس و منت از یک کشور جهان سوم بخریم که منتی ندارد. امیدواریم آقای آخوندی زودتر از پروژه مسکن مهر خلاص شود.

در دولت یازدهم نتوانستیم با آقای آخوندی بر سر مساله مسکن به توافق نهایی برسیم

دفاع روحانی از وزیر صنعت
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۵۰
روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی صنعت گفت: ابتدا از مهندس نعمت زاده تشکر میکنم. خیلی نادرست نیست که می گویند ایشان پدر صنعت است. برای صنعت کشور و معادن خدمات زیادی را انجام داد. به عنوان نمونه ساخت خودرو با مشارکت خارجی و سرمایه گذاری خارجی بسیار مهم است.ایشان شیخ الوزای ما بودند.

محمد شریعتمداری جزو مدیران ارشد این کشور هستند. در سمت‌های مختلف بوده‌اند. همیشه عنصر مخلص و فعال و بی‌تکلفی بودند.

بهبود محیط کسب و کار مبارزه جدی با فساد شفاف سازی نظام تجارت دنبال کردن سیاست صنعتی حمایت از تولید محصولات معدنی بخشی از خواسته‌های دولت از وزیر جدید است.
روحانی در دفاع از بیژن زنگنه، وزیر نفت
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۴۷
روحانی در دفاع از زنگنه گفت: در بخش گاز به خود کفایی خوبی رسیدیم. گاز به بیشتر روستاها رفته است. آقای زنگنه قول بدهند اقداماتی که در دولت قبل کامل نشد در این دولت به سرانجام برسد. ساحل مکران ما باید آباد شود و مسئله فلرها. باید آنها را جمع آوری کنیم و همینطور ال ان جی. باید همچنان به منظقه نفت و گار مشترک توجه کنیم.

میدان گازی پارس جنوبی باید تمام شود. صنایع پتروشیمی برای ما مهم است. تمرکز بر انتقال فناوری در زمینه نیرو که باید همکاری بیشتری در این زمنیه انجام شود. همچنین توجه به ساکنان بومی هرجایی که پتانسیل نفت و گاز دارد.

وزارت کشور کار سختی است. همه از وزیر کشور توقعاتی دارند. ایشان انتخابات‌های خوبی را برگزار کرده‌اند. از آقای رحمانی فضلی میخواهم که درمسوولیت‌های مختلف از زنان و اهل سنت استفاده کنند.

وقتی وظیفه‌ای بر عهده وزارت ارشاد و دولت است دستگاه های دیگری حق مداخله در امور اجرایی کشور ندارد و اگر مجلس خواست می‌تواند وظیفه را از دوش دولت بردارد و بر عهده آن دستگاه بگذارد
روحانی در دفاع از وزیر اقتصاد
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۴۵
آقای دکتر مسعود کرباسیان سابقه طولانی در مدیریت دارد. سالهاست ایشان را می‌شناسم در وزارتخانه‌های مختلف بوده. بیش از سی سال مدیریت‌های رده بالای را در بخش‌های مختلف کشور اقصادی داشته. در نوشتن و ترجمه کتاب و علم و دانش بالا بوده. رشته تحصیلی ایشان برنامه ریزی در مسئله اقتصاد است.

موفقیت‌های زیادی داشته یکی ساماندهی گمرک از ایشان. مبارزه قاطع باپولشویی و فسادهای سارمان یافته در مسائل مالی بانکی و پولی را می‌خواهم.

کشور دیگری نباید به ما سفارش کند برای مبارزه مالی با تروریسم ما باید پیشگام باشیم. چیزهایی که اسلام و احکام آن دراین باره می‌گوید عملی کنیم. ما موظف به مبارزه با پولشویی هستیم.

اولویت دوم اصلاح مسائل بانکی است. بانک باید برگردد به کار خودش. مسیر بانک منحرف شده. وظیفه بانک بنگاه‌داری نیست. اگر تولید می‌خواهیم با بانک است. اشغال ، رونق اقتصادی و صادرات غیر نفتی، سرمایه‌گذاری از خارج با بانک است. بانک ما باید بتواند با جهان ارتباط بگیرد.
دفاع از وزیر پیشنهادی امور خارجه
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۴۳
روحانی در دفاع از دکتر ظریف گفت: همه دکتر طریف را به تقوا و پرکار بودن میشناسند. همکاری در مذاکرات صبر ایوب میخواست. از طرف تمام ملت از او تشکر میکنم. چماقی همیشه بالای سر ملت ایران بود که همان قطع نامه شوارای حکام بود. ما این چماق را از بین بردیم و این دست را قطع کردیم. برجام اولش برهم زدن توطئه های امریکاست و حقوق هسته ای ما انجام شد.

ما این حقمان را تثبیت کردیم. منع معاملات نظامی را برداشتیم و این ممنوعیت را پنج ساله کردیم. راه را برای تقویت بنیان نظامی باز کردیم. روابط بانکی ما درست شده. حالا میگویند چرا آن بانک بزرگ نمی آید برای سرمایه گذاری؟!

تکلیف ما را معلوم کنید. میخواهید تحریم را با آمریکا حل کنیم یا با کل جهان؟ اهلا و سهلا. تلاش های دکتر ظریف علاوه بر برجام در منطقه هم بوده. مانند موضوع حج.

دکتر ظریف در اینکه در منطقه شعله جنگ فروکش کند کارهای زیادی انجام دادند. امیدواریم با جایگاه بهتر اقدامات بهتری انجام شود. برجام باید حفظ شود. نمی دانم چرا عده ای با برجام مشکل دارند. نمی دانم چرا از این نوجوان (برجام) خوششان نمی آید.
دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۴۱
روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت گفت:آقای دکتر هاشمی زحمات بسیار زیادی برای طرح تحول سلامت کشیدند. کار سختی بود با توجه به مشکلات بودجه. گاهی اوقاتشان از خزانه و بودجه تلخ می‌شد. ایشان خیلی صبر کردند.

آنچه ما از ایشان می‌خوهیم بعد از رضای خدا رضای مردم است. همه دولت باید در طرح تحول سلامت کمک کند. در چهار سال گذشته تلاش پیگیری داشتند. همه می‌دیدند سفرها و تلاش‌های اشان را. انشاالله با نشاط بیشتر در چهار سال آینده پیش می‌روند.

کاهش هزینه‌ها با حفظ کیفیت خدمات و سطح بندی خدمات بسیار مهم است. یک وقتی چیزی مستحب است و یک وقتی مباح. برخی کارهای پزشکی وقتی ضرورت ندارد مکروه و حرام است.

پرونده الکترونیک سلامت بسیار مهم است. خرید راهبردی خدمات سلامت مهم است. حذف هم پوشانی ها بیمه مهم است. توسعه توریسم سلامت برای مهم است.
رئیس جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۴۰
روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت کار گفت: دکتر ربیعی در دوره قبل عهده دار این مسئولیت بودند. ما با ایشان مفصل صحبت کردیم و خدمات خوبی ارائه کردند و انشاالله با همین روند پیش بروند. زندگی شخصی ایشان با این مسئله پیوند می خورد. خودش مضیقه را چشیده و میداند مضیقه چیست. فلسفه ماه رمضان هم همین است.

امیدواریم کسانی که این مضیقه ها را چشیده اند بهتر این کارها را حل و فصل کنند. مشکل عمده او در زمینه صندوق هاست. در زمینه مسائل بهزیستی هم باید فعالیت بیشتری صورت گیرد.

دکتر ربیعی در زمینه اشتغال طرح های خوبی دارد. در وزارت خانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی اشتغال مسئله اول ما، صندوق های مسئله دوم ما و همکاری با وزارت بهداشت مسئله سوم ماست.
دفاع از وزیر اطلاعات
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۲۳
روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: در زمینه رفتار با مجرمان عملکرد وزارت اطلاعات بهتر از قبل شده اما من هنوز رضایت کامل از برخورد ماموران با دستگیرشدگان ندارم. گزارش‌هایی که در این زمینه به من رسیده مطلوب نیست و آقای علوی باید این مسائل را حل کند.

دستگاه های اطلاعاتی دیگر باید خود را با وزارت اطلاعات هماهنگ کنند. این یک قانون است.
روحانی در دفاع از بطحایی
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۱۹
رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من همانطور که انتظار دارم همه 17 وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد کسب کنند، برای وزارت آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم؛ چراکه دلم می‌خواهد وزیر این وزارتخانه بسیار قوی و با حمایت نمایندگان و مجلس مسئولیت بسیار سخت و پیچیده آموزش و پرورش را برعهده بگیرد.
از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌خواهم که کاری کند که خروجی آموزش و پرورش بعد از 12 سال با گذشته متفاوت باشد.
تذکر لاریجانی برای رعایت نظم
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۰:۱۶
در حالی که جلسه امروز مجلس با ۲۳۴ نماینده کار خود را آغاز کرد، همزمان با گشایش درب ورودی خبرنگاران به صحن علنی مجلس و در لحظه آغاز رسمی صحن علنی روحانی، به همراه ۱۷ وزیر و همراهانش در صحن حضور داشتند.

رییس جمهور از ابتدای نشست امروز در سخنانی دفاعیات کلی خود از کابینه را آغاز کرده و هم اکنون نیز در حال سخنرانی است.

در این میان در دقایق ابتدایی سخنرانی روحانی با توجه به اینکه نمایندگان باید اسامی خود را برای سخنرانی به عنوان موافق و مخالف کلیت کابینه اعلام کنند در گوشه‌گوشه صحن گروه‌های مختلفی از نمایندگان تجمع کرده و مشغول انجام هماهنگی‌های لازم بودند که این مسئله منجر به برهم خوردن نظم جلسه در دقایق ابتدایی شد و علی لاریجانی رئیس مجلس به آنها تذکر داد که روی صندلی‌هایشان بنشینند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید