4 قدم ساده برای عوض کردن لاستیک پنچرشده

4 قدم ساده برای عوض کردن لاستیک پنچرشده

صدای تق‌تق به گوش می‌رسد، کنترل خودرو سخت می‌شود و اتومبیل تمایل به انحراف پیدا می‌کند. این‌ نشانه‌ها به ما می‌گویند که احتمالا پنچر کرده‌ایم!

کد خبر : ۴۱۸۷۸
بازدید : ۴۸۶۱
4 قدم ساده برای عوض کردن لاستیک پنچرشده
صدای تق‌تق به گوش می‌رسد، کنترل خودرو سخت می‌شود و اتومبیل تمایل به انحراف پیدا می‌کند. این‌ نشانه‌ها به ما می‌گویند که احتمالا پنچر کرده‌ایم!

شاید تصور خیلی از ما از یک راننده‌ی واقعی، فردی با دست‌فرمان تند و تیز و پارک دوبل‌های چند سانتی‌متری باشد! اما لزوما این‌طور نیست؛ چراکه یک راننده‌ی واقعی بجز داشتن مهارت رانندگی و رعایت قوانین و فرهنگ درست آن، باید در نگهداری صحیح اتومبیل کوشا باشد و بتواند از پس مشکلات احتمالی خودرو بربیاید. یکی از این مشکلات احتمالی، پنچرشدن است. امروز قصد داریم به ۴ قدم ساده برای تعویض لاستیک پنچر شده بپردازیم.

اول از همه، بهتر است همیشه قبل از حرکت با اتومبیل، وضعیت لاستیک‌‌ها را چک کنید تا از بروز مشکل احتمالی جلوگیری کرده باشید؛ بدین شکل که مطمئن شوید تک‌تک تایرها فشار باد مناسبی دارند، مانعی زیر چرخ‌ها قرار ندارد و بعضا در زمستان، حیواناتی مثل گربه و کبوتر از سرما به زیر چرخ‌ها پناه نبرده باشند. با این حال اگر در طول رانندگی، متوجه نشانه‌های احتمالی پنچر شدن اتومبیل‌تان شدید، بهتر است به‌جای استرس و نگرانی، آرامش خود را حفظ کنید و تنها روی راه‌ حل مناسب و ساده جهت حل مشکل به وجود آمده تمرکز کنید.

۱- اتومبیل را در جای مناسب و ایمن پارک کنید
اولین قدم این است که سرعت اتومبیل را کم کنید و فرمان را محکم نگه دارید تا کنترل اتومبیل به خوبی در دستتان باشد. با زدن راهنمای سمت راست، آهسته و با احتیاط به سمت کناره‌ی جاده تغییر مسیر می‌دهید.
4 قدم ساده برای عوض کردن لاستیک پنچرشده

حالا باید به فکر پیدا کردن جای مناسب برای پارک کردن اتومبیل باشید. آمار نشان می‌دهد، سالانه افراد بسیاری به دلیل پارک نامناسب در جای شلوغ و خطرناک، جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین بهتر است در جای خلوت، ایمن و مطمئن پارک کنید تا احتمال تصادف و ایجاد ترافیک به کم‌ترین حد ممکن برسد. در جایی که هموار و بدون شیب باشد، اقدام به تعویض تایرها کنید؛ چراکه احتمال سُر خوردن ابزار و در رفتن جک از زیر اتومبیل در سراشیبی و سربالایی‌ها وجود دارد. این نکته را هم درنظر داشته باشید که نباید برای پیدا کردن جای پارک مناسب، با اتومبیل پنچر شده مسافت زیادی را رانندگی کنید؛ چراکه هدایت اتومبیل در این وضعیت سخت و خطرناک است و احتمال صدمه به رینگ و لاستیک هم وجود دارد.

۲- از ثابت بودن خودرو مطمئن شوید و اقدامات ایمنی را انجام دهید
پس از پارک اتومبیل در جای ایمن و مناسب، باید مطمئن ‌شویم که خودرو باید در وضعیت ایستایی قرار داشته باشد و به هیچ‌وجه حرکت نکند.
4 قدم ساده برای عوض کردن لاستیک پنچرشده

به همین منظور، ترمز دستی را بکشید و اگر اتومبیل‌تان دنده دستی باشد، دنده را در وضعیت خلاف شیب ( دنده ۱ یا R) و اگر اتوماتیک است، در حالت P (پارک) قرار ‌دهید. درضمن توصیه می‌شود که درصورت وجود تکه سنگی در نزدیکی خود، آن در زیر چرخ‌ها قرار دهید تا از هرگونه حرکت احتمالی اتومبیل جلوگیری شود. فلاشر اتومبیل را روشن کنید و مخروطی، مثلث هشدار و شبرنگ را در فاصله‌ای مناسب (بین ۱۰ تا ۱۵ متر از اتومبیل) قرار ‌دهید. ممکن است اقدام آخر غیرضروری به نظر برسد اما این بخشی از تعریف رفتار صحیح و با فرهنگ استفاده از اتومبیل است.

۳) پیچ‌ها را باز کنید و جک بزنید
حالا باید لوازم مورد نیاز برای تعویض تایر یعنی لاستیک زاپاس، جک و آچار چرخ را از صندوق اتومبیل دربیاورید. از این‌جا باید خودتان را برای یک ماجراجویی هیجان‌انگیز با دستانی سیاه و کثیف آماده کنید!
4 قدم ساده برای عوض کردن لاستیک پنچرشده

اگر اتومبیل‌ قالپاق دارد، آن را از روی چرخ باز کنید و پیچ‌های لاستیک پنچر شده را نیم‌ دور با آچار چرخ مخصوص به‌صورت پادساعتگرد (عکس حرکت عقربه‌های ساعت) فقط شل کنید (نباید کامل باز کنیم). دلیل شل کردن پیچ‌های چرخ در این مرحله این است که در این وضعیت، شل کردن آن‌‌ها راحت‌تر از زمانی است که اتومبیل روی جک قرار دارد.
هنگامی که خودرو روی جک قرار دارد، این کار هم خطرناک است که بر اثر ضربه و زور زیاد برای باز کردن پیچ‌های سفت شده، اتومبیل حرکت کند و هم امکان دارد با چرخش آزادانه‌ی تایرها‌، انرژی و زمان بیشتری از ما گرفته شود. از آن‌جایی که احتمال دارد پیچ‌ها بسیار محکم و سفت بسته شده‌ باشند، برای باز کردن آن‌ها بهتر است از دیلم استفاده کنید تا گشتاور و قدرت شما را برای چرخاندن پیچ‌ها، بیشتر کند.

پس از شل کردن پیچ‌های چرخ، نوبت جک زدن است. خودروسازها در دفترچه اتومبیل، محل مناسب جک زدن را مشخص کرده‌اند. معمولا جک در داخل شکاف زیر بدنه اتومبیل قرار می‌گیرد. جک‌ها مدل‌های مختلفی دارند که متداول‌ترین آن‌ها با چرخاندن اهرم به سمت بالا کشیده می‌شوند. جک را باید تا جایی بزنیم که اتومبیل با حفظ تعادل، به سمت بالا کشیده شود و لاستیک‌ها از زمین جدا شوند.
4 قدم ساده برای عوض کردن لاستیک پنچرشده

۴) لاستیک زاپاس را جایگزین تایر پنچر شده کنید
پس از باز کردن قالپاق، شل کردن پیچ رینگ‌ها و جک زدن، نوبت به تعویض تایرها می‌رسد. حالا پیچ‌های چرخ‌‌ را کاملا باز‌کنید و در جایی مطئن قرار ‌دهید تا گم نشوند و سُر نخورند. در تمام مراحل یادمان باشد که نباید زیر اتومبیلی که روی جک قرار دارد، برویم. دلیل آن هم واضح است؛ اگر به هر دلیلی جک در برود، ما با حفظ فاصله‌ی مناسب از آسیب جانی مصون هستیم. بعد از باز کردن تمام مهره‌های چرخ، تایر پنچر شده را در آورید. اگر تایر سفت و چسبیده بود، با چند ضربه می‌توانید آن را از جا دربیاورید. حالا نوبت جا انداختن تایر زاپاس است.

یادتان باشد که تایرها به دلیل اصطکاک زیادی که با زمین دارند، احتمال دارد گرم شده باشند. پس قبل از تماس با تایر پنچر شده، حواستان به این موضوع باشد. تایر زاپاس را روی پیچ چرخ قرار دهید و مهره‌های چرخ را به‌طور ضربدری ببندید. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمام پیچ‌ها به‌طور کامل سفت شده باشند. پس از تعویض تایرها، جک را پایین می‌آوریم تا لاستیک‌ها به زمین برسند. حالا این بار با آچار چرخ دوباره مهره‌ها را سفت ‌کنید تا از بسته شدن قطعی آن‌ها، اطمینان حاصل کنید. بعد از اطمینان از موقعیت محکم پیچ‌ها، جک را از زیر چرخ بیرون ‌آورید و قالپاق را نصب ‌کنید.

یادتان باشد که این پایان کار نیست. شما باید به اولین تعمیرگاه جهت تعمیر لاستیک آسیب دیده یا خرید تایر نو و تعویض زاپاس با آن‌ مراجعه کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید