کوچ ابدی پدر شاسی‌بلندها

کوچ ابدی پدر شاسی‌بلندها

مارتین شور روزنامه‌نگار اقتصادی و خودرونویس، درباره رابرت لون و طرز کار او می‌گوید : «در دیداری که در دهه 1960 برای نخستین بار با او داشتم، از دقت بالای او و مداومتش روی یک هدف شگفت‌زده شدم. لون در هنگام کار به شدت روی هدف خود متمرکز می‌شد و با تمام انرژی برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کرد»

کد خبر : ۴۱۹۳۵
بازدید : ۲۵۲۶
فرادید | هنگامی که کمپانی آمریکن‌موتور به اندازه کافی پول نداشت تا هزینه تست‌های اولیه جیب چروکی را به عنوان نخستین اس‌یو‌وی مدرن جهان بپردازد و به جمع‌بندی نهایی برای ساخت این خودرو برسد، این رابرس سی لون بود که با جسارت تمام چروکی را در دامنه‌ای 10 هزار کیلومتری به کمک تیم مهندسی خود به کار گرفت تا میزان انعطاف‌پذیری، استحکام شاسی و دوام این خودرو در حد و اندازه‌ای قابل قبول باشد. با این کار خلاقانه اما طاقت فرسا بود که چروکی پای به دنیا گذاشت و اعتبار امروز را بی هیچ شکی مدیون مردی است که روز گذشته در 92 سالگی در سانتاباربارای آمریکا فوت کرد.
کوچ ابدی بابای شاسی‌بلندها
به گزارش فرادید، لون که زمانی یکی از طراحان برجسته جهان بود و همه از او به عنوان پدر فورد جی‌تی40 سوپراسپورت افسانه‌ای یاد می‌کنند، کسی بود که به نوعی مبدع شاسی نردبانی محسوب می‌شود و با خلق این ایده، جسارت بالایی از خود نشان داد. وی با آگاهی از استحکام بالای این نوع شاسی برای خودروهای بیابانی، به خوبی از توان جذب بالای ضربات توسط این نوع شاسی که به یک بدنه متحرک جوش می‌خورد، آگاه بود و با پافشاری خود بر این ایده، عصر جدیدی از صنعت خودروسازی را با تولد نخستین شاسی‌بلند مدرن یعنی جیپ چروکی مدل 1983 رقم زد.
کوچ ابدی بابای شاسی‌بلندها
او که سال گذشته همین موقع در مصاحبه‌ای با اتوموتیو نیوز آمریکا از ماجرای طراحی و ساخت چروکی روایتی جذاب ارائه کرده بود، مهم‌ترین دلیل تغییر نگرش خود در ساخت چروکی در مقایسه با شاسی‌بلندهای اولیه را بحران‌های نفتی دهه 70 و نیز افزایش قیمت سوخت عنوان کرد. لون دلیل انتخاب این نوع شاسی را مقاومت و استحکام بیشتر در عین وزن کمتر عنوان کرد و گفت : «چروکی با این ترکیب جدید خودرویی اقتصادی‌تر، قوی‌تر و در عین‌حال قدرتمندتر بود.
کوچ ابدی بابای شاسی‌بلندها
به لطف همین عامل و به کارگیری یک موتور کم‌حجم‌تر 4 سیلندر و 2.5لیتری، چروکی توانست در هر صد کیلومتر مصرفی معادل 8 تا 10 لیتر داشته باشد که در آن زمان هم‌اندازه یک سدان متوسط شهری بود و فاکتوری مهم برای خریداران خودروهای اقتصادی به حساب می‌آمد.» جالب است که استقبال از این خودرو به حدی بود که کریسلر مالک آمریکن موتور، جیپ و دوج در عرض کمتر از چند سال بیش از سه میلیون دستگاه از انواع چروکی را به فروش رساند و تا 2001 نیز آن را در برخی کشورها مونتاژ نمود. مارتین شور روزنامه‌نگار اقتصادی و خودرونویس، درباره رابرت لون و طرز کار او می‌گوید : «در دیداری که در دهه 1960 برای نخستین بار با او داشتم، از دقت بالای او و مداومتش روی یک هدف شگفت‌زده شدم. لون در هنگام کار به شدت روی هدف خود متمرکز می‌شد و با تمام انرژی برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کرد.»
کوچ ابدی بابای شاسی‌بلندها
گرچه همه دلایل موفقیت چروکی در آن دوره را به مجهز بودن این خودرو سیستم چهار چرخ محرک و موتوری کم‌مصرف ربط میدهند اما حالت کراس‌اوور مانند این خودرو، جادار بودن، ارتفاع اندک بدنه و راحتی سوار شدن، گنجایش بالای اتاق و صندوق بار در کنار دوام بالا باعث شد تا چروکی بسیاری از رکوردهای این کلاس را در زمینه فروش جابجا کند و به الگویی برای ساخت مدل های اینچنینی در مقایسه با دو خودروی هم‌رده فورد برونکو و رنجروور تبدیل شود. در عین حال کریس تئودور معاون اجرایی اسبق کریسلر که زمان در آمریکن موتور با لون همکار بوده، درباره شاسی ابداعی چروکی می‌گوید : این قاب در مقایسه با شاسی‌های متعارف در آن دوره حدود 200 کیلوگرم سبک‌تر بود و همین عامل به برگ برنده چروکی در آن دوره تبدیل شد.
کوچ ابدی بابای شاسی‌بلندها
ربرت سی لون که سال 1925 در ریچموند انگلستان دیده به جهان گشود، در کالج مهندسی هوا فضای کینگستون تحصیل کرد و پس از یک دوره موفق در آستون‌مارتین، به عنوان مهندس و طراح در سال 1953 به فورد پیوست. وی یکی از کسانی بود که مستقیما در ساخت سدان کوچک آنگیلا دست داشت. این خودرو که محصولی مردن با ظاهری متفاوت زا خودروهای آمریکایی بود، برای نخستین بار باعث نفوذ گسترده فورد در بازار اروپا و انگلستان شد. او با این اقدام شایسته ارتقا یافت و به زودی به عنوان مدیر بخش طرح‌های پیشرفته شرکت فورد مستقیما هدایت پرويه فورد موستانگ و خودروی افسانه‌ای جی‌تی40 را بر عهده گرفت.
کوچ ابدی بابای شاسی‌بلندها
فورد با این خودرو در سال 1966 به حاکمیت مطلق فراری در مسابقات 24 ساعته لمانز آلمان پایان داد و سوپراسپورتی متفاوت را راهی بازارهای جهانی کرد که به راحتی با محصولات فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی رقابت می کرد. آخرین سمت وی در فورد معاونت بخش مهندسی خودروهای مسابقه‌ای بود که نتیجه آن موستانگ 429 بود. وی در 1971 پس از شهرت بالایی که از قبل به دست آورده بود، به عنوان معاون برند تازه تاسیس جیپ از سوی آمریکن‌موتور انتخاب شد و بعد از چند سال به خلق مدل چروکی دست زد. یکی از ابداعات جالب وی در طراحی جیپ چروکی، ظاهر نیمه چوبی بدنه این خودرو بود که در زمان خود به شدت مورد توجه قرار گرفت.

شور روزنامه‌نگار خودرکوچ ابدی بابای شاسی‌بلندها ویی که از نزدیک با رابرت لون در ارتباط بود درباره روزهای آخر زندگی این مهندس افسانه‌ای می‌گوید: «لون تا اواخر 2015 و زمانی که مجبور شد گواهینامه خود را تحویل دهدف همواره با یک جیپ چروکی قرمز و سفید رفت و آمد می‌کرد. وی حقیقتا عاشق جیپ بود و تا قبل از سکته مغزی خود در زمستان 2015، هیچ‌گاه رانندگی را با یان خودرو ترک نکرد».
کوچ ابدی بابای شاسی‌بلندها
راج نایر رییس شاخه آمریکای شمالی فورد پس از شنیدن خبر فوت رابرت لون گفت :‌« امروز ما رهبر تیم طراح فورد جی‌تی40 را برای همیشه از دست دادیم اما به خاطر عظمتی که برای ما به امغان آورد، از او سپاسگزاریم. میراث او قطعا تا ابد برای فورد باقی خواهد ماند چرا که رابرت لون خالق خودرویی بود که در دهه 60 میلادی به یک افسانه واقعی بدل شد و این عظمت ادامه دارد به طوری که حتی هم‌اکنون نیز فورد جی‌تی40 محصولی استثنایی است».

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید