چرا گاهی احساس پوچ بودن می‌کنیم؟

چرا گاهی احساس پوچ بودن می‌کنیم؟

به گفته‌ی دکتر مارگارت پاول، احساس خالی بودن از درون، حالتی از ذهن است که به دلیل نداشتن عشق به خود، ایجاد می‌شود. وقتی خودتان را دوست ندارید، به احساسات خود توجهی نمی‌کنید و همیشه سعی دارید از سوی دیگران، توجه و تائید دریافت کنید.

کد خبر : ۴۲۹۰۶
بازدید : ۴۳۸۲
به گفته‌ی دکتر مارگارت پاول، احساس خالی بودن از درون، حالتی از ذهن است که به دلیل نداشتن عشق به خود، ایجاد می‌شود. وقتی خودتان را دوست ندارید، به احساسات خود توجهی نمی‌کنید و همیشه سعی دارید از سوی دیگران، توجه و تائید دریافت کنید.

زمانی را تصور کنید که در حال جدال با احساس پوچی و بی‌هدفی هستید یا سعی می‌کنید به آن بی‌توجهی کنید. هر چند تا حدودی می‌دانید از چه چیزی لذت می‌برید، از زندگی چه می‌خواهید و دوست دارید در آینده به کجا برسید، اما همچنان با احساساتی مکرر از تنهایی و بیهودگی دست و پنجه نرم می‌کنید. وقتی می‌گویید احساس تهی بودن می‌کنم، دقیقا یعنی چه؟

احساس تهی بودن از درون، یعنی خودتان را دوست ندارید
به گفته‌ی دکتر مارگارت پاول، احساس خالی بودن از درون، حالتی از ذهن است که به دلیل نداشتن عشق به خود، ایجاد می‌شود. وقتی خودتان را دوست ندارید، به احساسات خود توجهی نمی‌کنید و همیشه سعی دارید از سوی دیگران، توجه و تائید دریافت کنید.

همه‌ی افراد، پُر از توانایی‌های بالقوه و ابتکار هستند، اما همه‌ی آنها از این توانایی استفاده نمی‌کنند و برای همین انرژی و وقت خود را هدر می‌دهند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد سعی می‌کنیم این احساس خلاء را با غذا، روابط، کار و چیزهایی که قرار است حواس‌مان را پرت کنند، پُر می‌کنیم.

چرا گاهی احساس پوچ بودن می‌کنیم؟
درک ِ تهی بودن، به ما یاد می‌دهد احساسات درونی خود را بشناسیم
برای اینکه بتوانیم راه حلی برای این مشکل پیدا کنیم، باید یاد بگیریم احساس تهی بودن‌مان را تشخیص داده و درک کنیم. در اینجا نگاهی داریم به متداول‌ترین علامت‌های احساس پوچی و بی‌ارزش بودن:
  • نمی‌دانید چه جور آدمی هستید و هدف‌تان در زندگی چیست؛
  • پُر از افکار منفی هستید؛
  • همیشه دنبال تصدیق و تا‌ئید دیگرانید؛
  • و نمی‌دانید احساسات خود را چطور توضیح دهید.
گاهی احساس پوچی چیزی شبیه یک سیاه‌ چاله یا جاروبرقی در درون است
مهمترین چیزی که باید بدانید این است که احساس پوچی، حالتی از کمبود است. بیشتر افرادی که از حس مزمن بی‌ارزشی و تهی بودن رنج می‌برند والدینی داشته‌اند که قادر به برقراری رابطه با آنها نبوده‌اند. وقتی شما در دوران کودکی، عشق و توجه کافی دریافت نکنید، به این باور می‌رسید که به اندازه‌ی کافی خوب و قابل قبول نیستید.

این یعنی اینکه دلیل واقعی احساس پوچی، از فقدان ارتباط عاطفی موثر و عدم تظاهر عشق و علاقه نشات می‌گیرد. در نتیجه، این احساس می‌تواند مانند یک چمدان، همراه همیشگی سفر زندگی‌مان باشد. احساس عدم تعلق، تبدیل به نقشی ماندگار از ضربه‌‌ای دلخراش می‌شود که احساس نارحتی و رنجی مزمن ایجاد کرده و هر کاری می‌کنیم نمی‌توانیم از این حس رها شویم.

احساس تهی بودن می‌تواند منجر به افسردگی شود
هر چند این احساس برای افراد زیادی ملموس و عادی نیست، اما اگر مانند یک رمز و عقده، کشف نشده بماند و توجهی به آن نشود می‌تواند باعث بیماری‌های مزمنی چون افسردگی شود. خیلی از آنهایی که با این حس زندگی می‌کنند برای تسکین خود به الکل و مواد مخدر روی می‌آورند که حتی گاهی باعث اعتیادشان می‌شود. به همین دلیل است که باید این احساس را شناسایی کنید تا با درک علل و عوامل آن، راه حلی در پیش بگیرید.

کلید غلبه بر احساس پوچی، پیدا کردن کمبودهاست
این دیگر کاری است که خودتان باید انجام دهید اما برای اینکه این حس را بشناسید و بر آن غلبه کنید، توصیه‌های کارشناسانه‌ای داریم تا کمک‌تان کنیم کمبودهای خود را پیدا کنید.

۱. بیشتر روی خودتان تمرکز کنید
به توصیه‌ی کیتلین اسلایت، درمانگر ازدواج و خانواده، ما باید روی خودمان تمرکز کنیم و زمان بیشتری را به اندیشیدن در مورد خواسته‌های‌مان اختصاص دهیم. برای اینکه ذهن مثبتی داشته باشیم باید هر روز چند دقیقه برای مدیتیشن و ورزش وقت صرف کنیم.

ساده‌ترین راه برای ایجاد تعادل هیجانی و فیزیکی، گرفتن یک دوش آب گرم است. بسیاری از محققان ثابت کرده‌اند که دوش گرفتن و حمام کردن، فواید شگفت انگیز زیادی دارد، مانند تسکین درد، تقویت انعطاف پذیری بدن و بهبود سلامت روحی و روانی.

چرا گاهی احساس پوچ بودن می‌کنیم؟
۲. با کمک دیگران نیازهای خود را پیدا کنید
هر کسی نیازهایی دارد، اما چیزی که نیازها را دردناک می کند این است که فکر کنیم نمی‌توانیم نیازمان را برطرف کنیم. ما فکر می‌کنیم حتما باید خودمان به تنهایی جواب نیازهای‌مان را بدهیم، اما گاهی اوقات باید دست به کاری بزنیم و کسی را پیدا کنیم که نیازمان را بشناسد و کمک‌مان کند. کمک خواستن می‌تواند بسیاری از مشکلات زندگی را برطرف کند و می‌تواند اولین قدم به سمت جواب دادن به نیازها و خواسته‌های‌مان باشد.

۳. قدر داشته‌های‌تان را بدانید
یک راه دیگر برای غلبه بر احساس تهی بودن، قدردانی و با ارزش دانستن داشته‌هاست. تحقیقات علمی نشان می‌دهد سپاسگزار و راضی بودن، یک احساس بسیار مهم و مثبت است که به ما اجازه می‌دهد نگرش‌مان را گسترش داده و نسبت به خودمان هم نگاه ارزشمندتری داشته باشیم.

در نتیجه روابط اجتماعی بهتری ایجاد کرده و مهارت‌های مهمتری کسب می‌کنیم. افرادی که شاکر و قدردان هستند، از روابط خود با دوستان و خانواده نیز راضی‌تر و خوشحال‌تر بودن و استرس کمتری هم دارند. سعی کنید با دقت کردن به تمام نعمت‌هایی که در اختیار دارید، سپاسگزار باشید. یک ستایش ساده در طول روز به شما نشان خواهد داد چقدر می‌توانید انرژی مثبت خلق کنید.

۴. هرگز دست از کشف چیزهای جدید برندارید
عصب شناسان دریافته‌اند یادگرفتن یک چیز جدید، تاثیرات انگیزه بخشی مشابه دوپامین دارد که منجر به شورانگیزی می‌شود. به همین دلیل است که هر بار شما دانشی را که قبلا آموخته‌اید مرور می‌کنید، حقایق جدیدی نیز کشف می‌کنید. یک توصیه‌‌ی خوب دیگر هم اینکه محیط خود را تغییر دهید. حتی تحولات کوچکی چون تغییر نورپردازی یا دمای محیط اتاق می‌تواند یک تاثیر مثبت روی وضعیت روحی‌تان داشته باشد.

۵. اگر لازم شد از مشاور کمک بگیرید
خیلی از افراد نمی‌توانند دلیل احساس تهی بودن خود را بفهمند و فرقی هم نمی‌کند چه مدت روح و روان خود را بکاوند و دنبال سرنخ‌ها بگردند. مهم است در چنین شرایطی ناامید نشوید و یک درمانگر خوب پیدا کنید تا به شما در کشف این احساس کمک کرده و گذشته‌ها را برای‌تان کنکاش کند تا بتوانید دوباره باارزش بودن را احساس کنید.

چرا گاهی احساس پوچ بودن می‌کنیم؟
یافتن دلیل تهی بودن می‌تواند چالش برنگیز باشد و طول بکشد. اما به جای اینکه حواس‌تان را پرت کنید و با چیزهایی مثل خرید کردن، غذا خوردن، دارو و الکل به دنبال راه حل‌های موقتی بگردید، بهتر است ببینید چه چیزهایی باعث شده احساس کافی نبودن کنید.
منبع: برترین‌ها
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید