سایپا خودروساز می‌شود!

سایپا خودروساز می‌شود!

سایپا اخیرا از سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی خود برای توسعه سبد محصولاتش خبر داده و اعلام نموده به زودی براساس پلتفورم اس.پی (SP)5 مدل مختلف و کاملا جدید در انواع سدان، هاچ‌بک و کراس‌اوور معرفی خواهد کرد...

کد خبر : ۴۳۱۰۱
بازدید : ۱۴۴۶۴

سایپا خودروساز می‌شود!

فرادید | روزهای جدید صنعت خودروی ایران در راه است اما خوب و بد آن هنوز مشخص نیست. با اندکی درایت می‌توان خوشبختی، و با بی‌خیالی می‌توان از حدود 300 میلیارد تومان بودجه تحقیقاتی، تنها باد درو کرد. در کل اما سایپا و ایران‌خودرو مشغول کارند. رویکرد جدید دو شرکت توسعه برندهای ملی است. یکی از این دو از طریق همکاری با شبکه وسیع قطعه‌سازان و تاسیس چند شرکت دانش‌بنیان، و دیگری از قبل یک قرارداد 10 جانبه که یک سر آن به پینین فارینای ایتالیا و ماهله آلمان، و سر دیگر به هیوندای پاورتک کره و پانچ بلژیک وصل است، به خوبی مشاهده کرد.

سایپا خودروساز می‌شود!

به گزارش فرادید، از قرارداد 10 جانبه ایران خودرو که خبرگزاری رویترز ارزش آن را 270 میلیون دلار و نتیجه آن را ایجاد سه پلت‌فورم جدید و 21 مدل خودرو است، فعلا خبر بیشتری منتشر نشده اما سایپا اخیرا از سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومانی خود برای توسعه سبد محصولاتش خبر داده و اعلام نموده به زودی براساس پلتفورم اس.پی ( SP ) 5 مدل مختلف و کاملا جدید در انواع سدان، هاچ‌بک و کراس‌اوور معرفی خواهد کرد. در اینجا به شش نکته مهم از برنامه جدید سایپا برای بازار خودروی ایران اشاره می کنیم.

1

سایپا منطبق بر رویه جدید خودروسازان جهانی، یعنی طراحی پلتفرم‌های با قابلیت انعطاف دو مگا پلتفرم طراحی کرده که در سایز بی ( B ) و سی ( C ) با کد SP0 و SP1 نام گذاری شده و قرار است به ترتیب در دو و سه مدل، خودورهایی در قالب‌های سدان و کراس‌اوور، و هاچ‌بک تولید و عرضه کند.

2

مدیریت ارشد سایپا با تمرکز ویژه بر روی استراتژی توسعه محصول، در نظر دارد هر ساله یک محصول جدید را به بازار عرضه کند. جدیدترین خودرویی که قرار است از پلتفورم اس.پی به بازار عرضه شود خودرویی است با کد اس.پی 100 که در رده سدان های کوچک شهری هم‌ردیف محصولی مثل کیا ریو و رنو تندر90 است

3

این شرکت با کمک مالی معاونت علمی ریاست‌جمهوری موفق به توسعه آزمایشگاه های مختلف جهت بررسی محصول نهایی ازجمله آزمایشگاه حفظ عابر پیاده، تست تصادف و ارتقای آلایندگی ها به یورو 6 شده است.

4

سایپا با هدف حفظ ایمنی سرنشینان و رعایت استانداردهای جهانی، خودروهای جدید خود را بر اساس استاندارد یورو انکپ، با سطح سه ستاره نگارش 2016 طراحی کرده که بسیار سخت گیرانه‌تر از استانداردهای داخلی است و در آن علاوه بر مسایل ایمنی حین و بعد از تصادف، به هشداردهنده‌های قبل از تصادف هم‌چون سیستم ترمز اضطراری، سیستم A DAS و استفاده کرده است.

5

سایپا در کنار توجه به تولید خودروهای بنزینی روی تولید محصولات برقی نیز متمرکز شده و دو محصول را در این حوزه در دست طراحی و ساخت دارد. پروژه‌های ایکس 200 و SP0 طراحی هایی هستند که به نحوی قابلیت حرکت با نیروی برق و تبدیل به خودروی برقی را داشته و در صورت توسعه زیرساخت‌های استفاده از اتومبیل‌های برقی در ایران، قابلیت تولید ظرف 2 سال آینده را دارند.

6

برمبنای برنامه سایپا، دو درصد از کل فروش سالانه 15 هزار میلیارد تومانی شرکت قرار است صرف تحقیق و توسعه شود. این هزینه قرار است به سایپا کمک کند تا روی تولید و ابداع محصولات و روش‌های نوین طراحی خودرو متمرکز شده و سبدی گسترده و در عین حال بومی از محصولات خود را برای بازار ایران و البته بازارهای جهانی عرضه کند.

سایپا خودروساز می‌شود!

جزئیات بیشتر از پروژه سایپا sp100 (اس پی 100)

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، زمان موعود فرا رسید و نخستین خودرو مدرن و کاملا ایرانی شرکت سایپا که از اساس توسط بخش فنی مهندسی این شرکت طراحی شده در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی، و به شرکت‌کنندگان معرفی خواهد شد. این خودرو که یک سواری کوچک (C Segment) در کلاس اتومبیل‌های موفق بازار نظیر کیا سراتو، چری آریزو5 و رنو تندر90 است، با داشتن طراحی اختصاصی از پلتفرم سری اس‌پی100 سود برده که به سایپا این امکان را می‌دهد در دامنه‌ای وسیع و متنوع محصولات مورد نیاز خریداران را طراحی و تولید کند.

صحبت از استایل خودرو در‌حال حاضر‌ بسیار‌زود است چرا که هنوز هیچ تصویر کاملی از آن منتشر نشده است اما گفته‌میشود طراحان سایپا با همکاری مشاوران خارجی توانسته اند به استایلی به روز و مدرن دست یابند ضمن اینکه در بخش مهندسی و ایمنی پلت فرم فوق قادر به کسب سه ستاره ایمنی نیز میباشد که البته امتیاز بالایی برای خودروی تولیدی در سال 2018 نیست.

این اتومبیل که نخستین بار تصاویر بررسی و آزمایش‌ آن در هندوستان، توسط فرادید منتشر شد، با مشاوره شرکت‌های بزرگ خودروسازی نظیر رنو نیسان و پژوسیتروئن تهیه و تولید شده و به آخرین فناوری‌های رفاهی و ارتباطی این صنعت در کابین خود مجهز است. سدان مدرنSP100 که فعلا نامی برای آن انتخاب نشده،خوشبختانه تست‌های ایمنی و مقاومت را هم در چند موسسه بین المللی از جمله انکپ (NCAP) با موفقت نسبی و کسب سه ستاره از 5ستاره کامل پشت سر گذاشته و احتمالا با تجهیز به بسته‌های آپشنال ایمنی امکان افزایش سطح ایمنی را هم دارد.

مدیران شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرده‌اند برای محصول جديد SP100امكانات و ويژگي‌هاي مدرنیاعم از رفاهی، ایمنی و ارتباطی تدارک دیده شده که از جمله آنها می‌توان به فرمان برقي، ترمز اضطراري وسیستم اي‌بي‌اس (ABS)، سيستم كنترل پايداري(ESC)، سانروف، شش كيسه هوا، ايمني عابر پياده، مانيتور نمايش اطلاعات خودرو، سنسور پارك و دوربين عقب، كروز كنترل، سيستم تهويه اتوماتيك و... اشاره کرد.

با اینکه هنوز چیزی در خصوص قیمت سدان مدرن SP100اعلام نشده اما طبق برخی شنیده‌ها، بهای این مدل بین 75 تا 100 میلیون تومان خواهد بود. سایپا اعلام کرده در صورت تامین بودجه و سرمایه لازمو البته تقاضای بازار،نسخه‌های هاچ‌بک و کراس‌اوورهمین پلتفرم را نیز در دستور کار خود برای تولید انبوه قرار خواهد داد.

با خروج شرکت‌های خودروسازی از بازار ایران، تولید محصولات ملی با پلتفرم‌های جدید می‌تواند خلا مدل‌های جذاب خارجی را تا حد زیادی برای مصرف‌کنندگان ایرانی که قدرت خرید متوسط رو به بالایی دارند پرکند. گفته می‌شود استفاده از موتورهای 3سیلندر توربو و مدرن در دامنه قدرت 120 تا 160 اسب بخار باعث خواهد شد تا سدان مدرن SP100 بتواند به راحتی با رقبای گرانتر از خود نیز به رقابت بپردازد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید