بحران سوریه؛ این‌بار در سوچی

بحران سوریه؛ این‌بار در سوچی

هنوز زمان دستیابی به راهکار نهایی نرسیده و در این میان نکته بسیار مهم این است که پوتین و اردوغان هم‌زمان به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راهکار برون‌رفت از بحران سوریه فقط از طریق دیپلماتیک امکان‌پذیر است.

کد خبر : ۴۶۱۲۷
بازدید : ۱۳۹۵
سوریه این‌بار در سوچی
القدس العربی | رؤسای‌جمهوری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به منظور یافتن راهی برای پایان‌دادن به بحران شش‌ساله سوریه، روز چهارشنبه گفت‌وگوهای خود را ادامه می‌دهند.
شهر سوچی روسیه میزبان این دور از گفت‌وگوهای سه‌جانبه است که قرار است در آن روی موضوعات مهمی، از جمله بحران دو شهر ادلب و عفرین و نیز یافتن راهکار سیاسی به‌جای نظامی متمرکز شود تا این‌چنین مقدمات نگارش فصل آخر این بحران ازسوی کشورهای یادشده فراهم شود.
در عرف سیاسی چنین مرسوم است که پیش از نشست سران، وزیران خارجه گرد هم آیند تا رویکردهای کشورهایشان را به بحث و گفت‌وگو بگذارند. در همین راستا بود که وزیران خارجه سه کشور دیروز در شهر ساحلی آنتالیای ترکیه با یکدیگر دیدار کرده و مفاد نشست روز چهارشنبه را به اشتراک گذاشتند.
گرچه مراکز تصمیم‌گیری این سه کشور بر ضرورت اتخاذ گام‌های اجرائی برای پایان‌دادن به بحران سوریه تأکید دارند، اما پرواضح است که در موضوعات مهمی، از جمله برچیدن گروه‌های تروریستی در ادلب و اجازه به نیروهای ترکیه برای ورود به شهر عفرین، توقف بمباران و یافتن راه انتقال سیاسی قدرت و موافقت با حضور نمایندگان کُرد به شیوه‌ای که آنکارا دلخور نباشد، سخت با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند.
در همین حال و بنا به باور آگاهان سیاسی، با وجود پیچیدگی‌های بحران سوریه که هرروز بازیگران جدیدی به فهرست این بحران افزوده می‌شوند، اما هنوز زمان دستیابی به راهکار نهایی نرسیده و در این میان نکته بسیار مهم این است که پوتین و اردوغان هم‌زمان به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راهکار برون‌رفت از بحران سوریه فقط از طریق دیپلماتیک امکان‌پذیر است و گفت‌وگوهای طرفین این بحران با نظارت سازمان ملل متحد کم‌کم آغاز می‌شود.
شاهد این گمانه‌زنی، تصریحات اخیر پوتین و اردوغان است که هریک جداگانه بار‌ها از امکان تبدیل‌شدن راهکار نظامی به سیاسی سخن گفته‌اند. چنین رویکردی از سوی مسکو از توافق ضمنی بین آمریکا و روسیه حکایت دارد که تاریخ آن به سفر آسیایی چندی پیش دونالد ترامپ بازمی‌گردد که هر دو با صدای بلند فریاد زدند؛ راه‌حل نظامی هرگز.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید