هنرپیشه‌هایی که اعتبار سینما را نشان می‌دهند

هنرپیشه‌هایی که اعتبار سینما را نشان می‌دهند

امروز کسانی مثل نوید محمدزاده (برنده جایزه بازیگری در آسیاپاسیفیک)، شهاب حسینی و لیلا حاتمی دارند نسل تازه‌ای را نشان می‌دهند که علاوه بر کارگردانان و فیلم‌ها می‌توانند فراتر از آن باعث اتفاق مثبتی بشوند و اعتبار سینمای ایران را در سطح جهانی نشان بدهند.

کد خبر : ۴۶۳۶۵
بازدید : ۱۴۵۶
آسیاپاسیفیک جایگاه هنری ما را تثبیت می‌کند
مصطفی جلالی‌فخر، منتقد | حضور بین‌المللی سینمای ایران در هر زمینه‌ای به نفع سینمای ما تمام می‌شود؛ هرچه جوایز معتبرتر باشد، این اعتبار هم بیشتر خواهد شد.
از‌آنجا‌که جایزه آسیاپاسیفیک در کلیت خود تأثیر منطقه‌ای دارد، جایگاه هنری ما را در منطقه تثبیت می‌کند و بیشتر نشان داده می‌شود؛ برای همین هرچه بیشتر این نوع جوایز را برنده بشویم، این خود باعث دیده‌شدن سینمای ما در جهان خواهد شد.
ایران در این سال‌ها، در آسیا و خاورمیانه درواقع به لحاظ دریافت جایزه و حضور بین‌المللی رتبه اول را دارد و حتی از ژاپن که دارای سینماگرانی بزرگ در تاریخ سینما‌ست، ما جلوتر هستیم.
نه‌تنها در زمینه هنر که همه جوایز بین‌المللی ما می‌تواند بخشی از دیپلماسی ما باشد که با هوشمندی می‌توانیم در آن‌ها برای ایجاد جایگاه و مراودات بین‌المللی ایران استفاده کنیم؛ بنابراین هرچه حضور ما در زمینه هنر ورزش و فرهنگ بیشتر باشد، در دنیا می‌توانیم شاهد بیان گفت‌وگوی بهتری باشیم و این می‌تواند بخشی از دیپلماسی ما به شمار آید.
این جوایز و اعتبارات بین‌المللی در یک زنجیره متقابل بین تمام کشور‌ها باعث اعتبار بیشتر ایران می‌شود. از سوی دیگر می‌بینیم که در این سال‌ها بازیگری در سینمای ما نیز با جوایز بیشتری روبه‌رو شده که این اتفاق خوبی است و بیانگر این نکته است که سینمای ما در زمینه جزئیات خیلی بیشتر رشد داشته و همچنین در زمینه تکنیکال هم این پیشرفت بسیار مشهود است.
به‌همین‌دلیل حتی در فیلم‌های متوسط هم شاهد بازیگری درخشان هستیم و برخی از فیلم‌برداری‌های ما درخشان در حد استانداردهای بین‌المللی است و حتی در همان فیلم‌های متوسط شاهد این فیلم‌برداری‌های درخشان هستیم. چنان که فیلم‌برداری فیلم «خفه‌گی» می‌تواند در دنیا مطرح بشود و حتی جایزه بگیرد.
این پیشرفت‌ها امیدوارکننده است و این نکته را یادآوری می‌کند که در زمینه کارگردانی و تهیه‌کنندگی هم باید پیشرفت بکنیم؛ چنان که در آغاز سینما ما به دلیل داشتن کارگردان‌های شاخص که فیلم‌هایشان روایت مستقیمی نداشت، در سطح بین‌المللی مطرح شد؛ اما امروز سینمای ما حرفه‌ای شده و به‌همین‌دلیل نیز در جشنواره‌ها به اجزای فیلم با همان دقت نگاه می‌شود و ما باید از این قابلیت بیشتر استفاده کنیم.
این همان نگاه کمکی است که کمک به رشد بهتر سینمای ایران می‌کند. امروز کسانی مثل نوید محمدزاده (برنده جایزه بازیگری در آسیاپاسیفیک)، شهاب حسینی و لیلا حاتمی دارند نسل تازه‌ای را نشان می‌دهند که علاوه بر کارگردانان و فیلم‌ها می‌توانند فراتر از آن باعث اتفاق مثبتی بشوند و اعتبار سینمای ایران را در سطح جهانی نشان بدهند
این دوستان باید بدانند که این می‌تواند هم جایگاه آن‌ها را بالاتر ببرد و هم ملت ایران را فراتر از آن نمایندگی کنند؛ بنابراین رفتار، پوشش و عملکرد آن‌ها می‌تواند در ایران تسری پیدا کند و به نظرم باید این موقعیت را ارج بنهند و از آن مراقبت کنند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید