واردات خودرو زیر تیغ انحصار!

واردات خودرو زیر تیغ انحصار!

گفتگوی فرادید با مقامات مسئول این حوزه در وزارت صنعت خبر از عدم تایید رسمی افزایش تعرفه واردات می‌دهد به طوری که علی علی آبادی مدیرکل دفتر مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تایید ارائه یک مجموعه پیشنهاد از سوی این وزارتخانه به دولت، هیچ یک از اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و به طور خاص، رقم جدید تعرفه‌های تجاری را تایید و یا تکذیب نکرد.

کد خبر : ۴۶۷۵۵
بازدید : ۴۳۶۲

فرادید | اتفاقات بد برای بازار خودروهای وارداتی به سرعت در حال رقم خوردن است و شرایط ملتهبی بر این بخش از تجارت کشور حاکم کرده است. در بررسی شرایطی که موجبات رشد قیمت‌ها و آشفتگی بازار را در بخش خودروهای وارداتی پدید آورده، چند عامل نقشی پررنگ‌تر از بقیه دارند اما مهم‌ترین نقش را قطعا انتشار خبرهای متعدد، ضد و نقیض و البته متعدد درباره افزایش تعرفه واردات برعهده دارد.

ب ه گزارش فرادید، این در حالی است که بسته شدن سایت ثبت سفارش و به خطر افتادن بخش عظیمی از سرمایه‌های مادی و معنوی واردکنندگان رسمی و غیر رسمی خودرو موجب شده تا تلاش برای به حداقل رساندن ریسک کار در این بخش از سوی فعالان به رشد شدید قیمت ها منجر گردد. همچنین خبرهای متعدد از تلاش دولت برای کنترل بازار ارز دیگر موضوعی است که تاثیر مستقیمی روی واردات خودرو به عنوان دومین عامل خروج ارز از کشور داشته تا در مجموع همه لوازم التهاب بازار مهیا گردد.

واردات خودرو زیر تیغ انحصار!

اما انتشار یک جدول در خصوص نحوه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی و تایید کلیات موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو از سوی مقامات وزارت صنعت نشان می‌دهد سناریوی اصلی دولت در زمینه تغییر تعرفه‌ واردات روی آزادسازی واردات خودروهای خارجی با حجم موتور بالای 2500سی‌سی و نیز رشد تعرفه واردات خودروهای وارداتی با حجم موتور 1000 تا 2500سی‌سی است. این یعنی دولت می‌خواهد به هر طریق ممکن از واردات جلوگیری کرده و بازار را تنها به آن گروه از خودروسازان بدهد که در ایران دست به تولید خودرو می‌زنند. بر این مبنا، گفته می‌شود تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 1000 تا 1500سی‌سی با رشدی 15 درصدی به 55 درصد رسیده است در حالی که تعرفه خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000سی‌سی با رشدی 55 درصدی به 95 درصد می‌رسد.

واردات خودرو زیر تیغ انحصار!

این رشد تعرفه‌های واردات خودرو در حالی رقم خورده که بیشترین رشد تعرفه را اتومبیل‌های وارداتی با حجم موتور 2000 تا 2500سی‌سی به خود دیده‌اند، به گونه‌ای که تعرفه واردات این محصولات با رشدی 75 درصدی، به 130 درصد رسیده است و واردکنندگان محصولات با حجم موتور بالاتر از 2500سی‌سی هم برای ورود باید 155درصد کل مبلغ ورودی خود به کشور را جهت ثبت سفارش به حساب دولت واریز کنند. یک سناریوی دیگر هم افزایش نرخ تعرفه اتومبیل‌های با حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی به بیش از 70 درصد و اخذ 125 درصد تعرفه از اتومبیل‌های لوکس بوده که هنوز این موضوع تایید یا تکذیب نشده است.

با اینکه این خبر بارها در رسانه‌های مختلف اعم از اقتصادی و سیاسی منتشر شده اما گفتگوی فرادید با مقامات مسئول این حوزه در وزارت صنعت خبر از عدم تایید رسمی افزایش تعرفه واردات می‌دهد به طوری که علی علی آبادی مدیرکل دفتر مقررات وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تایید ارائه یک مجموعه پیشنهاد از سوی این وزارتخانه به دولت، هیچ یک از اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و به طور خاص، رقم جدید تعرفه‌های تجاری را تایید و یا تکذیب نکرد و تصویب و ابلاغ هر گونه تعرفه جدید را منوط به تایید و اعلام هیئت وزیران دانست.

واردات خودرو زیر تیغ انحصار!

اما جدا از صحت و سقم افزایش تعرفه‌های ورود خودروهای خارجی در آینده نزدیک، تلاطم در بازار خودرو موجب شده تا محصولات پرطرفدار در بخش قیمت رکورد بزنند به طوری که مدل‌های فول خودروهایی اعم از ب.ام.و 730 آی، پورشه ماکان، ولوو ایکس‌سی90، میتسوبیشی اوتلندر و ب.ام.و ایکس4 با رشدی چشمگیر به ترتیب 1 میلیارد، 870 میلیون، 715 میلیون، 245 میلیون و 540 میلیون تومان قیمت خورده‌اند. قیمت کولئوس محصول شاسی‌بلند رنو هم در یک خیز چشمگیر از 235 میلیون به 285 ملیون رسیده است. سانتافه، سورنتو، توسان و اسپورتیج 4 محصول شاسی‌بلند کره‌ای هم با رشد قیمتی شدید، هم‌اینک به ترتیب 305، 330، 240 و 235 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند. تالیسمان ساخته رنو، اوپتیما محصول کیا و سوناتا سدان محبوب هیوندای هم با رشد قیمتی چشمگیر، امروز در بازار به ترتیب 235، 225 و 210 میلیون خرید و فروش شدند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید