روزهای دشوار یمن

روزهای دشوار یمن

سخنان علی عبدالله صالح در شبه‌نظامی‌نامیدن گروه‌های نظامی کمیته انقلاب یمن و اعلام آمادگی‌اش برای مذاکره با سعودی‌ها، هشدار‌ها را حول احتمال خیانت علی عبدالله صالح به صنعا و انقلاب یمن بار دیگر جدی‌تر کرد.

کد خبر : ۴۶۸۸۲
بازدید : ۱۰۸۳
روزهای دشوار یمن

در ساعت‌های نخستین بامداد روز سه‌شنبه، شبه‌نظامیان جنبش «انصارالله» که پیش‌تر به حوثی‌ها معروف بودند، جسد «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهور سابق کشور یمن را تنها با حضور پنج نفر از خانواده او به خاک سپردند.
مراسم خاک‌سپاری علی عبدالله صالح به شرطی برگزار شد که اعضای خانواده او نه‌تن‌ها تلفن‌های همراه خود را خاموش، بلکه مکان دفنش را نیز محرمانه اعلان کنند.
درهمین‌حال روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای با قلم «ریگ گلدستون» از مرگ وی به‌عنوان سرانجام خونین پنجمین دیکتاتور خاورمیانه یاد کرد و نوشت عبدالله صالح در زمانی از سوی انصارالله کشته شد که جنگ نیابتی در یمن به اوج خود رسیده و باید منتظر حوادثی به‌مراتب خونین و پرهزینه در این کشور باشیم.
در تابستان دو سال پیش توافقی میان جنبش انصارالله یمن و کنگره مردمی یمن موسوم به (موتمر الشعبی) وابسته به علی عبدالله صالح درخصوص تشکیل شورای‌عالی سیاسی یمن به تصویب رسید. هدف از تشکیل شورای یادشده این بود که تلاش‌ها برای مبارزه با تجاوز سعودی‌ها و همراهان آن‌ها هم‌افزا شود.
در توافق مقرر شد در سال اول رئیس شورای‌عالی سیاسی از انصارالله و در سال دوم از کنگره مردمی یمن انتخاب شود. تغییر رهبری شورای‌عالی سیاسی از انصارالله به جریان علی عبدالله صالح در سالگرد نخستین سال تشکیل شورای‌عالی سیاسی یمن، بهانه‌ای شد برای تشدید تنش و دمیدن رسانه‌ها بر برخی اختلافات در صنعا.
تنها چند ماه پس از این توافق رسانه‌ها و شخصیت‌ها، دو جریان حامی علی عبدالله صالح و انصارالله وارد تنش بی‌سابقه‌ای شدند. رهبر انصارالله این اتفاقات را بسیار خطرناک و توطئه سعودی‌ها برای درگیری جبهه صنعا در درون و ناامیدی مردم نامید و سعی کرد نوک انتقادات را به‌سوی عربستان‌سعودی بگیرد.
اما سخنان علی عبدالله صالح در شبه‌نظامی‌نامیدن گروه‌های نظامی کمیته انقلاب یمن و اعلام آمادگی‌اش برای مذاکره با سعودی‌ها، هشدار‌ها را حول احتمال خیانت علی عبدالله صالح به صنعا و انقلاب یمن بار دیگر جدی‌تر کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید