آیت‌الله و صنعت خودروسازی؛ از قرارداد عجیب تویوتا تا نیوپیکان

آیت‌الله و صنعت خودروسازی؛ از قرارداد عجیب تویوتا تا نیوپیکان

اواخر دولت دوم آیت الله هاشمی پروژه اولین خودروی ملی ایران کلید می خورد؛ پروژه ای که «نیو پیکان» نام داشت و با همکاری مهندسین انگلیسی، آلمانی و ایرانی در سال 1375 حتی به نمونه پروتوتایپ (پیش تولید) رسید و بنابر اعلام شرکت «ایران خودرو» قرار بود که این خودرو از ابتدای سال 77بر روی خط تولید برود. اما به دلیل هزینه سرسام آور جایگزینی قالب های جدید، نیوپیکان به تولید انبوه نرسید.

کد خبر : ۴۸۴۴۱
بازدید : ۲۰۹۰۲

فرادید | ارسلان سلیمانیان، این یک حاشیه نگاری کوتاه است از آنچه «آیت الله هاشمی رفسنجانی» با صنعت خودروسازی ما کرد. امروز 19 دی ماه اولین سالگرد وفات او است. این حاشیه نگاری را در 3 پرده بخوانید.

آیت الله و صنعت خودروسازی
پرده اول: بعد از اتمام جنگ ۸ ساله، به دلیل کاهش تولید خودرو در کشور، بازار خودرو بهشت دلالان شده بود و قیمت کف بازار خودروهای تولیدی به چندین برابر قیمت کارخانه می رسید. در این برهه با دستور مستقیم آیت الله هاشمی، «وزارت صنایع سنگین» مامور کنترل بازار خودرو شد. سالها پیش مهندس نژادحسینیان وزیر وقت نقل کرد: «من به آقای هاشمی پیشنهاد کردم که چند نفر از خودرو‌فروشان معروف پایتخت در نقاط اصلی بازار را انتخاب کنیم و روزی مثلا پنج دستگاه خودرو به آنها بدهیم، منتها با قیمتی بسیار ارزان‌تر از بازار. به هرکدام از آن ها هم مبلغی دستمزد می ‌دهیم تا به نوسان قیمت کاری نداشته باشند. آقای هاشمی هم گفتند خوب است و انجام دهید. درنهایت ما با اینکار موفق شدیم تا قیمت مدل‌هایی مانند رنو 5را به شدت پایین بیاوریم».

آیت الله و صنعت خودروسازی
پرده دوم: شنیده شده سال 1374در دولت آیت الله هاشمی، شرکت تویوتای ژاپن توسط یک فرستاده بلندپایه پیشنهادی رسمی به دولت وقت ایران می دهد که طی آن پیشنهاد می شود یکصدهزار دستگاه پیکان قدیمی و فرسوده با یکصدهزار دستگاه تویوتای مدل روز معاوضه شود. جالب اینجاست که شرکت تویوتا در قبال این معاوضه هیچ گونه مبلغی طلب نمی کند و تنها مابه التفاوت هزینه بنزین مصرفی 2سال این یکصد هزار دستگاه پیکان و تویوتا را در یک جدول زمانبندی شده می خواهد تا این معاوضه فتح البابی باشد برای همکاری بلندمدت تویوتا و ایران. نیازی به گفتن نیست که این پیشنهاد در عین ناباوری از طرف دولت ایران رد شد! نه صحت و سقم این ماجرا و نه دلیل رد شدن پیشنهاد از سوی ایران (در صورت صحت جزئیات ماجرا) هرگز مشخص نشد.

آیت الله و صنعت خودروسازی
پرده سوم: اواخر دولت دوم آیت الله هاشمی پروژه اولین خودروی ملی ایران کلید می خورد؛ پروژه ای که «نیو پیکان» نام داشت و با همکاری مهندسین انگلیسی، آلمانی و ایرانی در سال 1375 حتی به نمونه پروتوتایپ (پیش تولید) رسید و بنابر اعلام شرکت «ایران خودرو» قرار بود که این خودرو از ابتدای سال 77بر روی خط تولید برود. اما به دلیل هزینه سرسام آور جایگزینی قالب های جدید، نیوپیکان به تولید انبوه نرسید. هرچند که آن پروژه هرگز به سرانجام نرسید اما سالها بعد از دل این کار «سمند»ای خلق شد که ایران را به کشوری خودروساز با حق مالکیت مادی و معنوی برند خودروسازی، تبدیل کرد. توضیح اینکه یکی از معدود تصاویر موجود «نیو پیکان» در آرشیو تاریخ صنعت خودروسازی ایران را مشاهده می کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید