تو را می‌سپارم به دامان دریا

تو را می‌سپارم به دامان دریا

چه تقارن نامیمونی است این روزها... حال خانواده‌های سرنشینان «سانچی» را بی‌شک مادران، پدران و همسران داغدار شهدای حادثه ساختمان «پلاسکو» خوب می‌فهمند. چه کسی باور می‌کرد چند روز مانده به خاطره تلخ و فراموش نشدنی فاجعه خیابان جمهوری، «پلاسکو»یی دیگر در میان آب‌های چین، خون به دل ایران کند.

کد خبر : ۴۸۷۶۹
بازدید : ۱۵۶۹

تو را می‌سپارم به دامان دریا
رئیس جمهوری در پیامی با تسلیت درگذشت شهادت گونه سرنشینان نفتکش سانچی تأکید کرد: اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏‌های این عزیزان متمرکز باشد. در بخشی از پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی آمده است: وقوع سانحه ناگوار و دلخراش آتش‌سوزی برای کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین که موجب درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل زحمتکش آن شد، قلوب آحاد ملت ایران را محزون کرد.
اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به ملت بزرگ ایران بویژه خانواده‌های داغدیده از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و برای آن جان‏باختگان مظلوم که تلاشگران عرصه اقتدار ملی و پیشگامان اقتصاد کشور هستند، علّو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم. رئیس جمهوری در این پیام تأکید کرد: هم ‏اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏‌های این عزیزان متمرکز باشد.
وی در این پیام به همه دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارتخانه ‏های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه مأموریت داد با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تأسف‏ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده‌های آسیب‏ دیده به‏ عمل آورند. چه کابوس دردآوری است دیدن تصویر مرگ عزیزانت درمیان آهن گداخته... گفته بودند خبری از مردان دریا می‌آورند اما آتش آنقدر بیرحم بود که امان نداد... که حتی نشانی، یادگاری بیاورند...

چه تقارن نامیمونی است این روزها... حال خانواده‌های سرنشینان «سانچی» را بی‌شک مادران، پدران و همسران داغدار شهدای حادثه ساختمان «پلاسکو» خوب می‌فهمند. چه کسی باور می‌کرد چند روز مانده به خاطره تلخ و فراموش نشدنی فاجعه خیابان جمهوری، «پلاسکو»یی دیگر در میان آب‌های چین، خون به دل ایران کند.چگونه باید باور کرد پایان ماه‌ها جدایی دریانوردان ایرانی از خانواده هایشان، این چنین سخت و دردناک باشد...«سانچی» 8 روز در آتش می‌سوخت اما امید خانواده‌های دل نگران‌شان حتی یک لحظه نیزرنگ ناامیدی نگرفته بود. آنها باور داشتند که عزیزانشان بازمی گردند.ولی افسوس...

...چند روزی بود ساختمان شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی حسابی شلوغ شده بود. اما هیچ کس بلند نمی‌گریست. فریاد نمی‌کشید. تنها اشک می‌ریختند و برای نجات عزیزانشان دعا می‌کردند. اما دیروز وقتی آخرین انفجارها، نفتکش غول پیکر ایرانی را مانند گدازه‌های آتشفشانی زیر آب برد، نه فقط در دل خانواده‌های نگران ، بلکه در دل میلیون‌ها ایرانی غوغایی برپا شد. صدای گرفته زنانه‌ای در آن شلوغی فریاد زد؛ «آنها زنده‌اند. شما را به خدا نجاتشان بدهید...» زن و مرد، پیر و جوان از درد و داغ سنگین این مصیبت فریاد می‌زدند...‌ای کاش پیکر بی‌جانشان بازگردد...‌ای کاش وهزاران‌ای کاش دیگر... که دیگر هیچ التیامی مرهم داغ سنگین دل‌های داغدارشان نمی‌شود. و...

نهمین روز عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی «سانچی» ازصبح دیروزدر حالی آغاز شد که تیم تکاوران ایرانی و امداد گران چینی که پس ازساعت‌ها دریانوردی به محل فاجعه رسیده بودند، به‌دلیل انفجارهای پیاپی نفتکش فرصت ورود به کشتی غول پیکر را پیدا نکرده و نفتکش شعله ور با همه سرنشینانش در برابر دیدگان بهت زده سرنشیان کشتی‌های امدادی درمیان امواج دریا غرق شد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، شنبه 16 دی، نفتکش «سانچی» به همراه 30 سرنشین ایرانی و 2 خدمه بنگلادشی در آب‌های چین به کشتی فله بر هنگ کنگی برخورد کرد و پس از 7 روز تنها پیکر سه تن از سرنشینان و جعبه سیاه نفتکش پیدا شد. جست و جو‌ها برای تعیین سرنوشت دیگر سرنشینان با حضور کماندوهای ایرانی و نمایندگان کشور ادامه داشت. اما به‌دلیل رسیدن آتش به مخزن سمت چپ، این نفتکش با سرنشینانش در نزدیکی «اوکیناوا»ی ژاپن در آب فرو رفت.

هیچ کس در نفتکش زنده نمانده است
محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی که برای پیگیری وضعیت نفتکش ایرانی به چین سفر کرده است دیروز گفت: «با توجه به شرایط پیش آمده، جان باختن ۲۹ نفر دیگر از خدمه سرنشینان کشتی(27 ایرانی و 2 خدمه بنگلادشی) که به احتمال زیاد در نفتکش بودند، را تأیید می‌کنیم.
پیش‌تر پیکر سه نفر ازکارکنان نفتکش «سانچی» طی روزهای اخیر پیدا شده بود که به بندر شانگهای منتقل شده بودند. تکاوران ارتش صبح دیروز به نفتکش رسیدند تا با ورود به کشتی، عملیات امداد و تجسس را انجام دهند. اما به گفته رئیس سازمان بنادر و دریانوردی به‌دلیل شدت آتش، این امکان فراهم نشد و دو سوم این نفتکش به زیر آب رفت.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: متأسفانه انفجارهای متعدد موجب سوختن شدید کشتی و غرق شدن آن در دود و آتش شد و یدک کش‌های آتش‌خوار و تکاوران هم نتوانستند کاری انجام دهند. حجم شعله‌های نفتکش سانچی به قدری گسترده بود که دود و آتش اطراف نفتکش را گرفته و به هیچ عنوان نفتکش دیده نمی‌شد. در این شرایط تحت هیچ شرایطی امکان ورود وجود نداشت.
حتی تیم امداد و تجسس امکان نزدیک شدن به کشتی را هم نداشت. البته تجهیزات به اندازه کافی بود، ضمن اینکه ما درخواست فوم پاشی بیشتر هم داده بودیم. اما به هیچ عنوان امکان نزدیک شدن به نفتکش وجود نداشت.

توقف شبانه عملیات خنک‌سازی توسط چینی‌ها
محمد مهدی برومندی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیزدیروزگفت: به‌دلیل توقف عملیات اطفای حریق در شامگاه شنبه توسط چینی‌ها و ژاپنی‌ها صبح یکشنبه با حجم بسیار بالای آتش نسبت به روزهای قبل مواجه شدیم.
شنبه شب در اتاق مدیریت بحران چین با فرماندهی عملیات نشست مشترک داشتیم و تأکید کردیم کشتی‌ها و آتش‌خوارهای چینی و ژاپنی به اطفای حریق و خنک کردن نفتکش ایرانی کمک کنند تا صبح یکشنبه شرایط ورود تیم‌های امداد و تجسس فراهم شود. تأکید ما این بود که فوم لازم برای پاشیدن روی کشتی برای روز فراهم شود اما کارشناسان آنها معتقد بودند شب نمی‌توان این عملیات را انجام داد. ضمن اینکه ریختن آب روی آتش با توجه به بار کشتی ممکن بود موجب انفجار و منهدم شدن نفتکش شود.

وی افزود:‌ از 8 صبح یکشنبه، گروه ژاپنی و چینی کار را دوباره شروع کردند و حدود 300 تن فوم برای پاشیدن روی نفتکش آماده شده بود. طی چند روز اخیر موج آب سه تا 4 متر بود. تمام این شرایط گاهی عملیات را متوقف می‌کرد و چون شنبه شب عملیات متوقف شد، آتش نفتکش ادامه یافت و با حجم بسیار بالایی از آتش نسبت به روزهای قبل روبه‌رو شدیم.

حسرت تکاوران ارتش
12 نفر از تکاوران دریادل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که به فرماندهی امیر سرتیپ درخوران- فرمانده تیپ تکاوران حضرت مسلم بن عقیل(ع) نیروی دریایی ارتش- برای عملیات نجات و نفوذ به موتورخانه نفتکش سانچی راهی بندر شانگهای شده بودند، روزشنبه با یک فروند کشتی تندرو راهی 250 مایلی بندر شانگهای شده و بامداد یکشنبه به وقت تهران، به محل استقرار کشتی نفتکش رسیدند. اما با توجه به مشتعل شدن مخازن سمت چپ و فوران آتش از داخل نفتکش امکان ورودشان فراهم نشد.

هادی حق شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی دراین باره گفت: تکاوران ارتش کشور و گروه امداد ونجات چینی صبح یکشنبه پس از برگزاری جلسه‌ای تخصصی درباره نحوه ورود به نفتکش آماده عملیات شده بودند.تکاوران در 1000 متری نفتکش مستقر شدند اما با توجه به دود غلیظ وحرارت بسیاربالا، امکان ورودشان فراهم نشد.»

خدمه کشتی ساعات اولیه جان باخته بودند
راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی و سخنگوی کمیته رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: بنا بر شواهد موجود از جمله اظهارات خدمه کشتی باری چینی که با نفتکش ایرانی اصابت کرد، اطلاعات دریافتی از کشتی‌های امداد، اظهارات فرمانده چینی عملیات و بررسی تمام شواهد نشان می‌دهد کارکنان و خدمه کشتی ایرانی در ساعات اولیه حادثه به دلیل انتشار گازهای سمی و شدت انفجار، متأسفانه جان باخته‌اند. ضمن این‌که تلاش‌ها برای اطفای حریق و ورود به کشتی برای نجات پیکرهای خدمه، به رغم تمام تلاش‌ها، به دلیل انفجارهای پی در پی میسر نشد.

تا اعلام گزارش کمیته رسیدگی گمانه زنی نمی‌کنیم
علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم اظهارداشت: تلاش‌ها در حال انجام است و قبل از بازگشت نمایندگان اعزامی نباید گمانه‌زنی کرد و پس از ارائه گزارش نماینده کمیسیون امنیت، گزارش را به صحن علنی مجلس هم ارائه می‌کنیم.

نباید با نظریه‌های غیرکارشناسی چینی‌ها را زیر سؤال برد
راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: فرمانده عملیات نجات اعلام کرد که وضعیت حریق و وزش باد به‌گونه‌ای بود که امکانی برای ادامه عملیات خنک‌سازی کشتی در طول شب وجود نداشت. چینی‌ها از لحظه وقوع حادثه در محل حضور داشــــــــــــــــــتند و 110 مایل دریایی را با امکانات ویژه امدادی به‌همراه نفتکش حادثه‌دیده شناور در دریا حرکت کردند.
بنابراین نمی‌توان تنها بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها و برخی نظرات غیرحرفه‌ای نسبت به عملکرد چینی‌ها در رابطه با حادثه نفتکش سانچی قضاوت کرد.«شیه چون وی»، فرمانده چینی عملیات امداد و نجات کشتی سانچی نیزدیروز گفت: به رغم پیش‌بینی‌های قطعی ما مبنی بر جان باختن تمام دریانوردان ایرانی در همان ساعت نخست به دلیل شدت انفجار و انتشار گازهای سمی، عملیات اطفای حریق و ورود به کشتی با همه امکانات ادامه یافت.

وی صبح دیروز پیش از غرق کشتی در نشست تخصصی کمیته بحران چین با حضور «علی ربیعی» نماینده ویژه رئیس جمهوری و مسئول کمیته رسیدگی به کشتی سانچی افزود: از همان ساعت نخست انفجار جست‌و‌جوی تیم‌های امداد و نجات شروع شد.

بررسی‌های کارشناسی تیم متخصص چین نشان می‌دهد همه دریانوردان ایرانی در همان ساعت نخست انفجار، جان باخته‌اند. چراکه بالابر کشتی سانچی که از آن برای ورود به قایق‌های نجات و همچنین پریدن به دریا استفاده می‌شود پائین نیامده است و این نشان می‌دهد ملوانان ایرانی جز یک نفر، فرصت ورود به آب را نداشته‌اند. همچنین مشاهدات کشتی‌های عبوری نیز نشان می‌دهد که شدت انفجار ابتدایی به حدی بوده است که هیچ دریانوردی زنده نمانده است. به رغم این وضعیت ما همچنان به تلاش‌های خود ادامه دادیم.

نمونه‌گیری از 4 خانواده دریانوردان در فارس
دکتر غلامزاده، مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس گفت: نمونه‌گیری ژنتیک از خانواده کاپیتان و سه خدمه دیگر نفتکش حادثه دیده ایرانی در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی قانونی فارس صورت گرفت. پس‌ از یافتن پیکر ۳ نفر از خدمه کشتی ایرانی جهت بررسی و احراز هویت اجساد می‌بایست از خانواده تمامی ۳۲ خدمه کشتی نمونه ژنتیکی اخذ شود که در همین راستا و پس از هماهنگی بعمل آمده بین سازمان پزشکی قانونی کشور و سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در استان های فارس و تهران انجام شد.

ربیعی: با کورسوی امید عازم چین شدیم
رئیس کمیته رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی نیز دیروز به‌ دنبال اطلاع ازغرق شدن نفتکش گفت: از روز اول چینی‌ها به ما اعلام کردند که از نظر آنان هیچ کدام از خدمه کشتی زنده نیستند، با این حال با کورسوی امید راهی چین شدیم و از هیچ اقدامی دریغ نکردیم.«علی ربیعی» روز یکشنبه و دقایقی پس از غرق شدن کشتی سانچی اظهار داشت: علاوه بر چینی‌ها، کارشناسان هم اغلب معتقد بودند که هیچ کدام از دریانوردان زنده نیستند اما با این حال ما به خاطر ذره‌ای امید، همه اقدامات را انجام دادیم و آرزویمان این بود که حتی یکی دو نفر را به سلامت به دست بیاوریم.
نماینده رئیس جمهوری و رئیس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی افزود: تلاش ما این بود که حداقل عملیات را به گونه‌ای هدایت کنیم که بتوانیم پیکر مطهر دریانوردان را همانند آن دو پیکر مطهر که تقریباً استخوان هستند و کامل سوخته‌اند، بیرون بیاوریم.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند به‌دلیل وجود گازهای سمی، دریانوردان در همان ساعت اول جان خود را از دست داده بودند.
وی با بیان اینکه نفتکش سانچی 11 هزار و 510 تن میعانات گازی را حمل می‌کرد و علاوه بر آن، حامل یک هزار و 956 تن مازوت و 118 تن گازوئیل نیز به‌عنوان سوخت موتور کشتی بود، اظهارداشت: شدت و حجم انفجار امروز به اندازه‌ای بود که حرارت آن در برخی بخش‌های بدنه کشتی به 900 درجه می‌رسید و وارد شدن به کشتی امکانپذیر نبود.ربیعی در مورد آخرین وضعیت نفتکش سانچی نیز گفت: کشتی از سر به عمق آب فرو رفت و از آنجا که آن بخش از دریا 110 متر عمق دارد، پیش‌بینی می‌کنیم اگر به همین حالت پیش برود. بیش از 200 متر از کشتی بیرون از دریا می‌ماند و 110 متر درون آب می‌ماند.

درخواست از چینی‌ها برای یافتن پیکر دریانوردان/ علی ربیعی، درباره درخواست خود از فرمانده چینی برای ادامه فرآیند جست‌وجوی پیکر پرسنل نفتکش سانچی پس از غرق شدن این نفتکش گفت: من این درخواست را به فرمانده چینی داده‌ام که وقتی وضعیت کشتی به تعادل رسید، جست‌وجوها برای پیکر مفقودین ادامه پیدا کند. اما فرمانده چینی پاسخ داد که امکان این کار وجود ندارد. من تصمیم دارم در این راستا با کارشناسان صحبت بیشتری کنم تا این درخواست بررسی شود.
منبع : روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید