پژو و رنو بخریم یا فولکس‌واگن و هیوندای؟

پژو و رنو بخریم یا فولکس‌واگن و هیوندای؟

هر یک از این چهار اتومبیل در نوع خود کیفیت بالایی را ارائه می کنند که بالاتر از استانداردهای این رده است اما به نظر می‌رسد رنو تالیسمان با وجود گذشت یک سال از حضورش در بازار همچنان بهترین گزینه ممکن برای خرید باشد. این محصول فرانسوی که طراحی زیبایی نیز دارد، به لطف یک موتور قدرتمند و جعبه دنده‌ای که تکنولوژی آن برگرفته از فناوری مسابقات فرمولا 1 است، در عین ارائه بهترین هندلینگ در این گروه کمترین مصرف سوخت را دارد ضمن اینکه در اتاقش بیشترین گنجایش را داشته و با کمترین قیمت قابل خرید است.

کد خبر : ۴۹۷۰۹
بازدید : ۷۸۶۱

فرادید | نگاهی به 4 سدان 2018 برجسته و مدرن بازار ایران یعنی هیوندای سوناتا هیبرید جدید، پژو 508جی‌تی‌لاین، فولکس‌واگن پاسات جی‌تی و رنو تالیسمان ای3 نشان می‌دهد دوباره رونق و رقابت به این کلاس جذاب برگشته است گرچه خریداران کمتری قادرند در بازه قیمتی 225 تا 300 میلیون تومانی دست به انتخاب بزنند.
به گزارش فرادید، یکی از سنت‌های تاریخی بازار خودروی ایران علاقه شدید به کلاس سدان خصوصا سدان‌های اسپورت لوکس اقتصادی و شهری است که می‌توان از آنها به شکلی پیوسته و روزمره استفاده کرد. در یک دهه اخیر البته تویوتا حاکم بلامنازع این بخش از بازار در ایران و جهان بوده اما سازندگان کره‌ای، تولیدکنندگان فرانسوی و خودروسازان آلمانی هم اغلب با عرضه اتومبیل‌های برجسته در این کلاس حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

جدال سدان‌های شرقی-غربی

در ماه‌های اخیر اما شاهد حضور دو مدل اتومبیل روز جهان در بازار ایران هستیم که پس از رونمایی در نمایشگاه خودرو تهران، حالا به بازار پا گذاشته و در بدو ورود با استقبال مناسبی مواجه شده‌اند. از این دو خودرو، یکی هیبریدی بوده و ساخته هیوندای است.سدان سوناتا هیبرید 2018 که توانسته نظرات موافق بسیاری را در آن سوی آب‌ها در آمریکا به خود جلب کند، به لطف پیشرانه هیبریدی و تغییر کامل طراحی بیرونی، اتومبیلی جذاب برای خریداران است. در دیگر سو اما سدان آلمانی فولکس‌واگن پاسات نسخه بی8 حضور دارد که به مدد یک طراحی لوکس، موتور و گیربکس آئودی و کیفیت ساخت بالا توانسته در قدم اول به خوبی توجه خریداران ایرانی را جلب کند. برای موفقیت این دو اتومبیل مشهور اما یک سد بزرگ وجود دارد که مثل جواهر در بازار ایران می‌درخشد و تواسنته یک تنه نگاه‌ها به برند رنو را تغییر دهد.

جدال سدان‌های شرقی-غربی

تالیسمان که از اواسط سال 2016 تا هم‌اینک بیش از 100 هزار دستگاه در اروپا و آسیا فروش داشته خودرویی آپشنال و ایمن با یک ظاهر مجلل است ضمن اینکه از مهم‌ترین عوامل موفقیت رنو در کسب رتبه بزرگترین واردکننده خودرو به ایران به حساب می آید. پژو هم گرچه با قیمتی کمتر تلاش دارد به هر طریق ممکن مدل 508 را به خورد خریدارانی ایرانی بدهد اما به نظر در این راه توفیق چندانی کسب نکرده است. اینجا در یک رقابت جالب، به مقایسه این چهار اتومبیل جذاب و مدرن پرداخته‌ایم با این توضیح که جای تویوتا کمری 2018 در این بررسی کاملا خالی است.

رنو تالیسمان 2018

جدال شرقی-غربی

معنای واقعی طلسم همین محصول فرانسوی با نشان لوزی نقره‌ای است که ضمن داشتن آخرین اصول طراحی برند رنو، آمیزه ای از تکنولوژی ارتباطی، فناوری موتور و رانندگی پایدار و اسپورت است. این خودرو به لطف ویژگی‌های فنی و ظاهری خوب و البته لیست کاملی از تجهیزات، جای تویوتا کمری را در بازار گرفته است. خریدارانی که تجربه سواری با تالیسمان را داشته‌اند عمدتا روی دو ویژگی عمده این سدان نیمه لوکس اروپایی دست می‌گذارند و نخست به هندلینگ عالی و سپس به کیفیت بالای کابین و تجهیزات خودرو اشاره می‌کنند.

جدال شرقی-غربی

کارشناسان بازار خودرو نیز دلیل موفقیت تالیسمان را به ظاهر جذاب و طراحی اسپورت این خودرو ربط می‌دهند و تالیسمان را بسته‌ای کامل می‌دانند که ویژگی‌های یک سدان راحت و بزرگ را با خصائص یک کوپه اسپورت شهری با هم دارد. ایمنی بالا با 5 ستاره از موسسه یورو انکپ (euro nacp)، شتاب صفر تا صد کیلومتر زیر 7 ثانیه، موتور توربوی قدرتمند که هماهنگی خوبی با جعبه‌دنده 7 سرعته پیشرفته و دو کلاچه از نوع دی‌سی تی (DCT) دارد، سانروف بزرگ و صندلی‌های چرمی تنها بخشی از ویژگی‌هایی است که رنو در تالیسمان گرد آورده است.

جدال شرقی-غربی

یک امتیاز ویژه کابین تالیسمان این است که در جای‌جای اتاق فضاهای متعددی برای قرار دادن اشیاي اضافی تعبیه‌ شده به‌ گونه‌ای که می‌توان در جیب درون درها بطری‌های نسبتاً بزرگی را قرار داد. از جاداری و کاربردی بودن که بگذریم به بحث امکانات و تجهیزات می‌رسیم. صندلی‌های الکتریکی 10 وضعیته علاوه بر نرمی و راحتی، همراه با ماساژور و مجهز به سیستم گرمایش داخلی و حافظه هستند و در مجموع لذت سواری را دو چندان می‌کنند. استفاده از سیستم صوتی مارک معتبر بوس هم دیگری ویژگی جذاب تالیسمان است.

فولکس‌واگن پاسات 2018

پاسات خودرویی مجلل‌تر از 2 رقیب دیگرش است. مهمترین ویژگی پاسات تجملی است که در ظاهر و کابین خودرو نمود یافته و گرچه در انتهای بدنه کاملا رنگ می‌بازد اما گیرایی بدنه موضوعی کاملا بدیهی است که در اولین نگاه می‌توان آن را احساس کرد. سه خط ظریف عریض و کرومی در جلوپنجره، یک پوزه کوتاه و خوابیده در کنار دو چراغ تیز و متمایل به گوشه‌ها چیزی است که در اولین نگاه از پاسات دریافت می‌کنید. نقظه کانونی این طراحی هم مرکز جلوپنجره و آرم کرومی پاسات است که جلای خاصی دارد.

جدال شرقی-غربی

البته از جلوی خودرو به عقب بدنه می‌رویم به شکلی مداوم با محافظه‌کاری، طراحی خنثی و البته فرمی یکدست روبرو می‌شویم. در عین حال مجموعه چیزی که به عنوان داشبورد در جلوی شماست بسیار بهتر از تصاویر به نظر می‌رسد و دقت در طراحی، ساخت و مونتاژ کابین کاملا مشهود است. استفاده از چوب، چرم و استیل باکیفیت در کنار رنگ بندی مناسب باعث شده تا فضای داخلی خودرو دلچسب از کار دراید.

جدال شرقی-غربی

یک خط عرضی پلکانی که دریچه‌های سیستم تهویه هوا درون آن تعبیه شده‌اند در بالای داشبورد قرار دارد و در زیر آن یک لایه چوب با رنگ قهوه‌ای سوخته داشبورد را جذاب‌تر کرده است. در بخش رانندگی و شتاب پاسات محصولی برجسته اما ضعیف‌تر از تالیسمان است. گرچه فولکس واگن و ماموت در توضیح شتاب و سرعت نهایی پاسات اندکی اغراق کرده‌اند اما بی هیچ مبالغه‌ای پاسات یک خودروی دینامیک، جسور و سریع است که در 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و به خوبی توانایی بالابردن آدرنالین خونتان را دارد. البته پاسات به اندازه کافی پایدار هم هست تا اگر خبطی از جانب راننده سر زد آن را کنترل کند.

جدال شرقی-غربی

در عین حال ایمنی بالای بدنه و به کارگیری 9 کیسه هوا، 6 نوع سیستم ترمز و چند سامانه ایمنی اضطراری مجموعا کمک می‌کنند تا جان سرنشینان پاسات در سرعت‌های بالای 150 کیلومتر به خوبی حفظ شود. پاسات بیش از اینکه مناسب خریداران همیشگی سدان‌های اقتصادی بزرگ مثل کمری باشد، محصولی در رده بالاتر بوده که مجلل، پر از امکانات، راحت، سریع و البته گران است.

هیوندای سوناتا هیبرید 2018
یک خودروی کشیده و پاک برای خریدارانی که از محصولات کره‌ای خاطره ای خوش دارند. موتورترند در تشریح طراحی جدید این سدان، ری‌دیزاین سوناتا 2018 را یک گام روبه جلو برای هیوندای عنوان کرده بود که می تواند به فروش بیشتر خودروی محبوب این خودروساز کره‌ای کمک کند. در عین حال اتاق همچنان با فرمی کلاسیک و قدیمی از حلاوت چندانی هنگام استفاده سود نمی‌برد.

جدال شرقی-غربی

بدنه سوناتا 2018 پیرو همان زبان طراحی جدیدی است که در سایر مدل‌های جدید این کمپانی دیده می‌شود؛ همان زبانی که ابتدا با هیوندای i30 مدل 2017 به محصولات هیوندای راه پیدا کرد و حالا دامنه وسیعی پیدا کرده است. جلوپنجره جدید این خودرو که هیوندای به آن دماغه آبشار می‌گوید در کنارچراغ‌های جدید جلو و عقب، ال‌ای‌دی عمودی سپر جلو و لوگوی جدید سوناتا که میان چراغ‌های عقب جاخوش کرده، مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری سوناتا 2018 با مدل 2017 است.

جدال شرقی-غربی

از ویژگی‌های خوب سوناتا 2018 می‌توان به لیست کامل تجهیزات این خودروی کره‌ای اشاره کرد که شامل مانیتور هفت اینچی لمسی، سیستم چندرسانه‌ای مجهز به اپل‌کارپلی و اندروید‌اتو، شارژر وایرلس، فرمان چرمی جدید، پورت اضافه یو‌اس‌بی برای سرنشینان عقب، تریم جدید کابین و همچنین سیستم‌های ایمنی متنوعی مانند هشداردهنده نقطه کور، هشدار ماندن در لاین، نوربالای اتومات، چراغ‌های چرخشی و سیستم‌های پیشگیری از تصادف است.

جدال شرقی-غربی

در عین حال سوناتا 2018 به گیربکس کاملا جدید 8 سرعته تیپ‌ترونیک مجهز است که در کنار موتور خودرو کمک می‌کند تا در کمتر از 8.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسید که عدد متوسط و مناسب است.

پژو 508 جی‌تی

جدال شرقی-غربی

این ماشین مخصوص پیرمردهای متمول است که می‌خواهند خاص و مهم جلوه کنند و با اسباب بازی‌های فرزندان‌شان عبور و مرور نکنند. 508 با داشتن ضعیف‌ترین موتور گروه، کمترین سطح امکانات، قدیمی‌ترین دیزاین و طراحی و البته سطح ایمنی برابر یکی از خودروهایی است که نتوانسته علیرغم فاصله قیمتی محصوص با رقبا فروش چندانی را عاید ایکاپ و ایران خودرو کند.

جدال شرقی-غربی

اتاق خودرو متعلق به سال 2011 است که سال 2015 فیس‌لیفت شده و توان رقابت چندانی با تالیسمان، سوناتا و حتی پاسات ندارد. از آنجا که 508 آخرین سال تولید خود را می‌گذراند، قدیمی‌ بودن فرم بدنه و اتاقش قابل اغماض است اما اینکه شرکت تلاشی برای فروش بیشترش نمی کند واقعا جای تعجب دارد. برای نمونه در حالی که پاسات و تالیسمان به سیستم دستیار پارک خودکار مجهزند، پژو چنین آپشنی را ابدا ارائه نمی‌کند. در عین حال عدم تجهیزش به امکانات روز مثل سردکن یا سیستم صوتی باکیفیت واقعا عجیب است.

جدال شرقی-غربی

این خودرو که در زمینه هندلینگ و عملکرد فنی در پس 4 رقیب خود قرار دارد، با توان 163 اسب بخار قدرت در زمانی 9 ثانیه‌ای به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد و تا ماکزیمم سرعت 210 کیلومتر در ساعت هم حرکت کرد. هر دو رقم واقعا ناامید کننده‌اند ضمن اینکه مصرف سوخت نیز چندان پایین نیست و علیرغم حجم موتور اندک، به حدود 10 لیتر در شهر و 7 لیتر در جاده می‌رسد. فروش این خودرو در کشورهای اتحادیه اروپا و طی یک دوره زمانی 7 ساله حدود 380 هزار دستگاه بوده است.

نتیجه پایانی

هر چهار خودرو عالی‌ترین نمرات را از موسسات بررسی‌کننده ایمنی خودروها در اروپا و آمریکا دریافت‌کرده‌اند. در عین حال از آخرین تکنولوژی‌های موتور و گیربکس سود برده و ضمن داشتن هندلینگ مناسب و دورگیری نرم و سریع، مصرف سوخت مناسبی را عاید خریدارانشان میکنند. در عین حال گنجایش صندوق همه این خودروها حدود 500 تا 600 لیتر است که در نوع خود کم نظیر بوده و به خوبی خانواده‌ها را برای خریدهای روزانه یاری می‌کند.

جدال شرقی-غربی

هر یک از این چهار اتومبیل در نوع خود کیفیت بالایی را ارائه می کنند که بالاتر از استانداردهای این رده است اما به نظر می‌رسد رنو تالیسمان با وجود گذشت یک سال از حضورش در بازار همچنان بهترین گزینه ممکن برای خرید باشد. این محصول فرانسوی که طراحی زیبایی نیز دارد، به لطف یک موتور قدرتمند و جعبه دنده‌ای که تکنولوژی آن برگرفته از فناوری مسابقات فرمولا 1 است، در عین ارائه بهترین هندلینگ در این گروه کمترین مصرف سوخت را دارد ضمن اینکه در اتاقش بیشترین گنجایش را داشته و با کمترین قیمت قابل خرید است.

جدال سدان‌های شرقی-غربی

تالیسمان که برنده چندین جایزه بین المللی در زمینه طراحی و کیفیت ساخت است در یک سال گذشته فروشی بالغ بر 5 هزار دستگاه را در ایران تجربه کرده و ضمن برتری قیمتی بر 2 رقیب دیگرش، کالایی مشابه و بعضا بهتر را عاید خریداران می‌کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید